روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۲ يکشنبه ۲۱ آبان - شماره 4482

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی در گفت و گو با مطرح کرد

ریاض به دنبال فرصتی برای تحقق خواسته‌های خود از آمریکاست


 کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین الملل گفت: بی شک سران اسرائیلی موضوع دو دولت را نمی پذیرند ضمن اینکه اسرائیل کمترین علاقه ای به هسته ای شدن عربستان سعودی ندارد به این دلیل که سعودی ها در صورت عادی سازی ارتباط با اسرائیل خواستار دست یابی به انرژی اتمی شده اند.
ابوالفضل ظهره وند کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین الملل در گفت و گو با کائنات درخصوص موضوع عادی سازی ارتباط بین عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی بعد از عملیات طوفان الاقصی و موضوعاتی که حول این محور تعیین کننده می شوند، گفت: با اینکه صحبت ها و گمانه زنی ها چه قبل از عملیات طوفان الاقصی چه بعد از درگیری بین حماس و رژیم صهیونیستی بر سر موضوع عادی سازی ارتباط بین عربستان و رژیم صهیونیستی بسیار بوده است اما در این موضوع شکی نیست که اسرائیل شروط مورد نظر عربستان یعنی ایجاد و تشکیل دو دولت اسرائیلی و فلسطینی را نمی پذیرد.
وی در این باره خاطر نشان کرد: بی شک سران اسرائیلی موضوع دو دولت را نمی پذیرند ضمن اینکه اسرائیل کمترین علاقه ای به هسته ای شدن عربستان سعودی ندارد به این دلیل که سعودی ها در صورت عادی سازی ارتباط با اسرائیل خواستار دست یابی به انرژی اتمی شده اند.
  ابوالفضل ظهره وند خاطر نشان کرد: در صورتی که اسرائیل شروط مورد نظر عربستان را بپذیرد و  مورد تایید آمریکا نیز واقع شود؛ یعنی آمریکا نیز با هسته ای شدن عربستان سعودی مخالفتی نداشته باشد عربستان عادی سازی رابطه با اسرائیل را کلید می زند. سفیر اسبق ایران در افغانستان و کارشناس بین الملل یادآور شد: در صورت آرام شدن وضعیت منطقه و درگیری ها و بحران غزه اگر اسرائیل شروط عربستان را بپذیرد سران سعودی مثل امارات روابط خود را با رژیم صهیونیستی فعال می کنند هر چند تا تحقق چنین موضوعی قطعا مسائل مختلفی مد نظر قرار می گیرد که یکی از آنها موضوع مدیریت زمان توسط سران سعودی است. کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین الملل در این باره تصریح نمود: قطع به یقین برای تحقق چنین موضوعی ریاض باید زمان را مد نظر قرار دهد چون مسائل انتخاباتی آمریکا و رئیس جمهور آینده آمریکا در این موضوع مهم است.
ابوالفضل ظهره وند خاطر نشان کرد: اگر آقای بایدن در دور بعدی رئیس جمهور آمریکا نشود قطعا ریاض از فرصت به دست آمده برای تحقق اهداف خود استفاده خواهد کرد بنابراین ریاض برای دست یابی به خواسته های خود به دنبال یافتن فرصتی برای بازیگری به نفع خود است.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه