روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۲ چهارشنبه ۱۷ خرداد - شماره 4373

رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه شهید بهشتی مطرح کرد؛ نقش تغذیه در ناباروری

 رییس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه خوراکی‌هایی وجود دارند که در صورت مصرف بیش از حد باعث ناباروری در زن و مرد می‌شوند، تاکید کرد: افرادی که مزاج سردی دارند باید از مصرف خوراکی‌هایی که مزاد سرد و خشک دارند خصوصا ترشیجات بیشتر از دیگران خودداری کنند.
دکتر مژگان تن ساز - رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اهمیت توجه به تغذیه و نقش آن در باروری گفت: خوراکی‌هایی وجود دارد که در صورت مصرف بیش از حد باعث ناباروری در زن و مرد می شود، افرادی که مزاج سردی دارند باید از خوراکی هایی که مزاد سرد و خشک دارند خصوصاً ترشیجات بیشتر از دیگران خودداری کنند چرا که مضر عصب است و سبب پایین آمدن قدرت باروری می‌شود.
وی افزود: دخترها در سن بلوغ خیلی به مصرف ترشیجات تمایل پیدا می کنند و ممکن است در آینده دچار کم کاری تخمدانها و ناباروری شوند؛ به همین دلیل بهتر است که از همان دوران بلوغ در مصرف خوراکی ها دقت داشته باشند. حتی آقایان هم در صورتی که مزاج سردی دارند بایستی در مصرف سردی‌ها خصوصا ترشیجات دقت داشته باشند.
تن‌ساز با اشاره به تاکید حکمای طب سنتی از جمله ابن سینا بر مواقع ممنوعه نوشیدن آب سرد و اهمیت آن، تصریح کرد: در مواقعی که بدن گرم است و حرارتی در بدن وجود دارد، اگر آب نوشیده شود قدرت باروری پایین می‌آید از جمله صبح ناشتا، بلافاصله بعد از حمام، بلافاصله بعد از ورزش، بلافاصله بعد از غذا خوردن یا بین غذا و یا به طورکلی زمانی که فرد فعالیتی انجام داده، بلکه باید کمی صبر کند تا حرارت بدن پایین بیاید. یعنی بعد از فعالیت نباید آب یخ بخورد چون باعث سرد شدن مزاج بدنه می‌شود.
رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: ناباروری تنها مختص سرد مزاج‌ها نیست، بلکه گرم مزاج‌ها هم ممکن است به علت افزایش گرمی دچار این مشکل شوند.
بنابر اعلام وزارت بهداشت، این پزشک و متخصص طب ایرانی مصرف فست فودها را مضر دانست و گفت: فست فودها با همان مکانیزمی که می‌توانند عملکرد اعضای رئیسه بدن مانند قلب و کبد را مختل کنند و چربی را بالا ببرند، به دلیل چربی و مواد نگه دارنده می‌توانند خون‌رسانی به رحم و تخمدان‌ها را نیز دچار اختلال کنند؛ زیرا قلبی که نمی‌تواند به خوبی خون را پمپاژ کند به سایر اعضای بدن نیز نمی‌تواند به خوبی خونرسانی کند و وقتی خون کمتری به رحم یا بیضه‌ها برسد قاعدتا اسپرم و تخمک خوبی تولید نخواهد شد و مزاج آن عضو هم دچار سردی و اختلال خواهد شد و قدرت نگهداری جنین کاهش پیدا می‌کند.
وی در پایان تاکید کرد: سبک زندگی نقش مهمی در انواع بیماری‌ها از جمله ناباروری دارد. کم‌ترین آن چاقی است که حاصل سبک زندگی غلط است و ما می‌بینیم بسیاری از زوجینی که دچار چاقی هستند با چند کیلو کم کردن وزن مشکل‌شان برطرف می‌شود بدون اینکه هیچ درمان جدی دیگری را انجام دهند؛ بنابراین اصلاح سبک زندگی و تحرک صحیح و تغذیه نامناسب نقش مهمی در باروری زوجین دارد.

مدیرعامل متروی تهران خبر داد؛
آغاز عملیات حفاری خط ۱۰ متروی تهران از تیر ماه
 مدیرعامل شرکت متروی تهران اعلام کرد که خط ۱۰ متروی پایتخت در تیر ماه سال جاری عملیات حفاری آن آغاز می‌شود.
محسن هرمزی روز گذشته با حضور در صحن علنی شورای شهر تهران با تشریح چشم انداز و اهداف مترو، در خصوص قرارداد ۶۳۰ واگن با بیان اینکه این قرارداد به ۷۹۰ واگن ارتقاء خواهد یافت، گفت: قرارداد ۶۳۰ واگن یک قرارداد چند وجهی است و ذینفعان مختلفی دارد و همین مسئله سبب بروز چالش هایی شده و دقت داشته باشید که این قرارداد ۶۳۰ واگن جزو قراردادهای سازمان شهرداری‌ها است و در برخی مواقع حتی اجازه ورود ما را نیز نمی‌دهد.
مدیرعامل شرکت متروی شهر تهران با بیان اینکه حواله نقدی نیز به تاریخ ۲۰ خردادماه داریم و برای تتمه تأمین اعتبار ۱۱۸ میلیون یورو، تسهیلات می گیریم، خاطرنشان کرد: این تسهیلات در کمیته اعتبارات مصوب شده و در حال دریافت مجوز از بانک مرکزی هستیم؛ چون قول داده بودیم، قریب ۵۰ درصد مسئله حل شده و در تلاش هستیم امور تسریع شود؛ ذی نفعان متعدد باعث شدند که موانعی ایجاد شود. وی با بیان اینکه تکمیل توسعه خطوط فعلی را در دستور کار قرار دادیم، افزود: برای ساخت خط ۱۱ مترو با شرکت مپنا تفاهم نامه امضاء کردیم که ناظر به این تفاهم قرار شده ۵۰ رام قطار هشت واگنه با شرکت واگن سازی پارس ساخته شود.
هرمزی با بیان اینکه بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده تکلیف شده که تا پایان سال ۱۳ ایستگاه مترو احداث شود، گفت: قرارداد ۴۰ هزار میلیارد تومانی با قرارگاه خاتم منعقد کردیم که با یک شیوه جدید تامین مالی عملیات حفاری خط ۱۰ مترو در تیر ماه آغاز شود و بدانید که تامین هزینه‌ها از محل تهاتر و طلب از مجموع قراردادها با سپاه بوده است.
وی با بیان اینکه در خصوص ساخت خط ۹ مترو با قرارگاه خاتم برای انتخاب یک مدل جدید به تفاهم رسیدیم، ادامه داد: ساخت خط ۸ مترو را نیز امیدواریم با توان بخش خصوصی جلو ببریم.
مدیرعامل شرکت متروی شهر تهران در خصوص احداث تراموا در تهران نیز گفت: راه اندازی تراموا در حال بررسی است و به محض تکمیل شدن مطالعات در خصوص آن تصمیم گیری خواهد شد.

عضو کمیسیون کشاورزی مطرح کرد
شکست برنامه ششم توسعه
در کاهش برداشت از منابع آب
 عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح برنامه ششم توسعه برای کاهش ۱۱ میلیارد مترمکعبی برداشت از منابع آب کشور، گفت: این موضوع طبق برنامه پیش نرفته و انجام نشده است.
علیرضا عباسی با تأکید بر اهمیت حفظ منابع آب کشور و استان البرز، گفت: باید به موضوع کمبود آب و منابع آبی استان توجه ویژه داشته باشیم و اگر قرار است کاری موثر انجام دهیم باید در مسیرها و جاهای دیگر صرفه جویی کنیم.‌ در برنامه ششم توسعه باید ۱۱ میلیارد مترمکعب برداشت آب در کشور را کاهش می‌دادیم؛ یعنی تقریبا دو میلیارد مترمکعب در سال اما این کار انجام نشده است.
عباسی افزود: بنابراین اگر بخواهیم در مسیر توسعه گام برداریم شرط آن این است که از یک سمت باید با افزایش بهره وری و تغییر روش های آبیاری صرفه جویی کنیم. به عبارتی مقداری که صرفه جویی شده را به بخش های مورد نیاز ببریم نه اینکه بارگذاری های جدید داشته باشیم و به منابع آبی استان لطمه وارد کنیم. نماینده کرج، فردیس و اشتهارد درباره وضعیت کشاورزی در استان البرز هم گفت: استان البرز از نظر وسعت جغرافیایی تقریبا سه دهم درصد کشور را شامل می شود. بنابراین با توجه به وسعت از لحاظ اراضی کشاورزی وسعت قابل توجهی ندارد. اما البرز این مزیت را دارد که به نوعی قطب علم و فناوری کشور است و مراکز پژوهشی متعددی در حوزه کشاورزی در آن وجود دارد. با وجود این موسسات و مجموعه های علمی که در اختیار دارد بهره وری آن در حوزه کشاورزی نسبت به متوسط کشوری بسیار بالاست.
وی ادامه داد: وقتی عملکردهای موجود در بخش کشاورزی را مقایسه می کنیم با توجه به مزیت‌ها و ظرفیت‌های استان  مقایسه می کنیم می بینم اگر یک هکتار در استان  زیر کشت گندم برود شاید تا سه برابر متوسط کشوری هم ما عملکرد بیشتری داشته باشیم. اگر عملکرد متوسط کشوری ۳.۵ تن در هکتار باشد استان تا ۱۰ تن در هکتار عملکرد دارد.
عضو کمسیون کشاورزی در خصوص ظرفیت های کشاورزی استان خاطرنشان کرد: موضوع مهم دیگر این است که استان البرز قطب پرورش گل و گیاه کشور است و کشت سبزی و صیفی جات هم توسعه و پیشرفت خوبی در استان دارد. از طرفی همه این موارد محل و مزیت صادرات برای استان هستند. به ویژه استقرار فرودگاه پیام در استان البرز می تواند از آن به عنوان یک امکان و محور ویژه برای صادرات استفاده و کالاهای فاسدشدنی را در کمترین زمان به سایر استان ها صادر کرد. علاوه بر این استان های همجوار هم می‌توانند از این امکان استفاده کرده و صادرات و واردات محصولات را از این طریق داشته باشیم.

آتس‌سوزی بار دیگر در یک پاساز ناایمن؛
آتش‌سوزی در انبار چسب در محدوده بازار تهران
 ۳ مصدوم برجای گذاشت
 سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران از وقوع آتش‌سوزی در یک انبار چسب در محدوده بازار تهران خبرداد.
سیدجلال ملکی در این‌باره گفت: دقایقی پیش وقوع آتش‌سوزی در یک انبار چسب در محدود بازار سیدولی در بازار تهران به سامانه ۱۲۵ اطلاع داده شد که درپی آن ستاد فرماندهی آتش‌نشانان چندین ایستگاه را به همراه تجهیزات و امکانات کامل به محل اعزام کرد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر پنج ایستگاه آتش‌نشانی در محل حضور دارند، گفت: عملیات اطفای حریق آغاز شده و جزئیات تکمیلی اعلام خواهد شد.
سخنگوی سازمان آتش نشانی در گزارش تکمیلی بااشاره به استقرار و فعالیت  ۱۱ ایستگاه آتش نشانی به همراه چندین دستگاه تانکر آب و خودروهای پشتیبانی و عوامل شهرداری منطقه ۱۲ در محل حادثه، گفت:  حریق در یک پاساژ سه طبقه با کاربری چسب و مواد اولیه تولید چسب خصوصا تینر بود که طی آن حدود ۱۵ تا ۲۰ مغازه کاملا شعله ور شد و به بخش‌هایی از پاساژ مجاور هم سرایت کرد اما آتش نشانان نگذاشتند از این بیشتر گسترش یابد. به گفته ملکی در حال حاضر حریق مهار و تحت کنترل است اما خاموش نشده است و نیروها مشغول لکه گیری و اطفای کامل هستند.
سخنگوی سازمان آتش نشانی  در پاسخ به سوالی در خصوص نا ایمن بودن ساختمان این پاساژ نیز توضیح داد: متاسفانه اینجا حداقل چهار و پنج بار مورد بازدید و اخطار قرار گرفته است اما از مدل سیم کشی برق و... مشخص است که هیچ ترتیب اثری داده نشده است.
* اعمال محدودیت ترافیکی به سمت چهارراه گلوبندک
با توجه به حضور تعداد زیادی از عوامل آتش‌نشانی و امدادی درمحل حادثه از سوی پلیس راهور تهران بزرگ محدودیت ترافیکی به سمت چهارراه گلوبندک اعمال شده است .
* ۳ مصدوم در حریق انبار چسب بازار تهران
بابک یکتاپرست معاون سازمان اورژانس کشور نیز با اشاره به مصدومیت سه تن در حادثه حریق انبار چسب در بازار پاچنار گفت که سوختگی مصدومان بین ۵۰ تا ۷۰ درصد است.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه