روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۲ سه شنبه ۹ خرداد - شماره 4370

سود عربستان از خرید و فروش سوخت روسیه

 عربستان سعودی با واردات حجم بالایی دیزل ارزان از روسیه و صادرات حجم بالای کم‌سابقه از این سوخت به سنگاپور، سود پالایش را حداکثر کرده است.
پس از آن که اتحادیه اروپا، واردات فرآورده‌های نفتی روسیه را در ماه فوریه و در راستای تحریم‌ها علیه مسکو بر سر حمله نظامی به اوکراین ممنوع کرد، روسیه ناچار شد سوختی که پیش از آن به اروپا می‌فروخت را به بازارهای دیگر عرضه کند.
به گفته معامله‌گران و تحلیلگران، این امر به غول نفتی دولتی آرامکوی سعودی اجازه داد تا صادرات به سنگاپور را در ماه مه افزایش دهد و در شرایطی که عرضه در آسیا در فصل تعمیرات محدود شده بود، سود بهتری ببرد.
طبق آمار شرکتهای کپلر و رفینیتیو، عربستان سعودی در ماه مه، حداکثر ۵۰۰ هزار تن (۳.۷ میلیون بشکه) یا بیشتر دیزل روسیه را وارد خواهد کرد و عمده این واردات به راس‌تنوره وارد خواهد شد که یکی از پالایشگاه‌های آرامکو در آنجا واقع شده است.
همزمان، آمار رفینیتیو، ورتکسا و دو منبع صنعتی آگاه دیگر نشان می‌دهد حجم واردات دیزل از عربستان سعودی به سنگاپور، به ۴۰۰ هزار تن می‌رسد.
به گفته منابع آگاه، افزایش عرضه عربستان می‌تواند ذخایر سنگاپور را دوباره پر کند، زیرا صادرات از شمال شرق آسیا در فصل تعمیرات پالایشگاهی در فاصله ماه مه تا ژوییه، کاهش پیدا می‌کند. با این حال، معلوم نیست که آیا عربستان سعودی بخشی از تولیدات خود را ذخیره کرده و در عوض، فرآورده‌های روسی را از طریق مبادلات سواپ ارسال می‌کند، زیرا هر دو محصول دیزل مشخصات یکسانی دارند.
طبق آمار منابع بازرگانی و رفینیتیو، محموله گازوئیل حاوی گوگرد ۱۰ پی پی ام روسیه با تخفیف حدود ۳۰ دلار در هر بشکه معامله می‌شود در حالی که قیمت محموله تک همین گرید در بازار آسیا، با نرخ پریمیوم ۱۶ سنت در هر بشکه به سنگاپور فروخته می‌شود.
آمار کپلر نشان داد در سطح جهانی، صادرات دیزل عربستان سعودی در آوریل به حدود ۳.۷ میلیون تن رسید. پالایشگاه جیزان که متعلق به آرامکو است، پس از تثبیت تولید، صادرات دیزل را افزایش می‌دهد.
لو یاوون، تحلیلگر موسسه FGE در این باره گفت: محموله‌های گازوئیل بیشتری از خاورمیانه به جای این که به غرب و به سمت اروپا برود که ذخایر بالا و رشد اقتصادی ضعیف باعث سرکوبی تقاضا شده است، به سمت شرق می‌رود.
به گفته دو تحلیلگر نفتی دیگر، کاهش هزینه های حمل بار هم به این تجارت کمک کرده است.
بر اساس گزارش رویترز، عرضه جهانی دیزل از ابتدای سال ۲۰۲۳ رشد کرده است. در حالی که چین و خاورمیانه صادراتشان را افزایش داده اند، زمستان معتدل در اروپا، تقاضا را محدود کرده و به پایین آمدن قیمتها کمک کرده است.

مدیر سامانه هوشمند سوخت کشور خبر داد؛
بومی‌سازی دستگاه‌های کارتخوان
جایگاه‌های عرضه سوخت
 مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از بومی‌سازی کارتخوان‌ جایگاه‌های عرضه سوخت با مشارکت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد و گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، ناوگان خارجی حمل‌ونقل سنگین پس از ورود به کشور، کارت سوخت اعتباری دریافت می‌کند.
به گزارش کائنات و به نقل از وزارت نفت، محمد صادقی در این باره افزود: به‌منظور سامان‌دهی عرضه سوخت به ناوگان خارجی، سامانه‌ای مشترک با راهداری طراحی و راه‌اندازی شده است که بر اساس اطلاعات این سامانه، برای ناوگان ورودی به کشور، برگه تردد صادر شده و مبدأ، مقصد و مقدار پیمایش ناوگان مشخص می‌شود و بر همین اساس سوخت موردنیاز ناوگان در کارت اعتباری شخصی مالک شارژ می‌شود.
وی تأکید کرد: پیش از این راهداری بر اساس رفتار متقابل کشورها نرخی را برای ناوگان خارجی‌ مشخص کرده و رانندگان با کارت اضطراری موجود در جایگاه‌های عرضه سوخت را دریافت می‌کردند، اما دریافت مبالغ اضافی، سبب ایجاد مشکلات و افزایش نارضایتی‌ها شده بود.
مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: در زمان خروج این کارت‌ها تحویل شده و موجودی کارت صفر خواهد شد و دوباره ۱۲ ساعت بعد، برای یک راننده دیگر فعال شده و در گردش قرار خواهد گرفت.
صادقی با اشاره به اینکه چالش‌های توزیع سوخت به ناوگان سنگین ترانزیتی، پیش از این در سفر رئیس‌جمهوری به کشورهای همسایه مطرح شده بود، بیان کرد: اجرای پایلوت این طرح با در نظر گرفتن تعداد محدودی کارت سوخت اعتباری برای رصد ناوگان و برآورد میزان سوخت موردنیاز در اختیار راهداری قرار گرفته است و این امکان را داریم تا ۱۵ هزار کارت سوخت را در اختیار راهداری قرار دهیم.
وی تعداد میانگین روزانه ورودی خودروهای سنگین ترانزیتی را ۱۵۰۰ دستگاه اعلام کرد و گفت: با شروع آزمایشی این طرح، مقدار رضایت در میان ناوگان بسیار بیشتر شده است. مدیر سامانه هوشمند سوخت کشور همچنین از بومی‌سازی دستگاه‌های کارتخوان با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد و گفت: از ابتدای سال تاکنون حدود ۶۰ جایگاه از کارتخوان‌های تولید داخل استفاده شده است. شرکت کویرهنگام یزد، شرکت رهام، شرکت آرکامهر و شرکت ایران‌کیش شرکت‌هایی هستند که در این حوزه ورود کرده‌اند و با هماهنگی شرکت پخش، این دستگاه در کشور بومی‌سازی شده است.
صادقی با اشاره به تأیید دستگاه کارتخوان تولید داخلی از سوی پدافند غیرعامل افزود: آزمون جایگاهی، رفع عیوب، طراحی و امضای قرارداد برای تولید ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه کارتخوان انجام شده است و ۶ شرکت آمادگی ساخت کارتخوان سامانه هوشمند سوخت را دارند. وی با اشاره به اینکه بسیاری از کارتخوان‌ها متأسفانه با ورود اجسام خارجی مختلف به کارتخوان خراب می‌شود، اعلام کرد: اگرچه آمار خرابی با راه‌اندازی کارگاه‌های تعمیرات به کمتر از پنج درصد رسیده، لازم است فرهنگ‌سازی لازم در این باره انجام شود.

صعود نفت در پی توافق سران آمریکا
 قیمت نفت پس از این که سران آمریکا درباره سقف بدهی، به توافق رسیدند تا از نکول احتمالی بزرگترین اقتصاد و مصرف کننده نفت در جهان اجتناب شود، در معاملات افزایش یافت اما نگرانی‌ها نسبت به افزایش بیشتر نرخ بهره، رشد قیمت را محدود کرد.
بهای معاملات نفت برنت با ۶۶ سنت معادل ۰.۹ درصد افزایش، به ۷۷ دلار و ۶۱ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۷۵ سنت معادل یک درصد افزایش، به ۷۳ دلار و ۴۲ سنت در هر بشکه رسید. انتظار می‌رود حجم معاملات به دلیل تعطیلات در آمریکا و انگلیس، کاهش داشته باشد.
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا توافق برای تعلیق سقف بدهی ۳۱.۴ تریلیون دلاری و محدود کردن هزینه دولت در دو سال آینده را نهایی کردند. هر دو طرف ابراز اطمینان کردند که اعضای حزب دموکرات و جمهوریخواه برای حمایت از این توافق، رای خواهند داد.
رسیدن به این توافق و اجتناب از ریسک نکول بدهی آمریکا، ریسک پذیری سرمایه گذاران را تقویت و تقاضای آنها برای دارایی‌های پرریسکی مانند کالاها را تجدید کرد. تینا تِنگ، تحلیلگر شرکت «سی ام سی مارکتس» در این باره گفت: توافق بدهی، به دارایی‌های پرریسک از جمله نفت خام، فرصت صعود داد.
نفت برنت و شاخص نفت آمریکا هفته گذشته بیش از یک درصد رشد کردند که دومین رشد هفتگی متوالی بود. قیمتها پس از آن افزایش یافت که مذاکرات پیرامون سقف بدهی آمریکا پیشرفت کرد و شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی به فروشندگان استقراضی بازار نفت هشدار داد. بعضی از سرمایه‌گذاران، هشدار وزیر انرژی عربستان سعودی را به عنوان سیگنالی از احتمال تصمیم اوپک پلاس برای کاهش بیشتر تولید تفسیر کرده بودند. اما اظهارات الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه و منابع آگاه در آستانه نشست وزیران اوپک پلاس نشان داد مسکو تمایل دارد حجم تولید نفت این گروه بدون تغییر حفظ شود زیرا از قیمت و سطح تولید فعلی رضایت دارد.
بر اساس گزارش رویترز، تحلیلگران انتظار دارند روند افزایشی که نفت تحت تاثیر توافق سقف بدهی پیدا کرده است، موقتی باشد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه