روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۲ يکشنبه ۳۱ ارديبهشت - شماره 4363

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت:

میزان ذخیره‌سازی گاز چهار برابر می‌شود

 معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت گفت: برای وزارت نفت تکلیفی دیده شده است که در صورت تصویب آن، مقدار ذخیره‌سازی گاز نسبت به شرایط کنونی، معادل پنج درصد مصرف گاز کشور می‌شود. سه میلیارد مترمکعب ذخیره‌سازی از طریق میدان‌های گازی شوریجه و سراجه انجام می‌شود که بر اساس پیش‌بینی‌های در نظر گرفته شده رقم ذخیره‌سازی به ۱۲ میلیارد مترمکعب برسد. به این معنا که ما می‌توانیم بخش قابل‌توجهی از گاز را در شش ماه نخست سال ذخیره‌سازی و در زمستان و زمان برودت هوا از آن استفاده کنیم.
هوشنگ فلاحتیان در حاشیه بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در نشستی خبری با بیا اینکه در حوزه ساخت داخل پل ارتباطی مطلوبی میان معاونت امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت با شرکت‌های سازنده شکل گرفته است، اظهار کرد: فهرست تجهیزات مورد نیاز تهیه شده و در اختیار شرکت‌های داخلی قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه بیش از ۶۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات با کمک مؤسسه‌ها و بانک‌های عامل در اختیار شرکت‌هایی که در حوزه تکمیل زنجیره ارزش فعالیت می‌کنند، قرار داده می‌شود، گفت: فعالیت برای بهینه‌سازی مصرف انرژی، اقدام به تولید ساخت داخل بار اول در کشور، فعالیت‌هایی که درباره جمع‌آوری گازهای مشعل انجام می‌شود، تماماً حمایت و پشتیبانی می‌شوند.
*گره احداث پالایشگاه‌های جدید باز می‌شود
معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت با بیان اینکه در طول یک سال اخیر نشست‌ها و هماهنگی‌های پرشماری انجام شد و تلاش کردیم آن چیزی که در قالب لایحه دولت در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد، گفت: در آینده نزدیک در بخش انرژی رافع مشکلات آینده کشور باشد که در صورت تصویب آن در همه عرصه‌ها شاهد موفقیتی خیره‌کننده باشیم. فلاحتیان با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه ظرفیت‌هایی مبنی بر دستیابی به یک ظرفیت بالاتر برای سرمایه‌گذاران غیردولتی از طریق صندوق توسعه ملی پیشنهاد شده است با تعیین حواله‌های نفتی به سرمایه‌گذارانی که برای احداث پتروپالایشگاه‌ها وارد صحنه می‌شوند، کمک کنیم، گفت: امیدواریم گره احداث پالایشگاه‌های جدید در برنامه هفتم توسعه باز شود و شاهد پیشرفت قابل‌توجه عملیات اجرایی این پروژه‌ها باشیم.
معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت با بیان اینکه در قالب برنامه هفتم هدف‌گذاری شده است که تولید نفت خام و میعانات گازی افزایش یابد و به موازات آن افزایش تولید گاز را داشته باشیم که بتوانیم بخشی از این ناترازی‌ها را هم جبران کنیم، اظهار کرد: در بخش‌های دیگر نیز برای اینکه فعالیت‌های شرکت ملی نفت ایران نسبت به گذشته پررونق‌تر باشد، مشوق‌هایی را مازاد بر بودجه در نظر گرفتیم. تسهیلاتی در اختیار شرکت ملی نفت قرار می‌گیرد که در صورت تصویب این لایحه از سوی مجلس شورای اسلامی در آینده‌ای نزدیک بیشتر درباره آن صحبت خواهم کرد.
وی با بیان اینکه نگاه وزارت نفت به برنامه هفتم توسعه نگاهی است که در قالب آن در طول اجرای این برنامه شاهد افزایش تولید نفت، تولید میعانات و گاز، همچنین تولید محصولات پتروشیمی خواهیم بود، گفت: مضاف بر آنکه طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی نیز بیش‌ازپیش مورد توجه قرار می‌گیرد. طرح‌های ذخیره‌سازی گاز نسبت به گذشته افزایش می‌یابد و زمینه برای سرعت‌بخشی به طرح‌های پالایشگاهی هم بیش‌ازپیش مورد توجه قرار خواهد گرفت.
معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت با بیان اینکه بیش از ۲۰ میلیون بخاری در اماکن مختلف در کشور ما استفاده می‌شود که بازده این بخاری‌ها زیر ۵۰ درصد است، گفت: یعنی اگر با یک حرکت جهادی این بخاری‌ها تعویض شود، یا خط تولید بخاری‌ها را مشروط کرد به اینکه بخاری‌های با بازده بالا تولید کنند، حداقل می‌توان شاهد موفقیت‌هایی خیره‌کننده در این عرصه بود.
فلاحتیان با بیان اینکه برای فاز نخست بیش از چهار میلیون بخاری با حمایت‌های دولت تعویض خواهیم کرد و به ازای هر بخاری که تعویض می‌شود، دولت ۳۵۰ تا ۳۹۶ دلار پول بلاعوض در قالب ماده ۱۲ پرداخت می‌کند، اظهار کرد: در حوزه صنعت خودرو به‌طور حتم باید بازنگری و خودروهایی تولید شود که مصارفشان معاینه فنی شوند، مصرف کنونی بنزین و نفت‌گاز در ناوگان درون‌شهری و برون‌شهری باید بازنگری شوند و تولیدات داخلی با استانداردهای جهانی صورت بگیرد. وی با بیان اینکه در ساختار مدیریت بهینه‌سازی مصرف انرژی باید بازنگری شود، گفت: قانون‌گذار در ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر ظرفیت مناسبی ایجاد کرده که هرکسی در مصرف سوخت صرفه‌جویی کند معادل سوخت صرفه‌جویی‌شده را در اختیارشان قرار دهیم. معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت با بیان اینکه حدود ۳۶ میلیارد دلار مصوبه شورای اقتصاد برای اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی داریم و آسیب‌شناسی کردیم و دیدیم سرمایه‌گذاران عامل صرفه‌جویی سرمایه اولیه را ندارند تا راهکارهای بهینه‌سازی را انجام دهند، بنابراین باید سرمایه اولیه برای اجرای این طرح‌ها داشته باشند، تصریح کرد: برای عبور از این مسئله پیشنهاد دادیم در قالب برنامه هفتم توسعه، صندوق بهینه‌سازی مصرف انرژی راه‌اندازی شود تا سرمایه‌گذارانی که عامل صرفه‌جویی هستند، بتوانند تسهیلات دریافت و این طرح‌ها را اجرایی کنند.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه