روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۲ سه شنبه ۹ خرداد - شماره 4370

حمایت قاطع نمایندگان از صحرایی مجلس به دنبال بن‌بست‌شکنی در آموزش و پرورش

  جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تایید برنامه ها و کارنامه فعالیت «رضا مراد صحرایی» وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، وی را گزینه‌ای مناسب برای این وزارتخانه و اجرای سند تحول در نظام آموزش و پرورش دانستند.
رضامراد صحرایی رئیس دانشگاه فرهنگیان در پی استعفای نوری وزیر سابق آموزش و پرورش با حفظ سمت به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پروش منصوب شد و در جلسه ۲ خرداد مجلس نامه معرفی وی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از سوی رئیس جمهور، در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد.
وی دارای مدرک دکتری زبانشناسی همگانی از دانشگاه علامه طباطبایی و استاد تمام رشته زبان شناسی این دانشگاه است و از اردیبهشت سال ۱۴۰۱ به عنوان رئیس دانشگاه فرهنگیان انتخاب شد. او پیش از انتصاب به‌ عنوان رئیس دانشگاه فرهنگیان، ریاست مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌ زبانان دانشگاه علامه طباطبایی را بر عهده داشت.
صحرایی ۱۷ سال به عنوان معلم از ابتدایی تا پیش دانشگاهی در روستاها و شهرها تدریس کرده است. سپس به وزارت علوم پیوست و تا استاد تمامی پیش رفت.
امروز خرداد صحرایی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش منتظر اخذ رأی اعتماد نمایندگان در صحن علنی مجلس بوده و به گفته احمد نادری عضو هیأت رئیسه مجلس، آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان نیز در جلسه رأی اعتماد وی حضور خواهد داشت.
رهبر انقلاب در دیدار روز سوم خرداد با نمایندگان مجلس یازدهم توصیه ای مبنی بر «پرهیز از بعضی سخت‌گیری‌ها در قبال وزرای معرفی شده به مجلس» داشتند و در این زمینه گفتند: در تشخیص صلاحیت‌ها دقت کافی و در حد معقول و منطقی سخت‌گیری کنید اما نه به شکلی که موجب شود وزارتخانه تا مدت ها بدون وزیر بماند که اکنون هم چند وزارتخانه وزیر ندارند و به مجلس معرفی خواهند شد.
صحرایی دارای صلاحیت است
عضو هیأت رئیسه مجلس، صحرایی را به عنوان گزینه وزارت آموزش و پرورش دارای صلاحیت دانست و گفت: انتخاب سریع یک وزیر باکفایت و خروج این وزارتخانه از بن‌بست فعلی، اولویت مجلس است.
سید محسن دهنوی عضو هیأت رئیسه مجلس ضمن برشمردن دلایل اهمیت وزارت آموزش و پرورش و تأثیر آن در پیشرفت و مسیر جامعه، وضعیت کنونی این وزارتخانه را که ماحصل غفلت چهار دولت اخیر است، نامناسب دانست.
وی افزود: در جلساتی که با صحرایی داشته‌ام او را فردی مسلط به شرایط وزارت آموزش و پرورش یافتم چون وی از خانواده همین وزارتخانه است و مقبولیت بدنه کارشناسی را نیز به همراه دارد.
رئیس فراکسیون اقتصاد دانش‌بنیان مجلس ابراز امیدواری کرد با رای مثبت قاطبه نمایندگان مجلس به وزیر پیشنهادی آموزش و پروش، دغدغه‌های معلمان و دانش‌آموزان برطرف شود.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش سوابق قابل قبولی دارد
نماینده مردم خرم آباد و چگنی مجلس شورای اسلامی گفت: نظر شخصی من نسبت به صحرایی مثبت است و طبق بررسی‌ها وی سوابق کاری و تحصیلی قابل قبولی دارد.
مهرداد ویسکرمی با بیان این که طبق فرمایشات مقام معظم رهبری باید از بعضی سخت‌گیری‌ها در قبال وزرای معرفی شده به مجلس پرهیز شود، افزود: مجلس وظیفه دارد تا دقت بیشتری برای انتخاب وزرا داشته باشد اما همانگونه که رهبری هم در دیدار نمایندگان فرمودند باید از سختگیری های بی حد و اندازه در قبال وزرای پیشنهادی پرهیز کرد.
وی افزود: ما بیشتر از سخت گیری، باید حواس مان باشد که تحت تاثیر فضاهای کاذب ساختگی قرار نگیریم و مسائل و مطالبات شخصی را از این صلاحیت ها حذف کنیم، در شرایط کنونی انتظار معجزه از هیچ یک از وزرا نداشته باشیم و با توجه به وضع موجود، قضاوت کنیم.
این نماینده مجلس ادامه داد: نبودن وزیر در یک وزارتخانه نظارت مجلس را مختل می کند و قطعا به ضرر مجلس و مردم است و به دلیل عدم دسترسی به وزیر ممکن است اتفاقات و تخلفاتی هم صورت گیرد.
ویس کرمی گفت: صحرایی با توجه به عملکرد و سوابقی که دارد اگر برنامه هایش قابل قبول باشد من از وی دفاع می کنم .

رده‌بندی ارتش‌های جهان در سال ۲۰۲۳؛
 ایران هفدهمین قدرت نظامی جهان
 تارنمای «گلوبال فایر پاور» رده بندی برترین ارتش های جهان را به روزرسانی کرده است. در این رده بندی عواملی همچون مقدار تجهیزات نظامی، تعداد نیروها، بنیه مالی، جغرافیا و منابع در دسترس کشورها مد نظر قرار گرفته اند.
در این فهرست ؛ جمهوری اسلامی ایران در بخش « نیروی زمینی « و در حوزه تعداد کل تانک ها، مجموع راکت انداز و پرسنل فعال در فهرست 10 کشور برتر جهان قرار دارد.
در این گزارش آمده است ، تا ژانویه ۲۰۲۳، ایران بیش از ۴ هزار عراده تانک و بیش از یک هزار عراده راکت انداز در اختیار داشته است. پرسنل فعال ایران نیز ۵۷۵ هزار نفر است. در مجموع امتیاز ایران ۰.۲۷۱۲ اعلام شده است.
در این فهرست پس از ترکیه، برزیل، اندونزی، مصر، اوکراین و استرالیا، ایران در رده هفدهم قرار دارد.
در این گزارش آمریکا، روسیه و چین در سال ۲۰۲۳ نیز رده های نخست تا سوم این فهرست را به خود اختصاص دادند و پاکستان با دو پله صعود در جایگاه هفتم جهان قرار گرفت.
با توجه به این عوامل، گلوبال فایر پاور امتیاز «شاخص قدرت» را طراحی کرده که هر اندازه به صفر نزدیکتر باشد، توان نظامی کشورها بیشتر خواهد بود.
۱ - آمریکا
این کشور ۹۲ ناوشکن، ۱۱ ناو هواپیمابر، ۱۳ هزار و ۳۰۰ فروند هواپیما و ۹۸۳ فروند بالگرد تهاجمی در اختیار دارد و در بسیاری از زمینه ها، از جمله اندازه ناوگان هوایی و دریایی رتبه اول را به خود اختصاص داده است.
بودجه دفاعی ۷۶۱.۷ میلیارد دلاری آمریکا سه برابر چین است که بودجه ۲۳۰ میلیارد دلاری آن در رده دوم قرار دارد.
دراین گزارش امتیاز آمریکا ۰.۰۷۱۲ اعلام شده است.
 برترین ارتش های جهان در سال 2023؛ آمریکا صدرنشین / صعود 2 پله ای پاکستان
۲- روسیه
روسیه با وجود حمله به اوکراین جایگاه دوم خود را همچنان در رتبه بندی گلوبال فایر پاور حفظ کرده است.
در گزارش گلوبال فایر پاور آمده است: تهاجم روسیه به اوکراین «محدودیت های کلیدی توانمندی نظامی روسیه را با وجود کثرت پرسنل و ادوات نظامی و برتری آن بر اوکراین را به نمایش گذاشت. « در ادامه این گزارش آمده که چین در حال نزدیک شدن به روسیه و کسب رتبه دوم این فهرست است.
به نوشته گلوبال فایر پاور، روسیه تا ژانویه ۲۰۲۳ بیش از ۴ هزار و ۱۰۰ فروند هواپیمای نظامی در اختیار داشته است.
براساس این گزارش، درحالی که روسیه از زمان آغاز تهاجم به اوکراین با شکست‌های نظامی متعددی مواجه شده و مقادیر قابل توجهی از تجهیزات به ‌ویژه تانک‌ها را از دست داده، با این حال نیروی هوایی و نیروی دریایی این کشور تا حد زیادی از آسیب به دور مانده اند.
به طور کلی امتیاز روسیه ۰.۰۷۱۴ است.
 برترین ارتش های جهان در سال 2023؛ آمریکا صدرنشین / صعود 2 پله ای پاکستان
۳- چین
گلوبال فایر پاور ارتش چین را از نظر نیروی انسانی موجود و قدرت ناوگان دریایی در رتبه اول قرار داد و افزود: چین از نظر اقتصادی و نیروی انسانی دارای مزیت بوده و تمرکز خود را بر افزایش توانمندی های دریایی، هوایی و زمینی قرار داده است.
به نوشته این تارنما، در صورتی که این روند ادامه یابد، چین «به دشمن اصلی نظامی آمریکا تبدیل خواهد شد. “
بر اساس گزارش گلوبال فایر پاور، چین تا آوریل ۲۰۲۳ بیش از ۷۶۱ میلیون نفر نیروی انسانی موجود به همراه ۵۰ فروند ناوشکن و ۷۸ فروند زیردریایی در اختیار دارد.
امتیاز چین ۰.۰۷۲۲ است.
 برترین ارتش های جهان در سال 2023؛ آمریکا صدرنشین / صعود 2 پله ای پاکستان

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه