روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۲ چهارشنبه ۳ خرداد - شماره 4366

پاک آیین در گفت و گو با کائنات مطرح کرد:

دولت با تمام توان اجرای تفاهم نامه های اقتصادی را دنبال کند

  کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین الملل گفت: قرار داد یا تفاهم نامه اقتصادی که بین دو کشور به امضاء می رسد وقتی عملیاتی نشود قطعا کمترین دستاوردی برای دو کشور به دنبال ندارد.
محسن پاک آیین کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین الملل در  گفت و گو با کائنات در خصوص اهمیت عملیاتی ساختن و نظارت مکرر بر پیگیری قراردادها و تفاهم نامه های منعقد شده بین ایران و سایر کشورهای جهان به مناسبت سفر رئیس جمهور ایران به اندونزی گفت: یکی از ویژگی های دولت سیزدهم که شاید این دولت را نسبت به دولت های پیشین تا حدی متمایز کند نگاه و رویکردی است که به ارتباط و فعال سازی هر چه بیشتر مراودات با کشورهای منطقه و آسیایی دارد.
وی در این باره خاطر نشان کرد: سفر رئیس جمهور به کشورهای مختلف و عضویت در سازمان های همکاری منطقه ای دال بر صحت این موضوع است اما آنچه در بحث اشاره شده بسیار حائز اهمیت است اینکه ساز و کارهای لازم برای تحقق توسعه اقتصاد ایران که در مراوده و ارتباط با کشورهای مختلف آسیایی صورت می گیرد در نظر گرفته شود و دولت و حاکمیت از تمام توان خود برای به سرانجام رساندن تفاهم نامه ها و قرار دادهای منعقد شده بین ایران و سایر کشورها استفاده کنند.
محسن پاک آیین معتقد است: علی رغم اینکه سفر به کشورهای مختلف برای تقویت دوستی و همکاری ایران با سایر کشورهای منطقه ای و آسیایی بسیار مطلوب است اما نباید از این موضوع به سادگی رد شویم که زیر ساخت های لازم و شرایط را باید برای منعقد شدن قرار دادها و پیمان های دو طرفه برای تحقق آرمان های اقتصادی مورد نظرمان فراهم کنیم.
وی در این باره تاکید کرد: قرار داد یا تفاهم نامه اقتصادی که بین دو کشور به امضاء می رسد وقتی عملیاتی نشود قطعا کمترین دستاوردی برای دو کشور به دنبال ندارد، به این خاطر یکی از راه هایی که در این موضوع می تواند کمک کننده باشد، بخصوص در قرار دادهای اقتصادی، تشکیل منظم کمیسیون های مشترک اقتصادی بین دو کشور مثلا ایران و اندونزی و ایران با سایر کشورهای منطقه ای است تا اجرای درست قراردادها از طریق کمیسیون ها به دقت دنبال شود.
محسن پاک آیین توضیح داد: قطع به یقین کمیسیون های مشترک موظف به نظارت بر اجرای قراردادها و تفاهم نامه ها تا رسیدن به مقصود تعیین شده بین دو کشور هستند. اصولا مجموعه ای از نمایندگان وزارتخانه های مختلف اقتصادی اعضای مهم کمیسیون به شمار می روند که با تشکیل جلسات در مقاطع مختلف زمانی،اجرای موافقت نامه های منعقده را بررسی می کنند.
کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین المللی گفت: این کمیسیون در زمان های مقرر موظف است هیئت های کارشناسی به کشورهای مختلف برای نظارت بر روند کارهای صورت گرفته اعزام کند بنابراین بخشی از آنچه منجر به تحقق قراردادها و عملیاتی شدن آنها می شود فعال نگه داشتن کمیسیون های مشترک اقتصادی بین ایران و کشورهای جهان از جمله اندونزی است، ضمن اینکه نقش وزارت امور خارجه را در این موضوع نباید نادیده بگیریم.
محسن پاک آیین گفت: سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف با حمایت از رایزنان بازرگانی و اعزام رایزنان بازرگانی خبره و تجار معتبر برای شناسایی بازارهای هدف و تحقق آنچه به لحاظ اقتصادی باید بین دو کشور به منصه ظهور برسد قطعا در عملیاتی کردن تفاهم نامه های همکاری اقتصادی بین دو کشور می توانند نقش بسیار مهمی ایفا کنند، بنابراین نباید از نقش وزارت خارجه و رایزنان بازرگانی و تجاری در تحقق این موضوع غافل شویم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه