روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۲ دوشنبه ۸ خرداد - شماره 4369

کاهش شمار عوامل اجرایی حج یک سیاست قطعی است

ایران ارزان‌ترین حج را دارد

  نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، کاهش شمار خادمان و عوامل اجرایی کاروان‌های حج تمتع را با حفظ کیفیت خدمات، یک «سیاست قطعی» به منظور کمک به افزایش اعزام شمار بیشتری از زائران اعلام کرد.
حجت الاسلام والمسلمین نواب در پاسخ به سوالی مبنی بر بالابودن هزینه‌های حج اظهارداشت: بالا رفتن هزینه‌های حج از ناحیه دولت ایران نیست بلکه عوامل مختلفی از جمله هزینه‌های هتل و اقامت در آن تأثیرگذار هستند و بطور نمونه، امسال دولت عربستان، مالیات بر ارزش افزوده در همه امور تجاری را ۱۵ درصد افزایش داده است.
وی افزود: میانگین سرانه هزینه‌های حج برای هر زائر ایرانی حدود چهار هزار دلار است در حالی که در بسیاری از کشورها، هزینه‌های آنان چندین هزار دلار بیشتر است و از این نظر، ایران یکی از ارزان‌ترین حج‌ها را دارد.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت همچنین گفت که امسال هم سفارت و هم کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در عربستان دایر می‌شوند و کارکنان آنها برای انجام وظایف محوله در حال استقرار در این مراکز دیپلماتیک هستند.
وی همچنین از برنامه ایران برای استفاده زائران «مدینه بعد» از قطارهای سریع السیر در مسیر مکه به مدینه خبر داد و گفت که برای نخستین بار، شماری از زائران ایرانی پس از انجام مناسک حج با قطار از مکه راهی مدینه منوره خواهند شد.
حجت الاسلام والمسلمین نواب همچنین از تلاش بعثه و سازمان حج برای استفاده از فرودگاه طایف جهت انتقال زائران ایرانی خبر داد و اظهارداشت: در حال حاضر، پروازهای مدینه قبل به مقصد شهر پیامبر انجام می‌شود، اما پروازهای مدینه بعد که از طریق فرودگاه جده صورت می‌گیرد، به دلیل آنکه موجب می‌شود زائران خانه خدا برای احرام پوشیدن در مسجد جحفه و رفتن به مکه بیش از ۳۰۰ کیلومتر را طی کنند، مشکلاتی به بارآورده است.
وی طولانی شدن مسیر، شرجی بودن هوا و احتمال نرسیدن شماری از زائران به مکه مکرمه تا قبل از طلوع آفتاب که گاهی موجب می‌شود آنها به عنوان کفاره، ناچار به قربانی کردن گوسفند شوند، از جمله این مشکلات دانست و یادآور شد که طولانی شدن مسافت علاوه بر خسته کردن زائران، هر ساله موجب قربانی کردن ۳۰۰ تا ۴۰۰ گوسفند به صورت کفاره می‌شود.
سرپرست حجاج ایرانی گفت: در صورتی که فرودگاه طایف به مقاصد پروازی ایران در حج اضافه شود، مسیر زائران نزدیک به صد کیلومتر خواهد بود و آنها می‌توانند در این مسیر، در میقات قرن المنازل، احرام بپوشند.

آخرین وضعیت اجرای سراسری
طرح «کالا برگ» الکترونیک
 معاون رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از توافق با ۴۸ هزار فروشگاه‌ برای خرید اعتباری از طریق کالابرگ تا دو روز گذشته خبر داد و گفت: اجرای سراسری طرح کالابرگ الکترونیک منوط به تامین اعتبار و تصمیم‌گیری و اعلام فرمان از سوی دولت است.
علیرضا عسگریان در این باره اظهار کرد: دوسال است که اجرای طرح کالابرگ آغاز شده است.این طرح سه مرحله اجرای آزمایشی داشته و پایلوت سوم آن تقریبا کشوری بود. اگر قرار است به صورت سراسری و قطعی اجرا شود نیازمند زیرساخت‌های بسیار قدرتمند است. وی افزود: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بالای ۹۰ درصد آمادگی دارد که طرح کالابرگ را به طور سراسری اجرا کند.
معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در حال حاضر توانسته‌ایم حداقل در ۴۸ هزار نقطه از کشور با فروشگاه‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای به توافق برسیم گفت: بنابراین آمادگی سخت‌افزاری به وجود آمده است اما به لحاظ نرم‌افزاری باید آمادگی‌هایی برای اتصال فروشگاه‌ها ایجاد شود. این سازوکار و سامانه به زودی به طور کامل آماده می‌شود تا یک اتفاق بزرگ در کشور بیافتد که زمان آن در دولت تصمیم گرفته می‌شود زیرا نیازمند منابع است.
عسگریان افزود: عزم بسیار جدی در دولت وجود دارد که از طریق کالابرگ به اقشار مختلف مخصوصا اقشار محروم و دهک‌های پایین کمک کند. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نقطه‌یابی کرده و اقدامات لازم را انجام داده است. امیدوارم طی این چند روز میزان آمادگی‌مان به ۹۵ تا ۹۹ درصد برسد. به این ترتیب اگر دولت اعلام کند، آماده هستیم زیربار اجرای طرح برویم.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه