روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۲ دوشنبه ۲۵ ارديبهشت - شماره 4360

مدیر پیشین امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران پاسخ داد؛

چین طلب نفتی ایران را با ارز آفریقایی پرداخت می‌کند؟

  مدیر پیشین امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران گفت: محموله‌هایی که صادر می‌شود به ارز معتبر و مورد نیاز پرداخت می‌شود و ارز افریقایی تابحال مرسوم نبوده، ممکن است ارز کشور مقصد هرچند غیررایج استفاه شود اما ارز غیررایجی که ارتباطی به دو کشور مبدا و مقصد ندارد تاکنون استفاده نشده است.
محسن قمصری درباره انتشار اخباری مبنی بر پرداخت پول صادراتی نفت ایران با واحدهای پولی سه کشور افریقایی اظهار داشت: این موضوع تاکنون مسبوق به سابقه نبوده است که کشوری بخواهد از ارز غیررایج و یا غیر از واحد پولی دو کشور مبدا و مقصد استفاده کند.
وی افزود: محموله‌هایی که صادر می‌شود به ارز معتبر و مورد نیاز پرداخت می‌شود و ارز افریقایی تابحال مرسوم نبوده است، ممکن است ارز کشور مقصد هرچند غیررایج استفاه شود اما ارز غیررایجی که ارتباطی به دو کشور مبدا و مقصد ندارد تاکنون استفاده نشده است. حتی ممکن است از پول امارات در مبادات نفتی با چین استفاده شود اما ارز افریقایی تاکنون سابقه نداشته است.
مدیر پیشین امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران خاطرنشان کرد: بهترین مسیر دریافت مطالبات نفتی؛ ارزی است که بتوانیم از دنیای آزاد خرید کنیم اما از آنجایی که متاسفانه و یا خوشبختانه بخش عمده‌ای از واردات ما از چین است ارز چین هم معتبر است، حداقل هزینه‌های تبدیل ارز را برای ما کاهش می‌دهد.
وی درباره آمار صادرات به چین گفت: بر اساس آمار شیپینگ و کشتیرانی حدس‌هایی می‌زنند و اما قاعدتا چندان مورد اعتماد نیست.
یک منبع آگاه در وزارت نفت نیز با رد این ادعا گفت: به نظر می‌رسد در شرایط جنگ تمام‌عیار اقتصادی و وضع تحریم‌های پیشرفته و هوشمند، طرح چنین مطالبی با هدف ایجاد جنگ روانی و اعتمادزایی از منابع رسمی با هدف دسترسی به اطلاعات فروش نفت ایران انجام می‌شود.
وی در خصوص اعمال تخفیف در فروش نفت گفت: با توجه به شرایط بازار و تغییرات فصلی و تغییر در میزان عرضه و تقاضای نفت خام‌های سبک و سنگین، موقعیت رقبا و مشتریان، استفاده از تکنیک‌های معاملاتی برای حفظ سهم بازار با رعایت صرفه و صلاح و منافع کشور یک امر معمول بوده و در نظر گرفتن تسهیلاتی در این زمینه در چارچوب ضوابط و مجوزهای لازم و حسب روال مرسوم، امکان‌پذیر است.
این منبع آگاه تاکید کرد: در شرایط جنگ‌ تمام‌عیار اقتصادی نظام استکبار علیه ایران و به ویژه صنعت نفت، فروش و صادرات نفت کشور تحت شرایط خاص و با تلاش صنعت نفت بدون یک روز تعطیلی انجام گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: بدیهی است با توجه به امکان سوء‌استفاده دشمنان نمی‌توانیم هیچ‌یک از این روش‌ها و تلاش‌های صورت گرفته و در حال انجام را به صورت عمومی بیان کنیم اما افزایش وصولی درآمدهای نفتی، کاهش حجم بدهی‌های خارجی و کاهش چشمگیر محموله‌های میعانات گازی روی آب و تسویه بسیاری از تعهدات دولت قبل، به خوبی موید فعالیت جهادگونه پرسنل خدوم صنعت نفت در عمل به تکالیف خود است.
این منبع آگاه در خصوص تسویه بهای نفت با ارزی غیر از دلار و همچنین استفاده از روش فروش تهاتری گفت: این روش‌ها متناسب با ارزش ذاتی نفت خام و مطابق تجارب بین‌المللی صورت می‌گیرد و برخی اعضای اوپک و سایر کشورهای صادرکننده نفت از این روش‌ها در مبادلات خود در طی سال‌ها و بارها استفاده کرده و می‌کنند. عجیب این است که برخی تنها معیار فهم اقتصادی‌شان دلار است در حالی که در بازار وسیع و متکثر اقتصاد جهانی بسیاری از کشورها به دنبال کاهش وابستگی صرف به دلار هستند و در این خصوص از مبادلات غیردلاری و تهاتری استقبال می‌کنند.
وی بیان داشت: وزارت نفت به مدد به‌کارگیری سیاست‌های متنوع فروش و با استراتژی حفظ بازارهای خود در شرایط بی‌ثبات و پرتلاطم بازار نفت موفق شده است صادرات خود را استحکام و تقویت کرده به‌گونه‌ای که حجم صادرات نفت و میعانات گازی ایران در مقایسه با حجم صادرات ابتدای فعالیت دولت سیزدهم ۲ برابر شده است. اینها همه در حالی است که صنعت نفت در خط مقدم جبهه جنگ اقتصادی با شدیدترین تحریم‌ها و محدودیت‌ها روبه‌روست ولی صنعت نفت با حمایت  ارتش و سپاه در خلیج فارس و آب‌های بین‌المللی محموله‌های صادراتی خود را از میان ناوگان بدخواهان کشور با موفقیت عبور داده و با چنگ و دندان و تا پای جان از این ثروت خدادادی که متعلق به آحاد ملت ایران است، دفاع می‌کنند.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه