روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۲ چهارشنبه ۳ خرداد - شماره 4366

پیگیری پروژه شلمچه به بصره و سفرهای اربعین در گفت‌وگوی وزرای ایران و عراق

 وزیر راه و شهرسازی ایران در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر حمل‌ونقل عراق ضمن بررسی آخرین روند پروژه ریلی شلمچه به بصره، درباره موضوعات سفرهای اربعین زوار ایرانی و برگزاری اجلاس وزرای حمل‌ونقل در بغداد گفت‌وگو کردند.
مهرداد بذرپاش در تماس تلفنی با رزاق محیبس السعداوی - وزیر حمل و نقل جمهوری عراق، پروژه راه‌آهن شلمچه به بصره و اقدامات دولت عراق در تملک اراضی مسیر این خط ریلی را مورد بررسی قرار دادند.
وزیر راه و شهرسازی کشورمان در این گفت‌وگوی تلفنی  بر مسئولیت شرکت راه آهن جمهوری اسلامی در پیگیری ساخت خط ریلی شلمچه به بصره و مسئولیت مدیرعامل راه آهن در پیگیری روزانه و مستمر و ارائه گزارش اقدامات صورت گرفته اشاره کرد. در نشست فروردین ماه وزرای دو کشور در تهران، دو کشور ایران و عراق برای  ساخت خط آهن شلمچه-بصره توافق کردند که بر اساس آن احداث زیرسازی و روسازی و ابنیه مورد نیاز مسیر توسط راه‌آهن جمهوری عراق انجام خواهد شد.
پیگیری موضوع سفر زوار ایرانی در اربعین به عتبات عالیات و برگزاری اجلاس وزرای حمل ونقل در بغداد در هفته آتی، از موضوعات دیگر مورد بحث بود. هفته آینده کنفرانسی با حضور وزرای حمل و نقل کشورهای همجوار و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در بغداد برگزار خواهد شد. این کنفرانس در چارچوب تلاش‌های دولت عراق برای تقویت همکاری‌های اقتصادی صورت می‌گیرد.

سه اقدام دولت برای بهبود وضعیت صندوق توسعه ملی
 لایحه برنامه هفتم توسعه درحالی رونمایی شده که یکی از مهم‌ترین تغییرات ان با برنامه ششم، نقش صندوق توسعه ملی در کشور است؛ علاوه بر آن دولت قصد دارد با انجام سه اقدام، نسبت به بهبود وضعیت این صندوق اقدام کند.
سخنگوی اقتصادی دولت اخیرا اعلام کرده است که از مجموع حدود ۱۵۰ میلیارد دلاری که از روز تاسیس صندوق توسعه ملی تا کنون به عنوان ورودی‌ها و منابع صندوق وجود داشته، ۱۰۰ میلیارد دلار در دولت‌های گذشته تحت عنوان تسهیلات برداشت شده است، ضمن اینکه تسهیلات جزو دارایی‌های صندوق است. به گفته وی، تلاش دولت سیزدهم اجرای سه اقدام برای بهبود وضعیت صندوق است. نخست آنکه با منضبط کردن بودجه دولت، میزان برداشت و تسهیلات را کاهش دهد، دوم آنکه نسبت به بازگشت تسهیلاتی که در سال‌های گذشته داده شده و باید برگشت داده می‌شد کار با جدیت پیگیری شود که در این راستا بخش قابل توجهی از آنچه تحت عنوان بدهی سایر بخش‌های اقتصادی به صندوق وجود داشته برگشت داده شود. سوم آنکه در برنامه هفتم توسعه نیز اساسا ساز و کار جدیدی برای صندوق در نظر گرفته شود.
*بازگشت حتمی تسهیلات به صندوق
این مباحث درحالی از سوی سخنگوی اقتصادی دولت مطرح شده است که اخیرا مهدی غضنفری، رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی  اعلام کرد که دولت‌ها از صندوق توسعه ملی ۱۰۰ میلیارد دلار برداشت کرده‌اند و میزان مطالبات صندوق نیز ۴۰ میلیارد دلار است. از این آمار اینطور برداشت شد که مانده صندوق ۱۰ میلیارد دلار است درحالی که همه دولت‌ها کاملا واقف هستند که تسهیلاتی که با نرخ سود پایین به آن‌ها پرداخت شده است جزو دارایی صندوق است و بلاعوض نیست؛ حتی برخی منابع برگشته است و صندوق توانسته از این منابع برای ارائه وام استفاده کند. در واقع گزارش من درمورد موجودی بود اما به دارایی تبدیل شد. درحالی که مبلغی که تحت عنوان تسهیلات دادیم به صندوق برمی‌گردد.
در این میان با رونمایی از لایحه برنامه هفتم توسعه، نقش صندوق توسعه ملی در اقتصاد پررنگ‌تر شد، چراکه در بر اساس لایحه برنامه هفتم توسعه، همه درآمدهای نفتی مستقیما به حساب صندوق توسعه ملی واریز خواهد شد و این صندوق موظف است سالانه ۲۵ میلیارد دلار را در اختیار دولت قرار دهد.

هشدار وزارت جهادکشاورزی به مرغداران؛
اگر مرغ را با قیمت مصوب عرضه نکنید، وارد می‌کنیم
 مشاهدات حاکی از آن است با وجود اینکه هنوز یک ماه از تعیین نرخ جدید مصوب برای قیمت مرغ نگذشته، اما این نرخ در برخی از مغازه‌ها رعایت نمی‌شود.
بر اساس مشاهدات میدانی برخی از مغازه‌های سطح شهر تهران قیمت هر کیلو مرغ گرم کامل را بیش از نرخ مصوب اعلامی توزیع می‌کنند.
این در حالیست که کمتر از یک ماه قبل وزارت جهادکشاورزی قیمت مصوب هر کیلو مرغ برای مصرف کننده را ۷۳ هزار تومان اعلام کرد. با این وجود، اما همچنان قیمت مصوب رعایت نمی‌شود و برخی از مغازه‌داران می‌گویند که خودشان نیز مرغ را با قیمت بالاتری از میدان بهمن خریداری می‌کنند.
اخیرا اما حسین دماوندی نژاد، معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی  اعلام کرده است که با هر کشتارگاه، فروشگاه و عوامل عرضه که بالاتر از قیمت مصوب عرضه مرغ داشته باشد برخورد قانونی شدید خواهد شد. سید محمد آقامیری، سرپرست وزارت جهادکشاورزی نیز در این راستا گفته زمانی که سفره مردم در حال جمع شدن باشد هر کاری امکان باشد انجام می‌دهیم، وقتی کاهش مرغ وجود داشته باشد و مرغدار مرغ را با قیمت مصوب توزیع نمی‌کند قطعا مرغ از ترکیه وارد می‌کنیم و به نفع و ضرر مرغدار توجهی نداریم چرا که مرغدار هم به ضرر مردم توجه نمی‌کند.

حضور بانک سرمایه
در نمایشگاه مؤسسه صندوق ذخیره فرهنگیان
 بانک سرمایه به‌منظور معرفی خدمات، فعالیت‌ها و دستاوردهای خود در نمایشگاه جنبی همایش موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان تحت عنوان «آیین رونمایی از طرح ارزش مالکانه» حضوری فعال داشت.
به گزارش کائنات ، شایان ‌ذکر است معرفی محصولات جدید بانک سرمایه همچون «آواکارت سرمایه»، «افتتاح حساب غیرحضوری» و طرح «نسیم سرمایه» از جمله خدمات ارائه شده در نمایشگاه جنبی این همایش سراسری بود و کارشناسان بانک سرمایه نیز در محل غرفه، با ارائه اطلاعات لازم، پاسخگوی سؤالات بازدیدکنندگان بوده و محصولات و خدمات این بانک را در تمامی حوزه ها معرفی نمودند.
گفتنی است «آیین رونمایی از طرح ارزش مالکانه» با هدف واگذاری تدریجی مالکیت بخشی از دارایی های صندوق به اعضا، با حضور سرپرست وزارت آموزش و پرورش از سوی موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان در محل اردوگاه شهید باهنر تهران واقع در نیاوران برگزار شد و مدیرعامل بانک سرمایه نیز در این مراسم حضور داشت.

مزایده عمومی املاک بانک سامان
 بانک سامان املاک مازاد خود را از طریق مزایده عمومی و با شرایط ویژه به فروش می‌رساند. به گزارش کائنات و به نقل از سامان رسانه، بانک سامان قصد دارد تا املاک مازاد خود را از طریق مزایده عمومی و با شرایط ویژه به فروش برساند.
متقاضیان شرکت در مزایده می‌توانند برای دریافت مدارک و اوراق شرکت در این مزایده تا پایان وقت اداری روز شنبه 6 خرداد ماه 1402 به آدرس تهران، خیابان شریعتی، نرسیده به پل همت، روبروی پارک شریعتی، برج سامان، طبقه پنجم (ضلع شرقی) مراجعه و یا با شماره 22310000 داخلی 5617 تماس بگیرند. گفتنی است، علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص املاک و دریافت فرم شرایط مزایده می‌توانند آگهی مزایده املاک بانک سامان را از لینک پیوست دریافت کنند.

ساختمان جدید شعب خرمشهر و دزفول
بانک قرض‌الحسنه مهر ایران افتتاح شد
 ساختمان جدید شعبه خرمشهر و دزفول استان خوزستان که بر اساس اصول هویت بصری جدید بانک طراح شده، با حضور «مصطفی ازگلی» عضو هیأت مدیره، «یوسف نجفی» رئیس اداره کل بازرسی و «احمدرضا فرجی» معاون مدیریت امور استان‌ها به بهره‌برداری رسید.
به گزارش کائنات و به نقل از روابط عمومی و امور مشتریان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، به منظور ارائه خدمات بهینه و دسترسی آسان هموطنان ‌گرامی به شعب این بانک و با هدف بهبود شبکه شعب و جانمایی در مکان‌های مناسب برای ارائه خدمات حضوری، شعبه دزفول به مکان جدید واقع در خیابان منتظری تقاطع انقلاب اسلامی (خیابان بهداشت) و شعبه خرمشهر به آدرس خیابان۴۰ متری، نبش کوچه تحریری انتقال یافت. ساختمان جدید شعبه دزفول با دارا بودن محیطی به مساحت ۲۵۰ مترمربع و ساختمان جدید شعبه خرمشهر به مساحت ۲۰۰ مترمربع و بهره‌گیری از همه استانداردهای لازم آماده ارائه خدمت به مردم شریف این شهرستان‌هاست. شایان ‌ذکر است شهرستان دزفول حدود ۲۷۰هزار نفر جمعیت دارد، همچنین شهرستان خرمشهر حدود ۱۵۰هزار نفر جمعیت دارد و افتتاح ساختمان جدید شعب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در این شهرها می‌تواند در ارائه خدمت بهتر و کامل‌تر به مشتریان بانک مؤثر باشد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه