روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۲ شنبه ۳۰ ارديبهشت - شماره 4362

وزیر بهداشت اعلام کرد

پوشش بیمه ای کامل خدمات ناباروری

 وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقدامات انجام شده در حوزه افزایش جمعیت را تشریح کرد و گفت: در حوزه جمعیت، پوشش کامل بیمه خدمات ناباروری را محقق کردیم. ۴.۵ میلیون جمعیت کشور ما نابارور هستند و امکاناتی ایجاد کردیم تا بتوانند فرزنددار شوند. در همین راستا ۱۰۳ مرکز جدید درمان ناباروری در کل کشور و در همه استان‌ها ایجاد شده است.
بهرام عین‌الهی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه امروز تهران به مناسبت آغاز هفته ملی جمعیت از فردا، اظهار کرد: سلامت یکی از مقوله‌های مهم در زندگی همه ماست و تاکید زیادی بر سلامت شده است.
وی افزود: یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب شکوهمند انقلاب اسلامی، پیشرفت در حوزه سلامت بوده است. پیش از پیروزی انقلاب، علی‌رغم وابستگی شدید به غربی‌ها، در حوزه سلامت پیشرفتی نداشتیم و پزشکان بی‌کیفیت خارجی در اقصی‌نقاط کشور کار می‌کردند، تعداد دانشگاه‌ها محدود بود و مردم حتی برای درمان‌های پیش پاافتاده به خارج از کشور اعزام می‌شدند.
وزیر بهداشت یکی از بزرگترین دستاوردهای انقلاب اسلامی را پیشرفت در حوزه سلامت دانست و گفت: امروز ۶۷ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی، ۲۲ هزار عضو هیات علمی، ۱۱۰۰ بیمارستان و ۲۷۰ هزار دانشجو داریم. همچنین در تمام شاخص‌های بهداشتی رشد خوبی داشته‌ایم و نرخ امید به زندگی از ۵۵ به بالای ۷۵ سال رسیده است.
عین‌الهی ادامه داد: کاهش قابل توجه مرگ و میر نوزادان و مادران باردار، بهبود  و کنترل بیماری‌های واگیر و حذف این بیماری‌ها که از سوی سازمان جهانی بهداشت به ما اعلام شده است، از دیگر دستاوردهای ماست.
وی با بیان اینکه پیچیده‌ترین درمان‌های جهان را انجام می‌دهیم وعلی‌رغم تحریم‌های ناجوانمردانه پیشرفت‌های خوبی در این حوزه داشته‌ایم عنوان کرد: امروز مردمانی از سایر کشورها تمایل دارند برای درمان به ایران بیایند که نشان‌دهنده قدرت نرم جمهوری اسلامی است.
وی بااشاره به ساخت «سبطین» در کربلا با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: تمام هزینه تاسیس این دانشگاه را عتبه کربلا پرداخت کرده و ما فقط نیروی انسانی را تامین کردیم و این توانمندی را داریم که دانشگاه هایی را در کشورهای دیگر ایجاد کنیم.
عین‌الهی به افتخارآفرینی پزشکان در دوران دفاع مقدس و حماسه آفرینی آنها در درمان مجروحین شیمیایی، پیشتازی در حوزه سلول های بنیادی و همچنین ایستادگی در دوران کرونا اشاره کرد و گفت: تمام کارکنان حوزه سلامت در دوران کرونا جانفشانی کردند و حدود ۳۰۰ شهید مدافع سلامت را در آن دوران تقدیم کردیم.
وی اضافه کرد: دانشمندان ما در دوران کرونا موفقیت های بسیاری کسب کردند و تنها کشوری در منطقه بودیم که توانستیم شش واکسن ضد کرونا بسازیم و اکنون نیز از نظر تهیه واکسن مشکلی نداریم و یک ثمره این اقدامات این است که امروزه تجمعاتی چون نماز جمعه به خوبی برگزار می شوند و افتخار بزرگی است که با زحمت کادر سلامت محقق شده و ایران به عنوان دولتی ممتاز در پیشگیری از کرونا در دنیا مطرح است.
وزیر بهداشت با بیان اینکه کارهای عقب افتاده‌ای داشتیم که در این دولت پیگیری می شوند گفت: اقدامات خوبی در حوزه دانش‌بنیان‌ها و تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان انجام شد، آمار شرکت‌های دانش‌بنیان ۵۵ درصد و محصولات فناوری سلامت‌محور ۴۳ درصد رشد یافته و ۷۹۶۶ نفر در این شرکت ها مشغول به کار هستند. هفت مرکز نوآوری، هشت مرکز رشد فناوری و ۱۴ پارک علم و فناوری راه اندازی شد. همچنین رتبه علمی کشور از ۱۶ به ۱۵ ارتقا یافته است.
عین‌الهی در بخش دیگری از سخنرانی اش به تکمیل بیمه همگانی رایگان برای شش میلیون نفر از هموطنان با اعتبار ۶۰۰۰ میلیارد تومانی اشاره کرد و گفت: مزید بر این پوشش رایگان بیمه سلامت مادران باردار و فرزندان شیرخوار تا پنج سالگی، پوشش رایگان مددجویان کمیته امداد را انجام دادیم و صندوق حمایت از بیماران خاص با ۵۰۰۰ میلیادر تومان اعتبار راه اندازی و ۱۵ هزار تخت بیمارستانی طی یک سال و نیم اخیر در کشور بخصوص در مناطق محروم ایجاد شد که معادل ۱۰ درصد کل تخت هایی است که در دوران قبل و پس از انقلاب تاسیس شده‌اند. همچنین ۲۰۰۰ خانه بهداشت نیز افتتاح شد.
وی با بیان اینکه تعمیرات اساسی در مراکز درمانی انجام و تجهیزات پیشرفته پزشکی به روزرسانی شدند اظهار کرد: سقف درآمدی پزشکان در مناطق محروم را برداشتیم. تعرفه پرستاری اجرایی شد و نسخه الکترونیک ارتقا یافت. نسخه نویسی الکترونیک در شروع به کار دولت ۱۰ درصد بود و امروز به بالای ۹۸ درصد رسیده است. کاشت رایگان حلزون شنوایی را به صورت رایگان انجام دادیم و اکنون دیگر صف انتظار نداریم.
وزیر بهداشت با اشاره به اینکه فردا روز ملی جمعیت است گفت: یکی از مشکلاتی که امروزه با آن مواجهیم و بر همه ما تکلیف است که در این باره فعالیت کنیم، همین موضوع جمعیت است. متاسفانه رشد جمعیت ما کاهش یافته و از رشد چهار برابری که داشته اکنون به یک برابر رسیده و یک فاجعه است.
عین‌الهی افزود: باید همه ما کار کنیم تا بتوانیم بحران کاهش جمعیت را پشت سر بگذاریم. اگر جمعیت فعال، پویا و مبارزی نداشته باشیم انقلاب ما دچار مشکل خواهد شد. این مسئله مهم مورد تاکید رهبر معظم انقلاب نیز هست و همه دستگاهها، مردم، مساجد، نمازهای جمعه و ... باید به عنوان یک تکلیف شرعی روی آن کار کنند.
وی با بیان اینکه در حوزه جمعیت، پوشش کامل بیمه خدمات ناباروری را محقق کردیم گفت: ۴.۵ میلیون از جمعیت کشور نابارور هستند و امکاناتی ایجاد کردیم تا بتوانند فرزنددار شوند. ۱۰۳ مرکز جدید درمان ناباروری در همه استان‌ها ایجاد شده است. توسعه و ساخت خوابگاه‌های متاهلی که زمینه ازدواج و افزایش جمعیت را فراهم می‌کند را نیز در دست انجام داریم.
 وزیر بهداشت از اجرای طرح سلامت خانواده و نظام ارجاع در تمام روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر به طور کامل خبر داد و گفت: این طرح را از اول اردیبهشت ماه امسال در تمام استان‌ها و در ۵۷ شهرستان شروع کردیم و شعار ما این است که هر ایرانی باید یک مراقب بهداشت داشته باشد.
عین‌الهی با تاکید بر اینکه همه ما باید در مواردی چون فرزندآوری، آسان‌سازی ازدواج، ارزان سازی، کریمانه نمودن خدمات بهداشتی و درمانی، ترویج زایمان طبیعی، جلوگیری از ترس زایمان و کمک به درمان ناباروری کمک کنیم گفت: ۹ دستورالعمل و ۲۴ بخشنامه را ابلاغ و  ۹۵ درصد از تکالیف قانونی جوانی جمعیت را اجرایی کردیم.
وی اضافه کرد: حدود ۲۸ هزار بهورز و ۲۲ هزار مراقب سلامت را آموزش دادیم. در گذشته تبلیغات روی شعار  «فرزند کمتر، زندگی بهتر» صورت می گرفت و موجب کاهش جمعیت شد. حالا همه ما باید «فرزند بیشتر، زندگی بهتر» را به عنوان شعار اصلی درنظر بگیریم. زایمان طبیعی را در ۴۴۸ مراکز دانشگاهی انجام می‌دهیم و تشویق کردیم که این کار انجام شود. شعار هفته ملی جمعیت، «سهم من از جوانی ایران» خواهد بود.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه