روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۲ سه شنبه ۲ خرداد - شماره 4365

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی:

طرح سقف قیمتی تأثیری بر عرضه نفت در بازارهای جهانی ندارد

 رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که عرضه نفت تحت تأثیر محدودیت‌های سختگیرانه مربوط به طرح سقف قیمتی قرار نمی‌گیرد.
به گزارش کائنات و به نقل از خبرگزاری رویترز، فاتح بیرول گفت: اقدام‌های گروه هفت به‌منظور مقابله با فرار از طرح سقف قیمتی برای محموله‌های صادراتی نفت روسیه، وضع عرضه نفت خام و فرآورده‌های نفتی تغییر نمی‌کند.
چندی پیش کشورهای عضو گروه هفت، اتحادیه اروپا و استرالیا بر سر اعمال سقف قیمتی ۶۰ دلاری برای محموله‌های صادراتی نفت خام روسیه توافق کردند و پس از آن سقف قیمتی بالایی را برای فرآورده‌های نفتی روسیه تعیین کردند.
گروه هفت بدون اشاره به جزئیات در جریان نشست سالانه رهبران خود اعلام کرد که این گروه تلاش‌ها را برای مقابله با فرار از محدودیت‌ها در عین اجتناب از آثار مازاد عرضه و حفظ عرضه جهانی انرژی افزایش خواهد داد.
بیرول به رویترز گفت: تشدید نظارت بر اجرای طرح سقف قیمت‌ها بر عرضه جهانی نفت و سوخت تأثیر نمی گذارد.
وی افزود: هر گونه تغییر قابل‌توجه در بازارهای جهانی را مانند همیشه در تحلیل‌ها و گزارش‌های خود بازتاب خواهیم داد، اما دلیلی برای ایجاد تغییر در تحلیل‌های این نهاد نمی‌بینم.
به گفته رئیس آژانس بین‌المللی انرژی، سقف قیمت به دو هدف اصلی تداوم عرضه نفت روسیه جلوگیری از کمبود عرضه در بازار و اثر گذاری بر درآمدهای نفتی روسیه رسیده است.
بیرول تصریح کرد: نقاط ضعف و چالش‌هایی در طرح سقف قیمتی  وجود دارد که برای عملکرد بهتر می‌توان آنها را برطرف کرد.
*سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت گاز
اعضای گروه هفت ضمن حایت از سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت اعلام کردند که این یک راه‌حل موقت برای رفع کمبودهای احتمالی در بازارهای گاز جهان است و این در حالی است که کشورهای عضو این گروه در تلاش برای کاهش وابستگی به انرژی روسیه هستند.
این اقدام فعالان محیط زیست را نگران کرده است و آنها هشدار داده‌اند که چنین اقدام‌هایی ممکن است گروه هفت را از تحقق هدف دستیابی به انتشار خالص کربن تا سال ۲۰۵۰ و محدود کردن گرمایش زمین به ۱.۵ درجه سانتیگراد (۲.۷ فارنهایت) دور کند.
بیرول گفت: احتمال می‌رود تقویت سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه انرژی بر تحقق اهداف اقلیمی اثر منفی داشته باشد، اما کشورهای عضو گروه هفت بار دیگر تأکید کردند که اگر این رویه باعث کاهش سرعت رسیدن به اهداق اقلیمی شود، تلاش‌ها در دیگر زمینه‌ها را برای رسیدن به هدف ۱.۵ درجه سانتی‌گراد تسریع می‌کنند که باعث می‌شود خللی در دستیابی به این هدف رخ ندهد.
وی ادامه داد: انتقال انرژی پاک و بسیار سریعتر از آن شرایطی که بسیاری فکر می‌کنند اتفاق می‌افتد. منابع گفته‌اند که این تغییر لحن ازسوی آلمان که زمانی یکی از خریداران اصلی گاز روسیه بود، انجام شد و این بیانیه چارچوب زمانی برای سرمایه‌گذاری در بخش گاز نداشت.
بیرول گفت: هیچ چارچوب زمانی مشخصی وجود ندارد، اما من فکر می‌کنم موضوع اصلی به دلیل اتکای کشورهای اروپایی به‌ویژه به گاز روسیه برای دهه‌هاست. تغییر همه شرایط از روزی به روز دیگر آسان نیست.
وی گفت: اولاف شولتز، صدراعظم آلمان بارها تصریح کرد که آلمان برای تحقق هدف ۱.۵ درجه سانتی‌گراد بسیار مشتاق است و من به سخنان او ایمان دارم.

مدیرعامل مپنا:
برق زیرساخت اصلی توسعه است
 مدیرعامل مپنا گفت: افزایش ظرفیت تولید برق می‌تواند برای استان زیرساخت مناسبی باشد چراکه برق زیرساخت اصلی توسعه است.
عباس علی‌آبادی در حاشیه آیین افتتاح واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی خرم‌آباد، اظهار کرد: کشور ما نیروگاه ساز بوده که از نظر مردم دنیا یک شاخص پیشرفت و توسعه است.
وی ادامه داد: این واحد تنوعی از فناوری‌ها دارد و افتخار ماست که بومی بوده، تعداد زیادی از مهندسین و متخصصین ما اهل لرستان هستند و ما توانستیم از این ظرفیت برای ساخت نیروگاه استفاده کنیم. علی آبادی تصریح کرد: فناوری که در این نیروگاه استفاده شده قابل توسعه است و با همین نیروگاه می‌تواند ۱۰۰ مگاوات افزایش ظرفیت داشته باشد درحالی که بنیاد مستضعفان برای سرمایه‌گذاری توسعه نیروگاه با ظرفیت ۵۰۰ مگاوات دیگر اعلام آمادگی کرده است.
مدیرعامل مپنا بیان کرد: افزایش ظرفیت تولید برق می‌تواند برای استان زیرساخت مناسبی باشد چراکه برق زیرساخت اصلی توسعه است و ما با برق همه چیز داریم اگر بخواهیم شدت انرژی را مدیریت کنیم راهش این است که برقی‌سازی را توسعه دهیم.
وی افزود: زمانی که در آینده صنعت برای برای رفع آلودگی و افزایش راندمان و بهره‌وری در کشور توسعه پیدا کند این نیروگاه نقش مؤثرتری از خود نشان خواهد داد.

گرمای شدید آسیا به نفع انرژی روسیه شد
 گرمای شدیدی که هفته‌های اخیر، آسیا را فرا گرفته است، به نفع صادرات انرژی روسیه خواهد بود.با تلاش کشورهای آسیایی برای تامین زغال سنگ، گاز و نفت کوره کافی برای روشن نگه داشتن چراغ‌ها، انرژی روسیه که از سوی غرب تحریم شده است، فوق العاده جذاب به نظر می‌رسد. اقتصادهای آسیایی که نسبت به تضمین تولید کافی برق در گرم‌ترین سال تاریخ، نگران هستند، وابستگی عمیق‌تری به انرژی روسیه پیدا کرده‌اند.
جان دریسکول، مدیر «جی‌تی‌دی انرژی سرویس» در سنگاپور گفت: بدترین جایی که در این افزایش دما می‌توان بود، جنوب آسیا به خصوص کشورهای فقیرتری مانند پاکستان یا بنگلادش است. وقتی نمی‌توانید پاسخگوی ابتدایی‌ترین نیازهای مردم خود باشید، خیلی سخت است که بخواهید به امور بین‌المللی اهمیت دهید.
طبق آمار شرکت کپلر، صادرات زغال سنگ حرارتی و گاز طبیعی روسیه به آسیا که دو سوخت پراستفاده برای تولید برق هستند، امسال رشد قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده است.
حجم صادرات زغال سنگ در آوریل، رشد چشمگیری پیدا کرد و به ۷.۴۶ میلیون تن رسید که حدود یک سوم بالاتر از مدت مشابه سال گذشته بود.
صادرات گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) روسیه به آسیا هم در ماه‌های اخیر، با عقب‌نشینی قیمت‌ها از بالاترین رکوردی که این سوخت را برای بسیاری از کشورهای فقیرتر غیرقابل‌قابل‌ خرید کرده بود، افزایش پیدا کرده است. در این بین، آمار کپلر حاکی از آن است که واردات نفت کوره روسیه به آسیا که سوخت کثیف‌تر و ارزان‌تر برای تولید برق است، در مارس و آوریل، بالاترین رکوردهای ماهانه را داشته است.
انگیزه این منطقه از خرید بیشتر انرژی روسیه، احتمالا  به دلیل الگوی جوی ال نینو بوده که دمای هوای بخش‌هایی از آسیا را افزایش داده است. نخست وزیر ویتنام ماه میلادی جاری نسبت به کمبود برق هشدار داد و همزمان، میانمار با بدتر شدن وضعیت خاموشی‌ها روبروست. به گفته آنیکت اوتد، تحلیلگر عوامل بنیادین برق در شرکت» ریستاد انرژی»، در هند، افزایش تقاضای ناشی از گرمای شدید، احتمالا با استفاده از زغال سنگ تامین می‌شود. چین و هند که بزرگترین مشتریان نفت تخفیف‌دار روسیه هستند، بیشترین زغال سنگ، گاز و نفت کوره را خریداری می‌کنند. طبق محاسبات بلومبرگ که بر مبنای آمار کپلر بوده است، این دو کشور بیش از دو سوم از زغال سنگ روسیه که ماه میلادی گذشته به آسیا ارسال شد را دریافت کردند. کره جنوبی ۱۵ درصد از این محموله‌ها را خریداری کرد در حالی که ویتنام، مالزی و سریلانکا، در میان خریداران بزرگ بودند.
آمار کپلر نشان داد برای نفت کوره، چین و هند بزرگترین مشتریان روسیه بودند و عربستان سعودی و امارات متحده عربی هم واردکننده بزرگ نفت کوره روسیه بوده‌اند. به گفته اِما لی، تحلیلگر شرکت ورتکسا، بنگلادش، پاکستان و سریلانکا برای تولید برق، احتمالا نفت کوره بیشتری از روسیه  وارد خواهند کرد. خاورمیانه هم اخیرا وارداتش را افزایش داده و احتمالا در طول تابستان به همین روند ادامه می‌دهد.
پاکستان ماه جاری اعلام کرد مایل است پول واردات نفت روسیه را با یوان چین پرداخت کند. وزیر برق پاکستان اعلام کرد که این کشور برای خرید یک محموله نفت سفارش داده، اما مایل است قراردادی بلندمدتی برای خرید نفت روسیه با استفاده از ارز چین داشته باشد.
بر اساس گزارش بلومبرگ، به گفته کریس ویلکینسون، تحلیلگر ارشد تجدیدپذیرها در شرکت ریستاد انرژی، حتی ژاپن که متحد نزدیک آمریکا است و از این رو، تمایل به افزایش واردات از روسیه ندارد، ممکن است خریدش را در محدوده قراردادی افزایش دهد. ژاپن ممکن است تحت قراردادهای بلندمدت فعلی، خرید گاز طبیعی مایع از روسیه را افزایش دهد زیرا در مقایسه با خرید از بازار نقدی، مقرون به صرفه است.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه