روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۲ يکشنبه ۳۱ ارديبهشت - شماره 4363

سرزمین ایده‌‌های جدید

 محمد علوی- خواندن بسیار ارزان‌تر از رفتن به سینما یا بسیاری دیگر از انواع تفریحات است. در حقیقت خواندن در کتابخانه رایگان است! کتابخانه دائماً در حال آپدیت شدن است و هر روز کتاب‌های بیشتری چاپ می‌شود. بنابراین هرگز خیال نکنید که روزی به نقطه پایان خواندن می‌رسید. کتاب‌ها می‌توانند شما را به دنیاهای متفاوتی هدایت کنند
کتاب خواندن و مطالعه یکی از کارهایی است که می تواند باعث رشد ذهن و شخصیت افراد شود که بسیاری از ما علاقه مندیم واجد شرایط آن باشیم و بتوانیم زمانی را در طول روز به آن اختصاص دهیم، اما اکثر ما وقت و حوصله کافی را به خواندن کتاب اختصاص نمی دهیم یا برای تهیه کتاب حوصله رفتن تا پیشخوان کتاب فروشی ها را نداشته و شاید هم شرایط رفتن خروج از خانه را نداریم. مثلما در این شرایط خرید کتاب از طریق فروشگاه های اینترنتی می تواند گزینه مناسبی باشد
مهم نیست شما چه نوع کتابی مطالعه می‌کنید. قطعا می توان با خواندن کتاب در تمام زمینه ها تفکرات و ایده‌ های جدید و همچنین روش ‌های زندگی و تفکرات متفاوت را به دست آورد. شکی نیست که شما با مطالعه کتاب می‌توانید جهان بینی و تحلیل درستی از شرایط اطراف خود داشته باشید.
فواید کتاب‌ خوانی و اثرات شگفت انگیز آن بر روی زندگی فردی و اجتماعی انسان، قابل انکار نیست؛ ایجاد فرهنگ کتاب‌خوانی همیشه دغدغه‌ای مهم و چالش‌برانگیز در جامعة ما بوده است، عوامل متعددی همچون گسترش فناوری و استفاده از فضای مجازی یا مشکلات اقتصادی و گران شدن کاغذ باعث عدم پیشرفت کشور در این زمینه بوده‌اند، در این راستا توجه به نکات مثبت، آثار و فواید کتاب‌ خوانی و هدف‌گذاری فرهنگی در زمینة گسترش ارزش آنها در جامعه می‌تواند مؤثر واقع شود،
بر اساس نتایج پژوهش‌ها و بررسی‌های صورت‌گرفته درباره فواید کتاب خوانی توسط اندیشمندان، می‌توان گفت که افراد کتاب‌خوان در مقایسه با دیگر افراد از تمرکز و دقت بیشتری در کارها برخوردار هستند. علاقه‌مندان به کتاب خوب می‌دانند که در هنگام مطالعه، نمی‌توان به‌صورت هم‌زمان به کار دیگری پرداخت، لذا این مسئله و تمرین در درازمدت باعث می‌شود که فرد کتاب‌خوان از قدرت تمرکز و دقت بالاتری در مقایسه با سایرین برخوردار باشد.
کتاب می‌تواند نقش آرام‌ بخش، محرک یا خواب‌آور را داشته باشد. نوع و مقدار مصرف هم مهم است. شاید لازم باشد دست از رمان‌های شاد و سرخوش بردارید و داستان‌های کاوشگرانه و دردناک بخوانید. همچنین باید حواستان باشد که یک‌ وقت اوِردُز نکنید!
امروزه کتاب‌ درمانی شکل‌های مختلفی دارد: از کلاس‌های ادبیات در زندان‌ها گرفته تا کتاب‌خوانی گروهی سالمندانی که دچار فراموشی هستند. هرچند کتاب‌درمانی بیشتر در حوزه پزشکی و با تمرکز بر کتاب‌های خودیاری دیده می‌شود، در چند سال اخیر، تأکید بر خود کتاب‌خوانی به‌ویژه کتاب‌ های داستانی بیشتر شده است. کتاب می‌تواند درمان دردهای گوناگونی ازجمله دل‌ شکستگی یا تردیدهای شغلی باشد.
یکی دیگر از فواید کتاب خوانی هرچه بیشتر در معرض خواندن باشید، کلمات بیشتری یاد می‌گیرید و ببیشتر از کلمات مناسب و خوب استفاده می‌کنی. افزایش دایره واژگان به شدت بر فن بیان شما تأثیر مثبت می‌گذارد. بنابراین می‌تواند به بهبود عملکرد شغلی و عزت نفس منجر شود. قرار گرفتن در معرض آثار عالی می‌تواند تأثیر زیادی بر روی نویسندگی شما داشته باشد. همچنین با گسترش دایره واژگان بهتر می‌توانید احساسات و تفکرات‌تان را بروز دهید. افرادی که به خوبی با انواع واژه‌های توصیفی از زبان استفاده می‌کنند همواره مورد تحسین بقیه قرار می‌گیرند. این یک واقعیت است که توانایی خوب صحبت کردن روی سایرین تأثیر می‌گذارد و راه را برای ترفیع، پیشرفت، نقش‌های رهبری و دولتی هموار می‌کند. مطالعات همچنین نشان داده است که دامنه واژگان غنی، زوال عقل و آلزایمر را به تأخیر می‌اندازد. بنابراین هرچه دامنه واژگان شما گسترده‌تر باشد، احتمال سلامت روانی در سنین پیری بالاتر می‌رود.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه