روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۲ دوشنبه ۲۵ ارديبهشت - شماره 4360

مغناطیس سنجی هوایی تا اعماق ۷ هزار متر زیر زمین

استمرار تولید نفت و گاز با کشف ۱۶ بلوک جدید نفتی

 محسن خجسته مهر از کشف ۱۶ بلوک جدید نفتی خبر داد و گفت: ایران رتبه اول در تولید نفت وگاز جهان را به خودش اختصاص داده است.
محسن خجسته مهر. معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در خصوص مدیریت اکتشافات نفتی گفت: ذخایر شناخته شده نفتی می‌تواند تضمینی برای تولید نفت در بلند مدت باشد چرا که ایران رتبه اول در تولید نفتی و گازی را دارد و رتبه دوم جهان در ذخایر گازی را به خود اختصاص داده است.
وی در ادامه افزود: در حال حاضر ۱۶ بلوکه اکتشاف جدید معرفی شده است و در گذشته ۱۰ بلوک نفتی وجود داشته است که این بلوک‌های نفتی می‌تواند راهبری برای افزایش تولید نفت باشد.
خجسته مهر در ادامه از سرمایه گذاری بخش خصوصی در نفت گفت: سرمایه گذاری دربخش اکتشافت و تحقیقات و توانمندی است که در برنامه هفتم توسعه ۱.۵ میلیارد دلار توان سرمایه گذاری بخش خصوصی در نظر گرفته شده است.
آذرماه سال پیش بود که مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با اشاره به استفاده از روش‌های جدید اکتشاف نفت توسط شرکت‌های دانش بنیان گفت: با این روش‌ها، در جنوب غربی کشور مخازن نفتی جدیدی کشف شده است.
«مهدی فکور» با اشاره به اینکه در یک سال گذشته اقداماتی در اکتشاف نفت و گاز انجام شده است، افزود: بر اساس مطالعات سازمان‌های بین‌المللی، در آینده ۳ کشور ایران، روسیه و عراق بیشترین اکتشافات را خواهند داشت و سایر کشورهای منطقه اکتشافاتشان به پایان می‌رسد که هم در بُعد جذب سرمایه‌گذاری خارجی و هم استمرار تولید نفت و گاز رتبه‌های بالایی خواهند داشت. وی ادامه داد: جایگاه ایران در منطقه با توجه به اینکه حوزه‌های رسوبی ما در جنوب زاگرس هستند، ایران و عراق بالاترین پتانسیل کشف نفت و گاز را خواهند داشت و حجم هیدروکربوری که برای ایران در نظر گرفته‌اند، معادل ۱۶ میلیارد بشکه است که هم از بعد پیشرفت کشور و جذب سرمایه‌گذاری خارجی اهمیت دارد.
فکور با اشاره به اینکه هر کشوری که از نعمت انرژی برخوردار است اقتصاد شکوفاتری خواهد داشت، گفت: این نکته را برای همه سرمایه‌گذاران خارجی دارد که ایران در نفت و گاز حرف اول را خواهد زد و برای سودآوری باید وارد بازار ایران شوند.
بررسی ۱۰ درصد از مساحت ایران به روش مغناطیس سنجی هوایی
وی تاکید کرد: یکی از کارهای مهمی که بی‌نظیر بوده، مغناطیس سنجی هوایی توسط هواپیما بوده و تا اعماق ۷ هزار متر زیر زمین بررسی و تغییرات رسوبی زیر زمین شناسایی می‌شود. برای اولین بار این کار در ایران توسط هواپیماهای سبک انجام شده است.
مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه قطعات هواپیما جدا شده و تجهیزات مورد نیاز بر روی آن نصب شد و سپس این هواپیما مونتاژ و مورد تایید سازمان هواپیمایی برای پرواز رسید، افزود: برای برداشت اطلاعات هیچ‌گونه پارازیتی نباید ایجاد شود؛ بنابراین هواپیما به‌گونه‌ای طراحی شده که کمترین صدا را داشته باشد.
وی ادامه داد: هواپیما باید در ارتفاع ۶۰۰ تا ۶۵۰ متر سطح زمین حرکت کند و خلبان ماهری می‌طلبد و در کوه‌های زاگرس برداشت اطلاعات مشکل است؛ زیرا زاویه صعود باید تعریف شده باشد.
فکور با تاکید بر اینکه ۱۷۵ هزار کیلومتر از خاک ایران با این هواپیما بررسی خواهد شد، گفت: یک‌دهم مساحت ایران قرار است به این صورت موردمطالعه قرار گیرد. کاهش زمان پروژه‌های اکتشافی نفت و گاز در کشوری گفت: این روش زمان پروژه‌های اکتشافی را به حداقل کاهش خواهد داد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه