روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۲ شنبه ۳۰ ارديبهشت - شماره 4362

رسانه حق گو

 میلاد ارشدی- یکی از گرایش های اصیل که ریشه در سرشت انسان دارد، گرایش به سوی حقیقت است. آدمی به طور فطری جویای حقایق است و هر چه این جنبه بیشتر پرورش یابد، به همان اندازه برای ادراک حقایق، دفاع از حق و حق گرایی شوق بیشتری می یابد.
این انگیزه نیرومند سبب می شود که بشر پرده های جهل را کنار بزند و از تاریکی نادانی، به روشنایی معرفت برسد و به رشد معنوی و فکری نایل آید. در تعالیم اسلامی به پرورش این میل مقدس درونی توجه شایانی شده است و در نظام تربیتی این آیین، توجه به بصیرت و حقیقت و پرهیز از آفات آن، جایگاه ویژه ای دارد.
پیدایش انواع رسانه‌های نوین، شیوه اطلاع رسانی را دگرگون کرده است. به طوری که رسانه در میان رویداد و مردم، مسیری مجازی ایجاد کرده و در مدل‌های رسمی، نیمه رسمی یا غیر رسمی که بر خبرگزاری‌ها و سایت‌های رسمی، وبلاگ‌ها و سایت‌های نسبتا معتبر دلالت دارد، ساز و کار خاصی برای امر اطلاع رسانی و اطلاع‌یابی تعریف کرده است. پیدایش و توسعه رسانه‌های غیر رسمی یا نیمه رسمی جهانی با عنوان وبلاگ نیز که روزانه بر تعداد آن ها افزوده می‌شود، تاثیر بسزایی بر امر اطلاع رسانی در مدل‌های جدید با محوریت کاربر دارد. این مسئله حجم محتوای تولید شده را در جهان تا حد زیادی افزایش می‌دهد، از سویی دیگر میزان مشارکت اجتماعی کاربران را بیشتر کرده و به موازات آن آگاهی روزآمد کاربران را نیز ارتقاء می‌بخشد. در نتیجه ورود به عصر جامعه اطلاعاتی و تولد و گسترش رسانه‌های الکترونیکی و اینترنتی، مرز میان رویداد و مردم را باریک‌تر از قبل معرفی کرده است.
غالبا، همه رسانه ها برای اطلاع رسانی استفاده شده اما امکان دارد که با توجه به خبر و موضوع بحث، وظایف دیگری را نیز بر عهده بگیرند. مهمترین وظایف رسانه های جمعی شامل تبادل افکار، توسعه تمدن و فرهنگ ، آگاهی دادن در مورد مسایل روز، کمک به تصمیم گیری، واضح و شفاف کردن خبرها، تایید و تصدیق خبرها، گسترش اندیشه ها، تبلیغ عقاید موثر و کارآمد و سرگرمی است.  قابل ذکر است که، میتوان از رسانه برای القای انواع فرهنگ ها، معیارهای رفتاری و سنتی، ارزش ها و باورها نیز استفاده کرد. به طور معمول، افرادی که آموزش مدیریت رسانه را گذرانده و با انواع رسانه اشنایی دارند، میتوانند به صورت بهینه از آنها استفاده کنند.
در وضعیت و ساختار کنونی جامعه،رسانه ها نقش مهمی در ارائه مطالب به مخاطبان خود دارند. بى تردید رسانه، چه نوشتاری و چه گفتاری، برای ایفای نقش خود وظایفی دارد که باید آنها را- اگر نگوییم به بهترین وجه ـ لااقل در حدّ امکان خوب انجام دهد و برای ادای درست وظایف و مسئولیت‌های خود نیازمند الگوگیری از کسانی است که این وظایف را به احسن وجه انجام داده و راه خود را به درستی پیموده و از بیراهه رفتن پرهیز کرده‌اند. یکی از مهم‌ترین وظایف و شاید اولین وظیفه رسانه ها، چه رادیو و تلویزیون و چه مطبوعات، روشن ساختن افکار عمومی و بالا بردن سطح معلومات و دانش مردم درباره مسائل جامعه است؛ وظیفه‌ای که جز با صداقت و خیرخواهی مردم، عملی نمی شود. رسانه های گروهی می توانند به گونه ای عمل کنند که مردم به سوی حق رغبت پیدا کنند؛ زیرا به فرموده حضرت علی(ع): حق راه برتر و نمونه،نجات دهند و گوهری روشن است و نزدیک ترین بندگان به خدای تعالی، گویا ترین آنان به حق است. شبیه ترین مردم به فرستادگان الهی، کسی است که در حق گویاتر و در به کار بستن آن پابرجا باشد. راست ترین گفتار آن است که با حق مطابقت کند. یاری کردن حق، موجب رستگاری است و خواستار حق، کارها را بر خود آسان سازد و مردم به سویش روی می آورند.

 

رئیس پلیس آگاهی فراجا خبر داد؛
جلسات پلیس با خودروسازان جهت امنیت خودروها
 رئیس پلیس آگاهی فراجا از برگزاری جلسات مختلف با خودروسازان به منظور افزایش امنیت خودروها در برابر سرقت خبر داد.
گرچه آمار دقیقی از وقوعات سرقت و انواع آن در رسانه‌ها منتشر نمی‌شود، اما اظهارات مقامات رسمی از جمله پلیس حاکی از روند افزایشی این جرم در سال‌ها و ماه‌های اخیر بود. افزایشی که سبب شد تا سردار احمدرضا رادان، اولین طرح عملیاتی پس از انتصابش به عنوان فرمانده فراجا را به مقابله با سارقان و مالخران اختصاص دهد. طرحی که اجرای آن همچنان ادامه دارد و بنابر اظهارات رسمی اعلام شده ازسوی فرماندهان پلیس در کاهش وقوع سرقت نیز موثر بوده است.
در این میان اما همانطور که پلیس راهنمایی و رانندگی، سهم دستگاه‌ها در وقوع حوادث را مشخص می‌کند، به نظر می‌رسد که لازم است در مورد سرقت نیز سهم دستگاه‌های مختلف قابل ارزیابی باشد، به عنوان مثال می‌توان سهم خودروساز از وقوع سرقت، پیمانکاران ساختمانی و مهندسان ناظر از وقوع سرقت از ساختمان‌ها و ... را نیز مشخص کرد، امری که تاکنون اجرایی نشده اما پلیس تاکید کرده که برای ارتقا امنیت خودروها با خودروسازان جلساتی را برگزار کرده و با شهرداری‌ها نیز هماهنگی خوبی وجود دارد.
در همین راستا، سردار احمدرضا رادان، فرمانده فراجا درپاسخ به پرسشی درباره هماهنگی با خودروسازان و شهرداری‌ها برای ارتقا وضعیت امنیت خودروها و معابر برای مقابله با سرقت گفته بود:‌ «در این مورد جلساتی داشتیم، در بحث خودروها صحبت داشتیم که بتوانند خودروها را ایمن‌تر کنند. من از خودروسازان تشکر می‌کنم، آنها هم اقداماتی را آغازکردند، اما کافی نیست. اما یک نکته مهم وجود دارد و اینکه صاحبان خودروها و مردم هم باید بتوانند از مال خودشان مراقبت کنند که این موارد را از طریق آگاهی بخشی و آموزش به مردم خواهیم گفت. در آینده نزدیک کلیپ‌هایی از جنس اطلاع‌رسانی به مردم و آموزش به آنان برای پیشگیری از سرقت ساخته و پخش خواهد شد.»
حالا در تازه‌ترین اظهارنظر، سردار محمد قنبری، رئیس پلیس آگاهی فراجا که دبیری قرارگاه مبارزه با سرقت در کل کشور را نیز برعهده دارد، از برگزاری جلسات متعدد با خودروسازان خبر داده است. قنبری، درباره آمارهای مربوط به سرقت خودرو گفت: سرقت‌های مرتبط با خودرو شامل دو دسته کلی است. یکی سرقت‌هایی که از داخل خودرو یا تجهیزات و قطعات خودرو انجام می‌شود که این موارد عمدتا از سوی معتادان و سارقان خرد انجام می‌شود. یک مورد دیگر نیز مربوط به سرقت خود خودرو است که آمار و فراوانی آن در مقایسه با سرقت‌های دیگر بسیار اندک است و البته قدرت کشف پلیس نیز در این حوزه بسیار بالاست. ما حتی سازوکاری را فراهم کردیم تا امکان گزارش سرقت خودرو از طریق نرم افزار پلیس من نیز ممکن شود.
وی درباره اینکه آیا پلیس آگاهی بر اساس روش‌های سارقان، موضوعات مرتبط با پیشگیری از سرقت را به خودروسازان گوشزد کرده یا خیر نیز اینطور پاسخ داد:‌ ما جلسات مرتب و متعددی با خودروسازان داریم و اقدامات خوبی هم در مورد ارتقای امنیت خودروها انجام شده است. خودروسازان در مواردی امنیت خودرو را ارتقاء داده‌اند و تجهیزات بازدارنده در برابر سرقت را روی خودرو نصب کرده‌اند. همچنین برخی از خلاءها و مشکلات را نیز رفع کرده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه