روزنامه کائنات
7

شهرستان

۱۴۰۲ سه شنبه ۲۱ شهريور - شماره 4443

بازدید معاون شرکت مهندسی آبفا کشور از عملیات اجرایی فاز ۲ تصفیه خانه فاضلاب تبریز؛

تصفیه خانه فاضلاب تبریز مدرن ‌ترین تصفیه‌خانه‌ در حال ساخت کشور است

  آذربایجان شرقی - پاشایی: معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آبفا کشور از نزدیک در جریان آخرین عملیات اجرایی فاز ۲ تصفیه خانه فاضلاب کلانشهر تبریز بعنوان پروژه مهم شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی قرار گرفت.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در جریان این بازدید در خصوص میزان پیشرفت فیزیکی پروژه مذکور توضیحات جامعی ارائه کرد.
محمد خانی اظهار کرد: این پروژه یکی از مدرن ‌ترین تصفیه‌خانه‌های در حال ساخت کشور است و از آخرین سطح اتوماسیون دنیا بهره می برد.
خانی یادآور شد: این تصفیه خانه دقیقا مطابق با تصفیه خانه های به روز اروپا می باشد که طراحی و مهندسی آن به طور کامل در ایران اجرا شده و با دستگاه های پیشرفته ای که نصب گردیده فاز مایع آن به زودی به بهره برداری خواهد رسید.
وی در جریان این بازدید، احداث تصفیه خانه را فرصتی مناسب برای کمتر شدن مشکلات زیست محیطی در سال های آینده با توجه به افزایش جمعیت شهر تبریز عنوان کرد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی تأکید کرد: پساب حاصل از تصفیه خانه فاضلاب می تواند به مدار استفاده برگردد و به تأمین آب صنعت، کشاورزی و مخصوصا احیای دریاچه ارومیه کمک شایانی خواهد کرد.
خانی ادامه داد: از اهداف مهم طرح احداث مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب کلان‌شهر تبریز، استفاده از پساب تولیدی به‌عنوان تأمین‌کننده عمده آب مورد نیاز دریاچه ارومیه می‌باشد که با تکمیل و بهره‌برداری فاز دو بالغ ‌بر 75 میلیون مترمکعب در سال پساب تصفیه‌شده به دریاچه ارومیه انتقال می یابد.
به گفته وی، جمعیت تحت پوشش این طرح یک میلیون نفر و ظرفیت تصفیه‌خانه نیز ۲۰۷۰۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز می‌باشد.
این تصفیه خانه فاضلاب برای افق 1420 و برای تحت پوشش قرار دادن یک میلیون نفر جمعیت طراحی شده است.
لازم به ذکر است؛ اجرای پروژه مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب تبریز در دو فاز مایع و لجن با هزینه 182 میلیارد تومانی از سال 95 شروع شده و فرآیند تصفیه فاضلاب مدول دوم از نوع STEP FEED بوده که این نوع فرآیند از نوع فرآیندهای لجن فعال با قابلیت حذف ازت و فسفر است و با توجه به مرحله‌ای بودن سیستم توزیع فاضلاب در واحد بیولوژیکی، یکی از پیشرفته‌ترین و کارآمدترین فرآیندهای به‌روز تصفیه فاضلاب شهری می‌باشد. 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه