روزنامه کائنات
2

سیاسی

۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ شهريور - شماره 4444

در سی‌وسومین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه مطرح شد

4 طرح‌ قوه قضائیه برای گسترش آزادی‌های مشروع

کائنات|  مسعود ستایشی در سی‌وسومین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه با اصحاب رسانه ضمن عرض تسلیت امام حسن مجتبی(ع) و حضرت ثامن الحجج(ع) گفت: نسبت به تمهیدات بکار رفته ملت و دولت عراق در برپایی مراسم اربعین حسینی و میهمانان نوازی خواهران و برادران عراقی از زوار میلیونی امام حسین علیه السلام از سوی قوه قضائیه ایران تقدیر و تشکر می‌کنم. همچنین از برنامه‌ریزی دولت و ملت کشور عزیزمان تقدیر و تشکر می‌کنم.
پاسخگویی مؤثر قوه قضائیه به مطالبات مردم
به گفته ستایشی، پس از سفر ماه اخیر رییس قوه قضائیه به استان فارس و شهرستان شیراز و دستور اکید ایشان یکی دیگر مصوبات سفرهای استانی قوه قضائیه با تلاش مستمر و قابل تقدیر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ثمر نشست و معضل ثبتی چهل ساله مردم منطقه آباده طشک حل شد و اسناد املاک مردم به دست آن‌ها رسید. در جریان سفر استانی مورد بحث که در مردادماه صورت پذیرفت، آیین واگذاری ۵هزار فقره سند به مردم برگزار شد و رئیس دستگاه قضا خطاب به رئیس سازمان ثبت دستور دادند که طی دو ماه تمامی اسناد به دست صاحبان آن برسانند و این امر یک ماه زودتر از زمان مقرر انجام پذیرفت.
۴ طرح قوه قضاییه برای گسترش آزادی‌های مشروع
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره مطالبه رهبر معظم انقلاب از دستگاه قضایی در زمینه گسترش آزادی‌های مشروع اظهارداشت: قرارگاه پیگیری فرامین و مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی از سال گذشته در قوه قضائیه تشکیل شد.
وی با بیان اینکه قوه قضاییه چهار طرح اجرایی برای گسترش آزادی‌های مشروع برنامه‌ریزی کرده است، افزود: مهلت اقدام این برنامه‌ها سه تا ۶ ماه و مدت اثربخشی این طرح‌ها ۹ ماه در نظر گرفته شده است.
ستایشی با اشاره به تدوین لایحه آزادی‌های مشروع به عنوان نخستین طرح گفت: تبیین آزادی‌های مشروع، اجماع سازی و توجیه جامعه هدف، افزودن سیاستهای این حوزه ذیل سیاست‌های کلی قضایی، همراهسازی دستگاه‌های قوه قضاییه،  تهیه پیش‌نویس و پیگیری مجدانه برای تصویب این لایحه در دستور کار قرار دارد.
وی طرح دوم را تشکیل کمیته گسترش آزادی‌های مشروع با هدف شناسایی خلأهای موجود، تدوین گزارش‌های فصلی در این زمینه مورد اشاره قرار داد و افزود:  تدوین و تصویب دستورالعمل این کمیته، برگزاری جلسات، پروژه اجرایی ساماندهی و گسترش آزادی‌های مشروع و پیگیری گزارش‌های آزادی‌های مشروع مورد تاکید قرار دارد.
ستایشی اظهار کرد: طراحی سامانه اعلام نقض حقوق شهروندی و آزادی‌های مشروع، ساماندهی، تعیین دیده‌بان و پیگیری مجدانه در زمینه گزارش‌های دریافتی همچنین اعلام نتایج پیگیری‌ها به مطالبه گران از دیگر اقدامات قوه قضاییه است.
وی در مورد چهارمین طرح قوه قضاییه در زمینه گسترش آزادی‌های مشروع به بازنگری بر رعایت حقوق شهروندی در استان‌ها اشاره کرد و افزود: طراحی ساختار مناسب برای دبیرخانه حقوق شهروندی در هر استان هدفمند و جامع، اصلاح دستورالعمل حقوق شهروندی، اصلاح فرایند بازرسی، تشویق و تنبیه و تعیین شعب ویژه رسیدگی به پرونده‌های نقض حقوق شهروندی در استان‌ها مورد تاکید است.
آخرین پیگیری‌های قضائی در پرونده اعضای گروهک منافقین
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین اقدامات قضایی در پرونده اعضای گروهک منافقین گفت: این پرونده طبق فراخوانی که دادگستری استان تهران مدتی قبل صادر کرد به ۱۰۴ متهم حقیقی و یک شخصیت حقوقی سازمان مجاهدین خلق برای معرفی وکیل به دادگاه مهلت داده شد.
ستایشی افزود: هیچ کدام از متهمان از این فرصت قانونی استفاده نکردند و مطابق قانون، معاون رئیس کل دادگستری استان تهران در مکاتبه با رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز برای تعیین وکیل تسخیری این متهمان به دادگاه کیفری یک استان تهران اقدام کرد و کانون وکلای دادگستری نیز پاسخ داده است که به تعداد لازم وکلای تسخیری و قانونی برای این متهمان معرفی خواهد شد.
وی تصریح کرد: متهم برای تعیین وکیل باید مطابق قانون از وکلایی که در همان کشور پروانه فعالیت دارند، استفاده کند بنابراین حضور وکیل بین‌المللی در این دادگاه فاقد وجاهت قانونی است.
اخرین وضعیت پرونده دو جاسوس فرانسوی
ستایشی در رابطه با اخرین وضعیت جاسوسان فرانسوی گفت: دو جاسوس فرانسوی که در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه سال جاری دستگیر شدند، پرونده این دو جاسوس متضمن جلب دادرسی و کیفرخواست به دادگاه صالح صادر شده، دو نوبت پرونده توسط وکلای متهمان مورد مطالعه واقع شده که پس از رسیدگی اطلاع رسانی خواهیم ‌کرد.
این مقام قضائی در رابطه با دستگیری یک تبعه سوئدی در ایران بیان کرد: فردی که تبعه سوئد است و اتهاماتی متوجه وی شده و بر اساس این اتهامات در سرزمین جمهوری اسلامی مرتکب جرائمی شده، تحقیقات مقدماتی اولیه صورت پدیرفته و ایشان با قرار قانونی به زندان اعزام شده، تحقیقات در حال نهایی شدن است و به زودی پرونده ایشان به دادگاه صالح ارسال خواهد شد.
جلوگیری دستگاه قضایی از فراز مالیاتی ۴۶ هزار میلیارد تومانی
ستایشی درباره آخرین اقدامات قوه قضاییه در خصوص برخورد با فرار مالیاتی گفت: سال گذشته با اقدامات سازمان بازرسی از ۴۶ هزار میلیارد تومان فراز مالیاتی جلوگیری شد. وی افزود: همچنین در اجرای ماده ۱۸۱ قانون مالیات‌های مستقیم و کنترل اسناد مؤدیان مالیاتی، واحد بازرسی مالیاتی در سازمان مالیاتی کشور احداث شده است. در این واحد هیئت‌های بازرسی با مجوز مرجع صالح قضایی و با دستور مقام قضایی اعزام می‌شوند و ضمن بررسی میزان مالیات، نسبت به تعیین وصول مالیات اقدام می‌کنند. ستایشی گفت: در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ با مجوزهایی که داده شد و نیز با پیگیری‌های دادسرای ویژه جرایم اقتصادی، توقیف اموال و املاک بدهکاران مالیاتی به ارزش حدود ۲۱ هزار و ۵۲۰ میلیارد ریال فراهم شد که برگ زرینی بر سیاهه عملکردی قوه قضاییه در بحث مبارزه با فرار مالیاتی است.
آخرین جزئیات پرونده مهدی یراحی
وی درباره آخرین جزئیات پرونده مهدی یراحی گفت: پرونده درخصوص مهدی یراحی در ناحیه 38 دادسرای عمومی و انقلاب تهران ایجاد شده و اتهام وی تشویش اذهان عمومی، تبلیغ علیه نظام و ساخت فیلم هایی برخلاف عفت عمومی است و نامبرده پس از تفهیم اتهام و رسیدگی تحقیقات مقدماتی پرونده با صدور قرار جلب دادرسی به دادگاه ارسال شده است و وی براساس قرار بازداشت موقت در زندان است.
ستایشی درخصوص بازداشت خوانندگان رپ گفت: این افراد در یک گروه خوانندگی قرار داشتند و این گروه از طریق انتشار آهنگ تبلیغاتی با محتوای مبتذل تولید کردند و 3 خواننده، مدیر شرکت، مدیر توسعه بازار و همچنین ادمین هایی که کلیپ را پخش کردند به اتهام تشویق به فساد بازداشت شدند و با قرار وثیقه آزاد شدند. وی درباره آخرین اقدامات قضایی برای حمید نوری گفت : هر روزی که می‌گذرد ابعاد جدیدی از فاجعه حقوق بشری علیه حمید نوری روشن می‌شود و این ابعاد هرکدام شاخص های زیر پا قرار دادن حقوق مسلم بشریت هستند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه