روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۲ يکشنبه ۳۱ ارديبهشت - شماره 4363

مشاور عالی وزیر بهداشت اعلام کرد

ممنوعیت پیوند «کلیه» ایرانی به اتباع خارجی

 مشاور عالی وزیر بهداشت مشکلات کلیوی و نیاز به پیوند کلیه را بحرانی جهانی خواند و در عین حال گفت: طبق قانون مصوب، هیچ خارجی نمی‌تواند از فرد ایرانی کلیه دریافت کند.
دکتر ناصر سیم فروش در نشستی خبری که به مناسبت روز ملی اهدای عضو برگزار شد، اظهار کرد: هیچ فرد خارجی نمی‌تواند از یک ایرانی کلیه بگیرد و این ابتکار کشور ما است؛ چراکه در کشورهای دیگر اینگونه نیست.
وی با بیان اینکه مساله اهدا عضو با توجه به کمبود عضو در دنیا یک مساله جهانی است، تصریح کرد: در مورد کلیه می‌توان گفت پیوند کلیه یک بحران جهانی است. در آمریکا حدود ۱۰۰ هزار نفر در لیست انتظار پیوند کلیه قرار دارند و در واقع در این کشور هر ۱۲ دقیقه یک نفر در لیست انتظار جان می‌بازد. به همین دلیل کشورها به دنبال راه‌کارهایی هستند که این مشکل را حل کنند.
به گفته سیم فروش، بهترین راه درمان نارسایی کلیه، پیوند کلیه است و این روش در قیاس با دیالیز ارجح است.
مشاور عالی وزیر بهداشت، دیابت و فشار خون را دو بیماری قاتل خاموش کلیه‌ها عنوان کرد و افزود: به علت سبک زندگی، بشر این مشکل را پیدا کرده است. از این رو حتما افراد فشار خون و قند خون خود را ماهی یک بار اندازه بگیرند. پیشگیری همچنان باید شعار طلایی ما باشد؛ چراکه در دنیا ما هر چقدر پیوند انجام دهیم و دیالیز کنیم به هیچ وجه به تعداد مریض‌ها نخواهیم رسید.
وی با بیان اینکه ما در مورد پیوند کلیه از مرگ مغزی با اختلاف زیاد در غرب آسیا و خاورمیانه رتبه نخست را داریم، تصریح کرد: این اثر نشان از پویایی علمی و تحرک مسئولین و مردم در زمینه اهدای عضو را دارد که توانستیم از سال ۲۰۰۰ میلادی جهشی در اهدای کلیه در کشور پیدا کنیم و به مرحله‌ای رسیدیم که در غرب آسیا رتبه اول و در دنیا جزو پیشروها هستیم.
سیم فروش همچنین این را هم گفت که با توجه به بررسی که یک سال پس از پیوند کلیه انجام می‌شود، ۹۳ درصد از افرادی که از افراد زنده کلیه دریافت کرده‌اند، ۸۵ درصد از افرادی که از فرد مرگ مغزی شده کلیه دریافت کرده‌اند، ۴۶ درصد از افرادی که دیالیز صفاقی کرده‌اند و ۴۲ درصد از افرادی که دیالیز خونی انجام داده‌اند، زنده هستند.
به گفته مشاور عالی وزیر بهداشت مرگ و میر دیالیز پنج برابر پیوند کلیه است و از سوی دیگر از نظر اقتصادی نیز که بودجه‌ای که دولت صرف دیالیز می‌کند ۸ برابر پیوند کلیه است. وی در ادامه عنوان کرد که در حال حاضر هلند در رتبه نخست و آمریکا در رتبه دوم پیوند کلیه از فرد زنده قرار دارند و دولت‌ها پیوند کلیه از فرد زنده و مرگ مغزی را اولویت خود قرار داده‌اند.
سیم فروش با بیان اینکه در کشور ما با فتوای امام خمینی (ره) پیوند از مرگ مغزی رشد سریعی پیدا کرد و ایران در این زمینه رتبه نخست غرب آسیا را دارد، افزود: در خصوص پیوند زنده نیز ایران تنها کشوری است که دولتش برای پیوند از زنده، هدیه ایثار گذاشته است. قبلا مبلغ این هدیه ایثار ناچیز بود اما در حال حاضر در دولت جدید این مبلغ به ۴۰ برابر افزایش یافته است.
مشاور عالی وزیر بهداشت تاکید کرد: افراد زنده‌ با هر انگیزه‌ای که کلیه اهداء می‌کنند، قهرمان ملی هستند. تمام مراجع تقلید اهدای کلیه از فرد زنده حتی اگر فرد زنده مقابل این اهدا هدیه بگیرند را نیز جایز دانسته‌اند. بیشترین پیوند کلیه از فرد زنده نیز در قیاس با هفت سال اخیر، در این دولت انجام شده است. سال گذشته حدود ۲۴۰۰ پیوند کلیه انجام شد که ۵۰ درصد این تعداد از فرد زنده و ۵۰ درصد از فرد مرگ مغزی اهداء شد.
وی با بیان اینکه ترکیه از نظر پیوند اعضاء از فرد زنده در دنیا رتبه اول را دارد، توضیح داد: سال گذشته ترکیه بیش از ۳۰۰۰ پیوند از زنده داشت و در دنیا رتبه نخست را دارد.
سیم فروش در بخش دیگر سخنان خود پیوند کلیه را عمل سنگینی دانست و از دولتمردان درخواست کرد که توجه بیشتری به پیوند کلیه داشته باشند.
مشاور عالی وزیر بهداشت بیان کرد: امروز به خاطر تعرفه‌های کم برای پزشکانی که پیوند انجام می‌دهند، جوان‌ها کمتر دنبال پیوند کلیه می‌آیند. جراحی پیوند کلیه در تمام دنیا عمل استراتژیکی است و توجه خاص باید به آن شود. از زمانی که لاپاراسکوپی در کشور ما شروع شد، اولین مطالعه کارآزمایی بالینی در خصوص پیوند از لاپاراسکوپی اهداء کننده زنده را در دنیا ما انجام دادیم که نشان داد پیوند از این طریق هم اذیت کمتری برای اهدا کننده و گیرنده دارد و هم نتیجه برای گیرنده مشابه دیگر نتایج است. از این رو در سال ۲۰۰۴ بهترین جایزه لاپاراسکوپی به کشور ما اختصاص پیدا کرد.
وی در پایان سخنان خود تاکید کرد: متوسط عمر فرد اهدا کننده کلیه از متوسط عمر جامعه بیشتر است چراکه این افراد از بین سالم ترین آدم‌ها انتخاب می‌شوند و تحت بررسی کامل قرار می‌گیرند چون باید از سلامت کامل برخوردار باشند بنابراین خطر اهدای کلیه بسیار کم است. ما در جراحی که نزدیک ۶۰۰۰ پیوند کلیه داشتیم حتی یک مورد مرگ و میر نداشتیم و طول عمر این افراد در ۴۰ سال، مشابه باقی افراد است.
در بخش دیگر این نشست، دکتر بابک شریف کاشانی معاون بین الملل دانشگاه شهید بهشتی و متخصص بیماری‌های قلب و عروق نیز درباره پیوند قلب اظهار کرد: پیوند قاب مثل تمام پیوندهای دیگر کار تیمی است و اگر گروه پر کار و فداکار اهدای اعضا نبودند کار پیوند قلب پا نمی‌گیرفت چراکه بر خلاف سایر اعضاء مثل کلیه، برای پیوند قلب به جز مرگ مغزی، هیچ راه دیگری نیست.
وی با بیان اینکه آمار کشوری در خصوص بیماری‌های قلبی و عروقی کم است، افزود: با این حال ۷۸ درصد بار بیماری‌ها و ۸۳.۵ درصد مرگ‌ومیرها به دوش بیماریهای غیرواگیر مثل بیماری‌های قلبی و عروقی هستند. از سوی دیگر نه تنها بیماری‌های قلبی بار مالی و اجتماعی دارد بلکه سن درگیری بیماری‌های قلبی پایین‌تر است و گروه سنی پایین‌تر را مورد هدف قرار می‌دهد. از این رو پیشگیری مهمترین مساله ما است اما وقتی کار از پیشگیری گذشت، هزینه‌های درمانی بالا و بستری آن متعدد است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه