روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۲ چهارشنبه ۳ خرداد - شماره 4366

هشدار دبیرکل اوپک درباره عامل نوسان بازار نفت

 دبیر کل اوپک هشدار داد سرمایه‌گذاری کمتر از حد لازم در بخش نفت و گاز، ممکن است باعث نوسان بازار در بلندمدت شده و رشد را به مخاطره بیندازد.
هیثم الغیص در کنفرانس نفت و گاز خاورمیانه در دوبی، با بیان این که باید به جای این که یک شکل از انرژی را جایگزین شکل دیگری کنیم، دنیا باید به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای متمرکز شود، تاکید کرده است: سرمایه‌گذاری‌های عمده در همه بخش‌های انرژی ضروری است. این حقیقتی است که باید گفته شود.
طبق برآورد اوپک، جهان به ۱۲.۱ تریلیون دلار سرمایه‌گذاری برای تامین تقاضای رو به رشد برای نفت در بلندمدت نیاز دارد.
فریدون فشارکی، رئیس شرکت مشاوره FGE در همین رویداد گفت: با نرخ رشد حدود هشت میلیون بشکه در روز تقاضای جهانی برای نفت، به دلیل تحریم‌های غرب علیه روسیه که رشد تولید را محدود می‌کند، جهان ممکن است با مشکل عرضه مواجه شود. روسیه ممکن است تولید خود را در حدود ۱۰ تا ۱۱ میلیون بشکه در روز حفظ کند، اما با ادامه تحریم‌ها، رشد دو میلیون بشکه در روز  در آینده، بعید است محقق شود.
نفت و گاز روسیه در معرض تحریم‌های گسترده غربی قرار گرفته که محدود کردن فروش به غرب و سقف قیمت برای نفت روسیه را هدف گرفته‌اند.
فشارکی گفت: در قیمت بالاتر، نگرانی نسبت به رشد تولید نفت شیل آمریکا وجود ندارد، اوپک نسبت به گذشته، کاملا متفاوت عمل می‌کند. این گروه به درآمدزایی از منابع نفتی پیش از رسیدن تقاضا برای نفت به اوج خود، متمرکز شده است.
فشارکی اظهار کرد: تمایل برای حفظ قیمت نفت بالای ۸۰ دلار در هر بشکه و تمایل برای عبور قیمت از مرز ۱۰۰ دلار در صورت محدود شدن عرضه به بازار، را مشاهده کرده است.
اوپک و متحدانش که به گروه اوپک پلاس معروف هستند، اواخر سال ۲۰۲۲ در واکنش به وخامت دورنمای اقتصادی، توافق کردند برای حمایت از بازار، تولیدشان را کاهش دهند. سپس در آوریل، حرکت غافلگیرانه دیگری انجام دادند و عربستان سعودی و اعضای دیگر اوپک پلاس، مجموعا ۱.۱۶ میلیون بشکه در روز کاهش تولید داوطلبانه را اعلام کردند.
اعضای اوپک پلاس قرار است برای تصمیم‌گیری درباره اقدام بعدی، چهارم ژوئن در وین دیدار کنند.
بر اساس گزارش رویترز، مایک مولر، رئیس شرکت ویتول آسیا در کنفرانس نفت و گاز خاورمیانه اعلام کرد: تقاضا برای نفت در نیمه دوم امسال، تحت تاثیر رشد آسیایی، حداکثر دو میلیون بشکه در روز افزایش پیدا خواهند کرد. تقاضای فصلی افزایش پیدا خواهد کرد و به برداشت از ذخایر منتهی می‌شود که به معنای عرضه مازاد کمتر است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه