روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۲ سه شنبه ۱۶ خرداد - شماره 4372

ترمیم خطوط لوله‌های نفت و گاز با استفاده از فناوری جدید ایرانی

 استادیار مهندسی متالورژی دانشگاه آزاد دزفول از ترمیم خطوط لوله‌های انتقال نفت و گاز با استفاده از فناوری جدید و بومی پوشش کامپوزیتی خبر داد.
علی حیدری‌مقدم با اشاره به، به کار بردن یک فناوری جدید و بومی در حفاظت از لوله‌های نفت و گاز در برابر خوردگی، اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی وجود دارد این است که بعضا لوله‌ها و خطوطی که برای انتقال انرژی در این صنایع به کار می‌روند، معمولا به واسطه شرایط دچار خوردگی می‌شوند. این خوردگی به معنای کاهش ضخامت جداره لوله است و در صورت افزایش خوردگی باید لوله از دو طرف قطع شود تا بتوان آن را تعویض کرد.
وی افزود: تعویض خطوط انتقال و قطع جریان گاز یا نفت هزینه بسیار زیادی در بر دارد که می‌تواند باعث هدر رفتن منابع نیز شود. در فناوری جدیدی که به کار برده‌ایم، با استفاده از یکسری کامپوزیت‌های زمینه پلیمری، فرآیند ترمیم خطوط لوله‌ها را انجام می‌دهیم.
استادیار مهندسی متالورژی دانشگاه آزاد دزفول با بیان اینکه این فناوری توسط محققان شرکت دانش بنیان منشور کامپوزیت صنعت آسیا مستقر در دزفول طراحی و اجرا شده است، گفت: بر این اساس، در فرآیند ترمیم نیاز به قطع جریان سیال نیست. این کامپوزیت‌ها ویژگی‌های بسیار خوبی دارند و زمانی که اعمال می‌شوند ابتدا جلوی پیشرفت خوردگی را می‌گیرند و از طرفی همزمان، استحکام لوله را افزایش می‌دهند.  وی با بیان اینکه این فناوری می‌تواند لوله‌ای که تا ۸۰ درصد کاهش ضخامت داشته را ترمیم کند، ادامه داد: اولین پروژه‌ها را با شرکت ملی گاز و شرکت گاز یکی از استان‌ها انجام دادیم که خوشبختانه تاکنون موفق بوده و تست‌های مربوطه انجام شده است. در آینده نزدیک نیز از این فناوری در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی به صورت گسترده‌تر استفاده خواهد شد. خوردگی یک فرآیند طبیعی است که فلزات خالص شده را به اشکال شیمیایی مانند اکسید، هیدروکسید و یا سولفید تبدیل می‌کند. خوردگی به طور کلی به از بین رفتن مواد به علت واکنش با محیط گفته می‌شود.

رشد عجیب آمار توقیف نفتکش‌ها در سنگاپور
 تعداد نفتکش‌های حامل نفت و مواد شیمیایی که امسال به دلیل عدم گذراندن بازرسی در سنگاپور توقیف شده‌اند، افزایش پیدا کرده است.
سنگاپور که قطب بزرگ حمل و ذخیره سازی نفت است، امسال تعداد زیادی نفتکش توقیف کرده که از تعداد نفتکش‌های توقیف شده در کل یک دهه منتهی به سال ۲۰۱۹، بیشتر بوده است.
از آنجا که تعدادی زیادی از نفتکش‌های قدیمی از سوی روسیه برای حمل نفت و فرآورده‌های نفتی فاقد پوشش بیمه غربی استفاده می‌شوند، مقابله با کشتی‌هایی که مسائل ایمنی را رعایت نمی‌کنند، در ماه‌های اخیر در آسیا تشدید شده است. در پی تحریم‌های اتحادیه اروپا و مکانیزم سقف قیمت گروه هفت برای فروش نفت روسیه به کشورهای دیگر، آسیا مقصد شماره یک نفت روسیه است. بلومبرگ به نقل از آمار سازمان کنترل بندر منطقه ای Tokyo MOU، سنگاپور از ابتدای امسال تاکنون ۳۳ کشتی را به دلیل عدم انجام بررسی‌ها و بازرسی‌های ایمنی، توقیف کرده است. این تعداد بیشتر از کل نفتکش‌هایی است که سنگاپور در دهه منتهی به سال ۲۰۱۹ توقیف کرده است. تنها در آوریل سال ۲۰۲۳، سنگاپور ۹ کشتی را توقیف کرد که بالاترین تعداد از سال ۲۰۲۰ بود. سنگاپور برای کل سال ۲۰۲۲، ۲۸ نفتکش توقیف کرد و اکثر توقیف‌ها در نیمه دوم سال اتفاق افتاد. ناوگان سایه یا ناوگان شبح نفتکش‌ها، در نیمه دوم سال میلادی گذشته پس از آن که اتحادیه اروپا و گروه هفت اعلام کردند واردات نفت روسیه را ممنوع کرده و سقف قیمت ۶۰ دلار در هر بشکه را برای محموله‌های نفت روسیه تعیین می‌کنند، افزایش پیدا کرد. تعداد نفتکش‌های قدیمی که نفت روسیه را حمل می‌کنند، افزایش پیدا کرده است. مقامات چینی در استان شاندونگ ظاهرا چک ایمنی کشتی‌های قدیمی که به بندر واردات نفت کینگدائو وارد می‌شوند را افزایش داده اند و هفته‌هاست کشتی‌های ۲۰ ساله را نگه داشته‌اند.
بر اساس گزارش اویل پرایس، سال گذشته مالکیت تعداد زیادی از نفتکش‌ها، دست به دست شد که تحلیلگران و مقامات صنعتی می‌گویند به دلیل تلاش روسیه برای ارسال حجم بالای نفت به مشتریان غیراروپایی بوده است.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه