روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۲ سه شنبه ۲ خرداد - شماره 4365

بازار سرمایه به روند صعودی خود ادامه می دهد؟ سبقت بورس از بورسی ها

 کارشناسان اقتصادی بر مبنای ارزیابی وضعیت بنیادی بازار، سودآوری شرکت ها و همچنین شرایط کلان اقتصادی معتقدند بازار به روند صعودی خود ادامه می دهد.
بازار بعد از اصلاحی که داشت با خروج پول مواجه بود و همین مسئله منجر به تردیدهایی در سرمایه گذاران شد که آیا بورس به روند صعودی خود ادامه می دهد یا خیر؟ کارشناسان اقتصادی بر مبنای ارزیابی وضعیت بنیادی بازار، سودآوری شرکت ها و همچنین شرایط کلان اقتصادی معتقدند بازار به روند صعودی خود ادامه می دهد.
یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه افزایش نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۷ رسیده اما اثر آن در موقعیت کنونی در بورس خنثی است، گفت: شرایط بازار سرمایه امروز بهتر گذشته از قبل است و به دلیل اینکه گزارش سال مالی شرکت ها در سال ۱۴۰۱ نشان دهنده حاشیه سود شرکت هاست و از طرف دیگر پی بر آیی بازار بالا نیست و با تعدیل پی بی ایی نمادها در نتیجه اعمال گزارش ها هم پیش روست که با در نظر گرفتن اصلاح اخیر قیمت سهام جذابیت بالایی پیدا کرده است.
با توجه به اینکه گزارش های بانک ملی نشان می دهد که نسبت پول به شبه پول رخ داده و این موضوع حکایت از این دارد که سیاست بانک مرکزی برای انتقال نقدینگی از جامعه به بانک ها موفقیت آمیز نبودن است به همین دلیل این پول می تواند وارد بورس شود
رضا روحی با بیان اینکه سال ۹۹ شاخص کل بورس در اردیبهشت ماه یک اصلاح دو هفته ای داشت و هم اکنون هم اصلاحی در میانه رشد بازار اتفاق افتاده که مشابه نیست اما تایید می کند که اصلاح جزو ذات بازار است، افزود: با توجه به اینکه گزارش های بانک ملی نشان می دهد که نسبت پول به شبه پول رخ داده و این موضوع حکایت از این دارد که سیاست بانک مرکزی برای انتقال نقدینگی از جامعه به بانک ها موفقیت آمیز نبوده است، زیرا عدم چشم انداز مثبت در سیاست های اقتصادی و سیاست خارجی منجر به بالا ماندن انتظارات تورمی شده به همین دلیل پول خود را در بانک ها قرار نمی دهند و به نوعی اثر افزایش چند درصدی نرخ بهره نمی تواند پول دست مردم را جذب کند.
او با تاکید بر اینکه سیاست دولت در اقتصاد بلندمدتی نیست، اظهار کرد: دولت مانند آتش نشانی عمل می کند که با آتش گرفتن هر محلی فقط به دنبال خاموش کردن آتش است، در چند وقت اخیر هم دیده این که سیاست های دولت در بخش اقتصاد موقتی بوده و با وجود ناترازی و رشد نقدینگی همچنان دولت اقدام جدی برای اصلاح آن نمی کند. از این رو احتمال افزایش نرخ ارز دوباره وجود دارد که خودش تبعات تورمی دارد.
روحی با بیان اینکه بازارهایی همچون مسکن و خودرو گرچه هم اکنون در رکود هستند، اظهار کرد: در شرایط کنونی تقریباً ارزانترین بازار، بورس است و اما دلیل خروج پول در برخی روزها اتفاق بیفتد ناشی از رشد چند وقت اخیر بورس بوده و بعد از کمی دست به دست شدن سهام ها شاهد رشد دوباره شاخص کل بورس خواهیم بود.
در موقعیت کنونی این فرصت فراهم شده که نقدینگی سرگردان از جامعه جمع شود و از طریق بورس وارد تولید شود و تسهیل اقداماتی همچون الکترونیکی کردن پذیره نویسی عرضه اولیه هم کمک می کند که نقدینگی بیشتری وارد بورس شود
او با تاکید بر اینکه سیاست گذار احتمال دارد به دنبال کند کردن روند صعودی بازار شود، گفت: در واقع برخی دوستداران بازارها تمایل ندارند که اتفاقات سال ۹۹ تکرار شود، زیرا با وجود رشد بازار بعد کام بعضی ها تلخ شد. در موقعیت کنونی این فرصت فراهم شده که نقدینگی سرگردان از جامعه جمع شود و از طریق بورس وارد تولید شود و تسهیل اقداماتی همچون الکترونیکی کردن پذیره نویسی عرضه اولیه هم کمک می کند که نقدینگی بیشتری وارد بورس شود.
روحی درباره عرضه اولیه ها در موقعیت کنونی بازار سرمایه اظهار کرد: عرضه اولیه ها باید در موقعیتی اتفاق بیفتد که بازار روند صعودی را آغاز کرده و این موضوع علاوه بر اینکه جذابیت عرضه اولیه ها را بیشتر می کند باعث مدیریت نقدینگی در بازار هم می شود. بنابراین در موقعیت کنونی که شرکت های زیادی در صف ورود به بازار هستند مسئولان و تصمیم گیران باید زمینه ورود این شرکت ها را فراهم کنند.
چرا روند صعودی بورس
حفظ می‌شود؟
در حال حاضر بازار از نظر بنیادی موقعیت خوبی دارد از طرف دیگر شرایط اقتصادی کشور همچنان تورمی بوده، به همین دلیل ادامه اصلاح بازار هیچ توجیهی ندارد.
در تایم فریم های کوتاه مدت برخی بازارها جلو می افتند و در بازه های بلندمدت همسویی بازارها بیشتر مد نظر هست وقتی تورم ۵۰ درصد باشد بازدهی بورس نمی تواند ده درصد باشد سایر بازارها هم در این مسیر حرکت می کنند
همچنین فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه سال ۹۹ تمام پول ورودی حقیقی به بورس ۲۵ همت بوده گفت: در نوسانات اخیر حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان پول از بورس خارج شده بود که نشان می دهد بورس برای اینکه بتواند به هدف خود برسد باید از ثبات لازم برخوردار باشد و مقدمه آن این است که دولت در بورس دخالت نکند.
او درباره وضعیت معاملات در بازار های مختلف اظهار کرد: در تایم فریم های کوتاه مدت برخی بازارها جلو می افتند و در بازه های بلندمدت همسویی بازارها بیشتر مد نظر هست وقتی تورم ۵۰ درصد باشد بازدهی بورس نمی تواند ده درصد باشد سایر بازارها هم در این مسیر حرکت می کنند.
آقا بزرگی با بیان اینکه با فرض توقف نقدینگی، تورم و ... شاخص کل بورس بعد از اینکه به یک نقطه برسد وارد فاز اصلاحی می شود، افزود: اما اگر رشد تورم و نقدینگی و ... همچنان وجود داشته باشد بازار بعد از رسیدن به قله رشدش کمتر خواهد داشت، اما متوقف نمی شود، از این رو زمانی شاخص بالای ۳ میلیون برسد اصلاح می کند به شرط اینکه تورم و نقدینگی منفی باشد
او با بررسی وضعیت سوددهی شرکت ها اظهار کرد: سال ۹۹ کل سود شرکت ۵۵۰ همت و سال ۱۴۰۱ حدود ۸۰۰ هزار میلیارد تومان بوده که رشد ۱۰۰ درصدی داشته است، از این رو هیچ توجیهی برای عدم رشد شاخص وجود ندارد.
بازار سرمایه از نظر بازدهی نسبت به سایر بازارها عقب است از طرف دیگر سودآوری شرکت ها در یکسال گذشته افزایش داشته به همین دلیل رشد کلی بورس همچنان می تواند ادامه داشته باشد هرچند برخی نمادها بازدهی بیشتری ثبت خواهند کرد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه