روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۲ چهارشنبه ۳ خرداد - شماره 4366

قیمت نفت به ریل صعودی بازگشت

 قیمت نفت در معاملات تحت تاثیر انتظار سرمایه گذاران برای محدود شدن عرضه با رشد فصلی تقاضا برای بنزین و کاهش عرضه تولیدکنندگان اوپک پلاس، افزایش پیدا کرد اما نگرانی‌ها نسبت به ریسک نکول بدهی آمریکا، رشد قیمت‌ها را محدود کرد.
بهای معاملات نفت برنت با ۲۸ سنت معادل ۰.۳۷ افزایش، به ۷۶ دلار و ۲۷ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳۱ سنت معادل ۰.۴۳ درصد افزایش، به ۷۲ دلار و ۳۶ سنت در هر بشکه رسید.
نفت برنت با ۰.۵ درصد افزایش و شاخص نفت آمریکا با ۰.۶ درصد افزایش بسته شده بود. بهای معاملات بنزین آمریکا در آستانه تعطیلات روز یادبود در ۲۹ مه که همواره زمان آغاز اوج گیری تقاضای فصلی برای سوخت در تابستان به شمار می‌رود، ۲.۸ درصد افزایش پیدا کرد.
هیرویوکی کیکو کاوا، رئیس شرکت ان اس تریدینگ که واحدی از شرکت نیسان سکیوریتیز است، در این باره گفت: قیمت نفت با کمک افزایش فصلی تقاضا برای بنزین در آمریکا از هفته آینده، کاهش تولید اوپک پلاس از ماه جاری و برنامه آمریکا برای خرید نفت برای پر کردن ذخایر نفت استراتژیک، در کف تحکیم شده است.
وزارت انرژی آمریکا هفته گذشته اعلام کرد برای پر کردن ذخایر نفت استراتژیک، سه میلیون بشکه نفت خام برای تحویل در اوت خریداری می‌کند.
دور جدید کاهش تولید داوطلبانه اوپک و و متحدانش شامل روسیه، از میلادی جاری به اجرا درآمد و انتظار می‌رود عرضه نفت به بازار را محدودتر کند.
تحلیلگران بانک گلدمن ساکس در گزارشی با اشاره به تحقق کامل کاهش تولید اوپک پلاس و رشد بیشتر تقاضا، کمبود عرضه پایدار نفت از ژوئن را پیش‌بینی کردند.
یکی از مدیران شرکت ویتول گفت: آسیا پیشران عمده رشد تقاضا برای نفت خواهد بود و در نیمه دوم امسال حدود دو میلیون بشکه در روز به میزان مصرف اضافه می‌کند.
با این حال، سرمایه‌گذاران به مذاکرات برای افزایش سقف بدهی آمریکا که بزرگترین مصرف کننده نفت جهان است، چشم دوخته‌اند. ورشکستگی نکول بدهی آمریکا احتمالا باعث هرج و مرج در بازارهای مالی و افزایش نرخ بهره شده و به رشد تقاضا برای سوخت دست در سطح داخلی و جهانی صدمه می‌زند.
بر اساس گزارش رویترز، کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا بدون اینکه درباره نحوه افزایش سقف بدهی ۳۱.۴ تریلیون دلاری دولت آمریکا به توافق برسند، به مذاکرات‌شان خاتمه دادند و در شرایطی که ۱۰ روز تا نکول احتمالی باقی مانده است، به مذاکره ادامه خواهند داد.

آلمان سالانه چهار میلیارد یورو یارانه نیرو می‌دهد
 آلمان قصد دارد سالانه حدود چهار میلیارد یورو معادل ۴.۴۰ میلیارد دلار یارانه قیمت برق برای صنایع انرژی‌بر به منظور حمایت از فاصله گرفتن صنعت از سوخت‌های فسیلی و تشویق شرکت‌ها برای عدم مهاجرت به خارج اختصاص دهد.
دولت آلمان سال میلادی گذشته به منظور حمایت از صنایع و مصرف کنندگان عادی در برابر افزایش قیمت انرژی، سقف قیمت برق و گاز را معرفی کرد اما شرکت‌ها در آلمان می‌گویند قیمت‌های برق همچنان خیلی بالاست. رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان، در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد می‌خواهیم که صنعت در آلمان، در خانه بماند و چشم انداز تغییر به او داده شود. قیمت برق صنعت برای این منظور در نظر گرفته شده است.
دولت سرگرم بحث درباره جزئیات یارانه‌ای است که وزارت دارایی با آن مخالف است اما وزیر اقتصاد آلمان گفته است که این یارانه می‌تواند سقف قیمت را به شش سنت به ازای هر کیلو وات ساعت رسانده و ۸۰ درصد از مصرف شرکت‌های صنعتی را پوشش دهد.
هابک گفت: این قیمت بر مبنای میانگین قیمت برق بورس محاسبه و سپس کاهش داده می‌شود. این امر به شرکت‌ها مشوقی برای خرید انرژی ارزانتر از منابع انرژی تجدیدپذیر در بازار فراهم می‌کند. این یارانه که حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیارد یورو هزینه خواهد داشت، تا سال ۲۰۳۰ خاتمه پیدا خواهد کرد و از طریق صندوق تثبیت اقتصادی، تامین مالی می‌شود که نخستین بار در سال ۲۰۲۰ برای کمک مالی به شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا در دوران پاندمی معرفی شد.
وزارت دارایی آلمان اوایل ماه جاری با برنامه یارانه وزارت اقتصاد مخالفت کرد زیرا بودجه، چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد و منابع مالی موجود نمی‌توانند به بخش دیگری داده شوند

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه