روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۲ دوشنبه ۲۵ ارديبهشت - شماره 4360

ایجاد صحنه بندی جدید در انتخابات ترکیه

احتمال پیروزی قلیچداراوغلو؟

  انتخابات ترکیه در جریان است و اردوغان در وضعیت سختی قرار دارد؛ عملکرد چند سال اخیر او نشان داد که افکار عمومی و توجه به مطالبات مردم ترکیه در زیر سایه نظرات ایدئولوژیک و سیاسی و قوم گرایانه او چندان اهمیتی ندارد. همین ایجاد شکاف و تضاد در ترکیه باعث شد قلیچداراوغلو بتواند بخش‌های گسسته ترکیه که عمدتا از دست اردوغان شکایت داشتند را به سمت خود جلب کند.
رضا عابدی گناباد، کارشناس مسائل ترکیه، درباره ایجاد صحنه بندی جدید در انتخابات ترکیه گفت: تقابل در دوره قبل هم بود و رقیب اردوغان رای بدی هم نیاورد، اما مسئله این است که در این دوره وضعیت درونی ترکیه با توجه به اقتصاد و زلزله اخیر آشفته است.
او گفت: بحث دیگر این است که ما در ترکیه شکاف‌های متعددی را داریم، این شکاف‌ها در ایران هم وجود دارد و در تمامی کشور‌ها شکاف‌های سیاسی پررنگ شده است. در جامعه فرانسه و آمریکا هم این شکاف‌ها را می‌بینیم، اما شدت و ضعف‌ها متفاوت است. ما در ترکیه شکاف‌های سنتی داریم، مثلا شکاف بین ترک‌ها و کورد‌ها را از گذشته داریم، شکاف بین مذهبی و غیرمذهبی را داریم، شکاف توسعه را بین شرق و غرب ترکیه داریم و این موارد در تبلیغات انتخاباتی ترکیه قابل مشاهده است. علاوه بر این بعد از داستان کودتای ناکام ۲۰۱۶ و محدودیت‌هایی که توسط اردوغان ایجاد شد یک بخشی از نارضایتی‌های سیاسی و امنیتی نیز اضافه شد و ما یک فضای سیاسی دو قطبی را در ترکیه شاهد هستیم. دیشب اردوغان به مسجد ایاصوفیه می‌رود آقای قلیچ به مزار آتاتورک می‌رود و این‌ها نشان دهنده شکاف هاست.
وی درباره احتمال پیروزی قلیچداراوغلو گفت: اصلا قابل پیش بینی نیست که چه کسی رای می‌آورد؛ نظرسنجی‌های اخیر نیز در ترکیه نشان داده اند که خطا دارند. اکثر نظرسنجی‌ها آرا نزدیک را نشان می‌دهند.
عابدی گناباد درباره نگاه ایران به پیروزی و شکست قلیچداراوغلو و امتیازات و زیان‌های او گفت: نمی‌توان به این مسئله مطلق نگاه کرد؛ پیروزی آقای قلیچداراوغلو ممکن است نکات مثبت و منفی داشته است؛ آسیب آن نگاه غرب گرایانه آقای قلیچداراوغلو است بخصوص حمایت ایشان از گسترش ناتو نشان می‌دهد که تفکرات ایشان چگونه است. شاید از این باب یک آسیب برای ایران باشد، بخصوص برای روابط اقتصادی و سیاسی که با ترکیه داریم،
او ادامه داد: در دوره اردوغان با وجود تمامی مشکلاتی که با او داشتیم امتیازاتی داشت. البته یک حسن آقای قلیچداراوغلو این است که نگاه قوم گرایانه و افراطی را ندارد و به همین خاطر علی اف تلاش دارد که اردوغان رای بیاورد و اگر اردوغان شکست بخورد روابط قوم گرایانه با آذربایجان و حمایت‌های همه جانبه از رژیم علی اف کاهش می‌یابد. این نگاه قلیچداراوغلو در مقابل نگاهی غربی اش به نفع ایران است و تفکرات نوعثمانی ندارد. نکته دوم مثبت این افراد این است که ائتلاف شکل گرفته به نفع قلیچداراوغلو، هفت جانبه و بر سر یک دشمن مشترک است و پس از پیروزی آن‌ها بر سر قدرت درگیر می‌شوند و ترکیه حداقل ۳ سال درگیر این مسائل خواهد شد. قلیچداراوغلو می‌خواهد نظام ریاستی را کنار بگذارد و به نظام پارلمانی رو بیاورد که پارلمان ترکیه هم به دست جریان اردوغان است. ترکیه در منطقه با این روند ضعیف می‌شود.یکشنبه 24 اردیبهشت، محمد از تهران:
هوا خیلی گرم شده و تکلیف ما با الگوی مصرف انرژی روشن نیست. آنقدر آمار و ارقاممی دهند که بالاخره آدم نمی فهمد به چه میزان و در چه ساعتهایی می تواند بهترین و مناسب ترین استفاده را از آب و برق و گاز داشته باشد.
یکشنبه 24 اردیبهشت ، کلیمی از تهران:
همه چیز دارد گران می شود و اسمش را گذاشته اند اصلاح قیمتها و دلیلش هم این است که مواد اولیه گران شده است. خب دولت محترم برود سراغ مواد اولیه و آن را گران نکند تا ما بتوانیم با این مخارج قدری کنار بیاییم.
یکشنبه 24 اردیبهشت، نظیف از تهران:
این بورس راست است که دولت به آن پول تزریق می کند تا سهامدارانش ورشکسته نشوند. این پول اگر از جیب ما ملت است ما راضی نیستیم که خرج این پولدارهای بیکار شود که از سر تفنن رفته اند بورس.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه