روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۲ دوشنبه ۱ خرداد - شماره 4364

محکومیت گسترده یورش وزیر تندروی صهیونیست به مسجدالاقصی

اقدام بن گویر نقض میثاق‌های بین‌المللی است

  اقدام تحریک‌آمیز وزیر تندروی امنیت داخلی کابینه رژیم صهیونیستی در یورش دوباره به مسجدالاقصی و بیان اظهارات تحریک آمیز در داخل این مکان مقدس، واکنش و محکومیت‌های گسترده‌ای را به همراه داشت، تا جایی که اتحادیه عرب را بر آن داشت تا نسبت به پیامدهای چنین اقداماتی بر کل منطقه هشدار دهد.
به گزارش تارنمای صدی البلد، «سعید ابوعلی» معاون دبیرکل اتحادیه عرب در سخنانی یورش «ایتامار بن گویر» وزیر تندروی امنیت داخلی کابینه رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی را محکوم کرد و نسبت به پیامدهای چنین اقدامی در منطقه هشدار داد.
وی تأکید کرد: این یورش که برای بار دوم توسط این وزیر اسرائیلی انجام شده است، محکوم بوده و یک تشدید تنش خطرناک است که منجر به شکل‌گیری گردبادی از خشونت و تنش و شعله ور شدن منطقه خواهد شد.
ابوعلی با تاکید بر اینکه کابینه رژیم اسرائیل مسئول عواقب و پیامدهای چنین اقدامی است، اضافه کرد که مسجد الاقصی مکانی خاص برای عبادت مسلمانان و تمام اقدامات رژیم اشغالگر در آن باطل و غیرمشروع است.
وی همچنین از جامعه بین المللی خواست که هرچه سریع‌تر برای جلوگیری از تجاوز مداوم رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین و حمایت از آنها مداخله کنند.
ترکیه: یورش به مسجدالاقصی اقدام فاشیستی است
اقدام تحریک‌آمیز بن گویر واکنش ترکیه را نیز به همراه داشت.
وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه‌ای در این باره تاکید کرد: ما به شدت یورش وزیر امنیت داخلی «اسرائیل» به مسجدالاقصی را محکوم می کنیم؛ چرا که این اقدام نقض حقوق بین المللی است.
در این بیانیه همچنین آمده است: این اقدام اعضای کابینه اسرائیل و تلاش برای تغییر وضعیت تاریخی مسجدالاقصی و همچنین اقدامات تحریک‌آمیزشان غیر قابل قبول است.
این وزارتخانه تاکید کرد که مقامات رژیم صهیونیستی نباید چنین اقدامات تحریک‌آمیز و فاشیستی را در دستور کار خود قرار دهند.
ریاض: اقدام بن گویر نقض میثاق‌های بین‌المللی است
در همین حال، وزارت امور خارجه عربستان سعودی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما به شدت یورش صبح امروز یک مقام اسرائیلی به مسجدالاقصی را محکوم می‌کنیم.
وزارت خارجه عربستان همچنین تاکید کرد: این اقدامات سیستماتیک، نقض آشکار میثاق‌های بین المللی و تحریک احساسات مسلمانان است.
مصر: وضعیت موجود مسجدالاقصی تغییر نخواهد کرد
وزارت خارجه مصر نیز در بیانیه ای یورش بن‌گویر به مسجدالاقصی را محکوم و تأکید کرد که چنین اقدامات تحریک آمیزی در تعارض با خرد و مسئولیت‌ پذیری است.
این وزارتخانه افزود که یورش‌های مداوم صهیونیست‌ها با هدف تحکیم سیاست تقسیم زمانی و مکانی مسجدالاقصی صورت می گیرد، اما باید تاکید کرد که چنین اقداماتی هیچگاه وضعیت حقوقی و تاریخی موجود را تغییر نخواهد داد. قاهره در ادامه از کابینه رژیم صهیونیستی خواست تا پیش از اینکه دیر شود، جلوی تکرار چنین اقدامات تحریک‌آمیزی را بگیرد. پیش از این نیز علاوه بر گروه‌های فلسطینی، وزارت خارجه اردن اقدام تحریک آمیز بن گویر در یورش به مسجدالاقصی را محکوم کردند. وزارت خارجه اردن در بیانیه ای تاکید کرد که یورش بن گویر به مسجدالاقصی تحت تدابیر امنیتی را به شدت محکوم می‌کنیم. بن گویر وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی صبح امروز به همراه گروهی از صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی یورش برد.
این اقدام تحت تدابیر امنیتی از سوی پلیس رژیم صهیونیستی انجام شد.
بن گویر در سایه حمایت نیروهای رژیم صهیونیستی دی ماه گذشته نیز به همراه شماری از صهیونیست ها به مسجدالاقصی یورش برد. این اقدام بن گویر واکنش‌های فلسطینی و عربی قابل توجهی را به همراه داشت و علاوه بر چهره‌ها و گروه‌های مقاومت فلسطین، کشورهای عربی از جمله قطر، اردن، امارات، عربستان، سازمان همکاری اسلامی و وزارت خارجه ترکیه آن را محکوم کردند. کشورهای مذکور همچنین اقدام بن گویر را یک حرکت تحریک آمیز ارزیابی کردند.
با این حال، وزیر امنیت داخلی کابینه افراطی نتانیاهو که یورش او به مسجدالاقصی واکنش گسترده‌ای در سطح منطقه و جهان را به همراه داشت، اعلام کرد که باز هم به مسجدالاقصی خواهد رفت و از حماس نمی‌ترسد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه