روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۲ چهارشنبه ۱۷ خرداد - شماره 4373

خوش چشم در گفت وگو با کائنات مطرح کرد

ایران به مسیر دوطرفه همکاری با آژانس تن می دهد

  کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل برجام گفت: قوی تر شدن ایران در زمینه های مختلف که زمینه ساز شکست سهمگین جنگ ترکیبی آمریکا علیه ایران بود باعث شده آژانس همان پاسخ های قبلی ایران را بپذیرد.
سید مصطفی خوش چشم کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین الملل در گفت و گو با کائنات درخصوص حل برخی از مسائل و پرونده های مورد مناقشه بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: ایران در طی سال های گذشته به کرات نشان داده که آماده همکاری با آژانس بوده است، هر چند آژانس نیز متاسفانه نشان داده ابزاری سیاسی برای تحقق راهبردهای آمریکا و غرب بوده اما همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی طبعاً زمانی خوب است که مسیر دو طرفه ای در همکاری از سوی طرفین دنبال شود. وی در این باره خاطر نشان کرد: بی تردید اگر آژانس درخواست های منطقی داشته باشد به راحتی همه پرونده هایی که امکان شائبه در آن می رود قابل حل و فصل است کما اینکه آژانس که به تازگی موارد مندرج در پرونده های مختومه شده را پذیرفته نشان داده به علت سیاسی کاری همین موارد را قبلا قبول نمی کرد، چرا که ایران قبل تر همین پاسخ های منطقی را به آژانس داده بود که متاسفانه آژانس نپذیرفت.
مصطفی خوش چشم کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل برجام توضیح داد: جمهوری اسلامی ایران قبل تر نیز پاسخ های منطقی در زمینه فردو و آنچه در خصوص سایت آباده مریوان از پیش گفته شده بود را به آژانس اعلام کرده بود اما آژانس بنا به دلایل مورد قبول خود از پذیرش موارد مطرح شده از سوی ایران خودداری می کرد.
خوش چشم معتقد است: قوی تر شدن ایران در زمینه های مختلف که زمینه ساز شکست سهمگین جنگ ترکیبی آمریکا علیه ایران بود باعث شده آژانس همان پاسخ های قبلی ایران را بپذیرد؛ موضوعی که قطع به یقین برای ما یک گام رو به جلو محسوب می شود.
کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و روابط بین الملل بیان داشت: در حقیقت صحبت های چند ماه گذشته خود بیانگر چرایی این پذیرش است، چرا که آقای گروسی در چند ماه گذشته در سخنرانی های خود بیان داشتند ما از عملکرد ایران ممکن است ناراضی باشیم اما نمی‌توانیم اجازه دهیم همکاری‌ها با ایران از دست برود و روابط با ایران قطع شود، این سخن بدین معناست که ایران به وضوح نشان داده قوی است و پای خواسته های به حق خود ایستادگی می کند و با اولتیماتوم های داده شده به آژانس بر این موضوع تاکید کرده که در صورت فشار بیشتر از ناحیه آژانس ارتباطات و همکاری‌های خود را با آژانس قطع می کند.
وی تاکید کرد: اهرم و ابزار فشار جمهوری اسلامی ایران بر آژانس بین المللی انرژی اتمی باعث شد بالاخره آقای گروسی اندکی به خود بیاید و از سفرها به اراضی اشغالی برای ملاقات با روسای رژیم صهیونیستی در شب صدور بیانیه‌ها برای ایران خودداری کند و در این مسیر پانگذارد.
 سید مصطفی خوش چشم معتقد است: از روند طی شده در سال های اخیر می توان نتیجه گیری کرد که هرگاه از ابزارهای قدرت در کنار طراحی و راهبردهای درست و منطقی بهره مند شدیم و از تمامی ظرفیت‌ها و مهارت‌های نهادهای مختلف نظام به شکل هم افزایی استفاده کردیم، توانسته ایم طرف مقابل را به عقب برانیم؛ الگو و راهبرد درستی که از آن باید بعد از این در خصوص موضوع مذاکره و دیگر مسائل مرتبط با سیاست خارجی استفاده کنیم.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه