روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۲ شنبه ۶ خرداد - شماره 4367

حسن هانی زاده در گفت وگو با کائنات مطرح کرد:

تقویت مناسبات اقتصادی با کشورهای منطقه نتیجه کاهش سطح تنش با عربستان است

  کارشناس سیاست خارجی و مسائل منطقه گفت: برقراری رابطه بین عربستان و جمهوری اسلامی ایران می تواند به رشد منطقه، افزایش ثبات و پایداری در منطقه و جهان اسلام کمک کند، ضمن اینکه توسعه روابط اقتصادی بین ایران وعربستان از چند جهت به نفع ایران و سایر کشورهای اسلامی است.
حسن هانی زاده کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و روابط بین الملل در گفت و گو با کائنات در خصوص اهمیت از سرگیری ارتباط بین ایران و عربستان و موضوعاتی که برای تقویت مراودات بین دو کشور باید در نظر گرفته شود گفت: دو کشور ایران و عربستان به عنوان دو کشور اسلامی جایگاه بالایی در منطقه دارند به ویژه اینکه عربستان در حوزه اسلامی و عربی از نفوذ بالایی برخورداراست، بنابراین باید به تقویت سطح همکاری های خود با عربستان توجه کنیم و این موضوع را در راس برنامه های ارتباطی بین دو کشور قرار دهیم.
وی در این باره توضیح داد: وجود دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی در جده و همچنین عضویت عربستان سعودی در اتحادیه عرب جایگاه ویژه ای به این کشور در جهان اسلام داده است به این خاطر است که عربستان نفوذ بالایی در میان کشورهای عربی دارد.
حسن هانی زاده کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاست خارجی معتقد است: برقراری رابطه بین عربستان و جمهوری اسلامی ایران می تواند به رشد منطقه، افزایش ثبات و پایداری در منطقه و جهان اسلام کمک کند، ضمن اینکه توسعه روابط اقتصادی بین ایران وعربستان از چند جهت به نفع ایران و سایر کشورهای اسلامی است چرا که وجود ثبات در منطقه به افزایش و تقویت همکاری های اقتصادی فی مابین و رشدهای اقتصادی منجر می شود، ضمن اینکه کشورهای عربی منطقه به تبعیت از عربستان برای از سرگیری مراودات اقتصادی با ایران پیش قدم می شوند.
کارشناس وتحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین الملل در خصوص ضرورت کاهش سطح تنش ها بین ایران و عربستان و سایر کشورهای منطقه برای تقویت فعالیت های اقتصادی فی مابین افزود: تمایل مصر واردن برای افزایش ارتباط و سطح مناسبات با تهران برآیند توافقنامه پکن است، لذا در طول هفت سال گذشته به دلیل وجود تنش های میان تهران و ریاض بسیاری از ظرفیت های اقتصادی و تجاری دو کشور هدر رفت.
وی در این باره تصریح کرد: جنگ یمن350 میلیارد دلار هزینه به سعودی ها تحمیل کرد، امروز سران سعودی به این نتیجه رسیده اند که پایان یافتن جنگ یمن و عربستان به رشد اقتصادی این کشور کمک می کند، لذا این موضوع در مدار توجه مسوولین عربستان قرار گرفته و به این خاطر به دنبال تنش زدایی با ایران هستند.
حسن هانی زاده توضیح داد: تنش زدایی با ایران به توسعه پایدار اقتصادی کشورهای منطقه کمک می کند به همین دلیل است که آمریکا، اروپا و رژیم صهیونیستی به شدت نگران تقویت رابطه ایران با کشورهای منطقه هستند و از این بابت ابراز نگرانی می کنند.
حسن هانی زاده در خصوص تقویت ارتباط اقتصادی ایران و عربستان گفت: تقویت ارتباطات اقتصادی بین ایران و عربستان برای صادرات کالای ایرانی به عربستان و واردات برخی کالاهای مورد نیاز این کشور بسیار حائز اهمیت است. در صورت کاهش سطح تنش ها ایران نیز هزینه کمتری برای تقابل با عربستان می پردازد ضمن اینکه عربستان در تقابل سیاسی، فرهنگی و رسانه ای که با ایران داشت منابع خود را هدر داده است به این خاطر سعودی ها به دنبال کاهش تنش ها و همگرایی بیشتر با ایران هستند، موضوعی که در صورت تحقق قطع به یقین به افزایش سطح نفوذ ایران در میان کشورهای عرب منطقه منتهی می شود.

مبادله زندانیان بین ایران و بلژیک با میانجیگری عمان؛
 «اسدالله اسدی» آزاد شد
 عمان روز جمعه اعلام کرد که مبادله زندانیان بین بلژیک و ایران در حال انجام است. در گزارش تلویزیون عمان آمده است که «افراد آزاد شده امروز جمعه از تهران و بروکسل به مسقط منتقل شدند تا برای بازگشت به کشورهایشان آمده شوند.»
در گزارش تلویزیون عمان آمده است که «افراد آزاد شده روز جمعه از تهران و بروکسل به مسقط منتقل شدند تا برای بازگشت به کشورهایشان آمده شوند.»
سلطان نشین عمان از روحیه مثبت بالایی که در مذاکرات مسقط بین طرف‌های ایرانی و بلژیکی حاکم بود و اشتیاق آن‌ها برای حل و فصل این موضوع قدردانی کرد.  رویتز نیز به نقل از  وزارت خارجه عمان  اعلام کرد که عمان موفق به میانجیگری بین بلژیک و ایران برای حل مسئله شهروندان زندانی شد. گفتنی است که  اولیویه ونده کاستیل، شهروند بلژیکی فوریه سال ۲۰۲۲ در ایران بازداشت شد. مدیر سابق «موسسه خیریه امداد بین‌الملل» به ۴۰ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق در ایران محکوم شده است که طبق قوانین ۱۲.۵ سال از این حبس قابل اجرا است.  اسدالله اسدی ۵۰ ساله که پیش از این به عنوان دیپلمات در سفارت جمهوری اسلامی ایران در اتریش کار می‌کرد، در سال ۲۰۲۱ میلادی از سوی دادگاه شهر آنتورپ به اتهام برنامه‌ریزی برای بمب‌گذاری در نشست سالانه مجاهدین خلق در فرانسه، به ۲۰ سال حبس محکوم شده بود.
بروکسل: ایران زندانی بلژیکی را آزاد کرد
 «الکساندر دی‌کرو» نخست‌وزیر بلژیک نیز اعلام کرد: «ایران یک زندانی بلژیکی را آزاد کرده و او اکنون در مسیر بازگشت به وطن قرار دارد».
اسدالله اسدی وارد تهران شد
اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی شاغل در وین با استقبال علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت و کاظم غریب‌آبادی دبیر ستاد حقوق بشر وارد تهران شد . پیشتر حسین امیرعبداللهیان در توییتی نوشت: آقای اسدالله اسدی، دیپلمات بی‌گناه کشورمان که بر خلاف حقوق بین‌الملل و به‌طور غیرقانونی بیش از دو سال در آلمان و بلژیک بازداشت بود، هم‌اکنون در راه بازگشت به وطن است و به‌ زودی وارد ایران عزیزمان خواهد شد. از تلاش‌های مثبت سلطنت عمان در این مسیر تشکر می‌کنم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه