روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۲ دوشنبه ۲۵ ارديبهشت - شماره 4360

نشریه اکونومیست:

افزایش قیمت سوخت، سلاحی مرگبارتر از کرونا برای اروپا

 نشریه اکونومیست در گزارشی تحلیلی اعلام کرد که احتمال می‌رود عامل افزایش هزینه‌های سوخت در مقایسه با کرونا قربانیان بیشتری را در اروپا گرفته باشد.
به گزارش کائنات و به نقل از اکونومیست، این نشریه طی گزارشی درباره پیامدهای افزایش شدید قیمت سوخت در اروپا نوشت احتمال دارد تعداد افرادی که پارسال به‌دلیل افزایش قیمت سوخت جان خود را از دست داده‌اند بیشتر از افرادی باشد که قربانی کرونا شده‌اند.
روسیه یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان انرژی به‌ویژه گاز در جهان است. پس از آغاز جنگ اوکراین و بروز اختلال در عرضه انرژی، قیمت انرژی به‌صورت جهشی بالا رفت. این موضوع در اروپا که مقدار قابل‌توجهی از انرژی خود را از روسیه تأمین می‌کند، قابل مشاهده‌تر بود.
قیمت گاز با اعمال چند دور تحریم علیه روسیه بیشتر شد. نشریه اکونومیست در این باره می‌نویسد: اگرچه قیمت عمده فروشی گاز در سراسر این قاره کاهش یافته است، اما قیمت برق و گاز خانگی در مقایسه با دو سال قبل به ترتیب ۶۹ و ۱۴۵ درصد افزایش یافته است.
نشریه اکونومیست در ادامه اشاره کرد که قیمت بالای انرژی می‌تواند به قیمت جان انسان‌ها تمام شود، گرانی برق و گاز مردم را از گرم کردن خانه منصرف می‌کند و زندگی در شرایط سرد خطر مشکلات قلبی و تنفسی را افزایش می‌دهد.
اکونومیست در ماه نوامبر پیش‌بینی کرد که برق گران‌قیمت ممکن است ۲۲ هزار تا ۱۳۸ هزار کشته در زمستان «معتدل» داشته باشد و متأسفانه به نظر می‌رسد که این گفته درست باشد.
این نشریه در ادامه درباره روش بررسی تعداد مرگ‌ومیر به‌دلیل گرانی گاز می‌نویسد: برای مقایسه میزان مرگ و میر زمستان گذشته با سال‌های پیش، مرگ و میر امسال را با سال‌های پیش مقایسه کردیم، پس از مقایسه تعداد مرگ و میز زمستان گذشته با زمان‌های یکسان در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ دریافتیم که مرگ و میر در سراسر اروپا بیشتر از حد انتظار بوده است. در بین ۲۸ کشور اروپایی که مورد بررسی قرار گرفت، از نوامبر ۲۰۲۲ تا فوریه ۲۰۲۳ تعداد مرگ و میر ۱۴۹ هزار تا بیش از حد انتظار بود که معادل ۷.۸ درصد افزایش است.
عوامل پرشماری ممکن است این افزایش را توضیح دهد. در میان افرادی که در زمستان گذشته جان خود را از دست دادند، نزدیک به ۶۰ هزار نفر به‌دلیل ابتلا به کرونا بوده است. این بیماری احتمالاً - به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم - به افزایش مرگ و میر کمک کرده، اما بعید است که کل افزایش ۱۴۹ هزار نفری فقط به‌دلیل کرونا بوده باشد، از مارس ۲۰۲۰ تا سپتامبر ۲۰۲۲، ۷۹ درصد مرگ و میر اروپا به‌دلیل کرونا بوده، اما در سال گذشته میلادی ۴۰ درصد بود.
آب و هوا نیز بر تعداد کشته‌شدگان تأثیر گذاشته است. سرماخوردگی در ماه دسامبر با افزایش مرگ و میر همراه بود. کاهش ۱ درجه سانتیگراد در دمای میانگین در یک دوره سه هفته‌ای با افزایش ۲.۲ درصدی در کل مرگ و میر همراه است. با این حال، زمستان گذشته معتدل‌تر از میانگین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ بود، بنابراین سرما به تنهایی نمی‌تواند عامل مرگ و میر اضافی باشد.
به نظر می‌رسد که قیمت‌های بالای انرژی ممکن است تأثیر داشته باشد. آمار نشان می‌دهد کشورهایی که بیشترین مرگ و میر را داشتند، به‌طور معمول بیشترین افزایش را در هزینه‌های سوخت داشتند.
اکونومیست در پایان نوشت: مداخله دولت‌ها در قیمت سوخت و کاهش مالیات تا حدی تاثیر گذار بوده و جان تعدادی از افراد را نجات داده، اما واضح است که افزایش قیمت سوخت در سال گذشته میلادی کشته‌های بسیاری بر جای گذاشته و سلاحی مرگبار بوده است.

مدیر اچ‌اس‌ئی شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد؛
بهره‌گیری از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها
در تدوین نقشه راه مدیریت بحران صنعت گاز
 مدیر بهداشت، ایمنی، محیط زیست و پدافند غیرعامل (اچ‌اس‌ئی) شرکت ملی گاز ایران گفت: برگزاری رویدادها و نمایشگاه‌ها برای هم‌افزایی شرکت‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی به‌منظور مدیریت بحران بسیار حائز اهمیت است، ضمن آنکه بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در تدوین نقشه راه مدیریت بحران سبب افزایش کیفیت مطلوب صنعت گاز در این حوزه می‌شود.
به گزارش کائنات و به نقل از شانا، سیدجلال نورموسوی در نشست کمیته تخصصی بهداشت صنعتی این شرکت که به میزبانی شرکت گاز استان فارس در شیراز برگزار شد، اظهار کرد: فراهم کردن زمینه‌ای برای خروج از سیستم سنتی در مجموعه، تولید رویه یکسان در سطح شرکت، تولید محتوا برای ثبت همه رویدادها، طراحی نرم‌افزار اچ‌اس‌ئی، شناسایی موارد شغلی و آموزش همکاران به‌منظور رویارویی با این حوادث، توجه به طب صنعتی و راه‌اندازی پیام‌های بهداشتی هفتگی و شناسایی عوامل زیانبار ساختمانی، از موارد سیاست‌گذاری واحد اچ‌اس‌ئی شرکت ملی گاز ایران است.
علی‌اکبر میدانشاهی، مدیرعامل شرکت گاز استان فارس هم در تشریح عملکرد این شرکت گفت: شعار ما این بوده که همیشه در برگزاری کمیته‌ها و سمینارهای مهم، میزبان و پیش‌قدم باشیم تا با استفاده از خرد جمعی بتوانیم تصمیم‌های پایه‌ای و ارزشمندی برای پیشرفت روزافزون مجموعه شرکت ملی گاز ایران بگیریم.
وی با تأکید بر صیانت از محیط زیست افزود: اهمیت محیط زیست کمتر از توسعه گاز نیست و صیانت از آن باید سرلوحه برنامه‌ها قرار گیرد.
رئیس بهداشت صنعتی شرکت ملی گاز ایران در پایان این همایش با تأکید بر شعار امسال سازمان جهانی کار و تشکیل کمیته‌های بهداشت در مجموعه صنعت گاز، بر توجه به سلامت همکاران و روزآمد شدن مستندات بهداشتی و ارزیابی ایستگاه‌های بهداشتی تأکید کرد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان:
پروژه جمع‌آوری گازهای مازاد
 تأسیسات دارخوین و غرب کارون اجرایی می‌شود
 مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان با اشاره به جمع‌آوری گازهای همراه نفت و مشعل گفت: پروژه جمع‌آوری و انتقال گازهای مازاد تأسیسات دارخوین و غرب کارون اجرایی می‌شود.
به گزارش کائنات و به نقل از شانا، عبدالله عذاری‌اهوازی با اشاره به اجرایی‌شدن پروژه جمع‌آوری گازهای مازاد تولیدی واحدهای بهره‌برداری و نمک‌زدایی دارخوین و غرب کارون اظهار کرد: این پروژه به‌منظور جمع‌آوری و انتقال این گازها به پالایشگاه گاز هویزه (ان‌جی‌ال  ۳۲۰۰) برای تأمین خوراک این مجتمع اجرایی می‌شود.
وی افزود: تلاش شرکت ملی نفت ایران به منظور گازهای همراه تولید نفت، جمع‌آوری، فرآورش و تبدیل این گازهای مازاد به محصولات با ارزش افزوده بسیار بالاتر است که ضمن خاموشی مشعل تأسیسات و جلوگیری از ایجاد آلایندگی‌های مختلف محیط زیستی، به ایجاد ارزش و ثروت و تأمین خوراک پتروشیمی‌ها و صنایع پایین‌دست کمک می‌کند.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان بیان کرد: تحقق اهداف جمع‌آوری گازهای مشعل و همراه تولید نفت و ثروت‌آفرینی از آنها در میدان‌های غرب کارون از طریق پالایشگاه گاز هویزه (ان‌جی‌ال ۳۲۰۰) برنامه‌ریزی شده است که فاز نخست آن به‌تازگی از سوی رئیس‌جمهوری با ظرفیت روزانه ۲۵۰ میلیون فوت‌مکعب به بهره‌برداری رسید.
عذاری‌اهوازی ادامه داد: خوراک این فاز پالایشگاه گاز هویزه، نزدیک به ۱۱۰ میلیون فوت‌مکعب در روز از میدان‌های یادآوران (حدود ۸۰ میلیون فوت‌مکعب) و آزادگان شمالی (حدود ۳۰ میلیون فوت‌مکعب) تأمین می‌شود که همسو با استفاده حداکثری از همه ظرفیت فراورشی آن، پروژه انتقال گازهای مازاد تأسیسات دارخوین به‌ مقدار حدود ۷۰ میلیون فوت‌مکعب در روز و تأسیسات غرب کارون به‌ مقدار روزانه حدود ۳۵ میلیون فوت‌مکعب به این واحد ان‌جی‌ال مصوب شده است.
وی با اشاره به ارزش بیش از ۷۰ میلیون دلاری این پروژه انتقال گاز اعلام کرد: تأمین سرمایه این پروژه از سوی هلدینگ خلیج‌فارس انجام شده است و شامل استقرار تأسیسات نم‌زدا در دو واحد بهره‌برداری غرب کارون و دارخوین، تأسیسات افزایش فشار گاز و نصب ۹۰ کیلومتر خطوط لوله انتقال گاز ترش است و همه این موارد همگی به‌دست تولیدکنندگان و پیمانکاران داخلی در کمتر از دو سال اجرایی خواهد شد که بی‌شک در ایجاد اشتغال بومی و توسعه بیش از پیش میدان‌های غرب کارون نقش‌آفرینی می‌کند.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان افزود: قرارداد این پروژه طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده در روزهای آتی در حاشیه بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تهران طی آیینی امضا می‌شود.
عذاری‌اهوازی با تأکید بر نقش ویژه شرکت ملی نفت ایران در تکمیل پروژه‌های جمع‌آوری گازهای مازاد که پیش از دولت سیزدهم با تأخیر روبه‌رو شده بودند، تصریح کرد: واحد ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ با فرآورش گاز غنی و ترش میدان‌های غرب کارون، محصولات متنوعی مانند گاز مایع طبیعی و گاز خشک تولید می‌کند که گاز مایع طبیعی آن با ارسال به پتروشیمی بندر امام خمینی (ره) خوراک تولید محصولاتی باز هم با ارزش افزوده بسیار بالاتر را تأمین قرار می‌گیرد و گاز خشک تولیدی نیز در شبکه گاز سراسری استفاده می‌شود و کمکی برای تراز گاز تولیدی و مصرفی کشور است.
وی در پایان اظهار کرد: این فرآیند فرآورشی محصولات جانبی مانند گوگرد دانه‌بندی‌شده (گرانول‌شده) را نیز به‌دنبال دارد که بسیار باارزش است و می‌تواند در صنایع مختلف شیمیایی و کشاورزی استفاده شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه