روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۱ شنبه ۲۷ اسفند - شماره 4333

زاکانی:

احداث ۴ خط جدید متروی تهران در ۱۴۰۲ آغاز می‌شود

 شهردار پایتخت گفت: سال آینده به جز بخشی از خط ۶ سایر خطوط فعلی مترو تهران تکمیل می‌شود و ان‌شاءالله فرآیند احداث ۴ خط جدید متروی تهران نیز آغاز می‌شود.
شهردار تهران با حضور در میان جمعی از روحانیون و مبلغین مذهبی در حسینیه صاحب الزمان (عج) پیرامون رویکرد فرهنگی مدیریت شهری جدید تهران گفت: در زمینه مسایل فرهنگی به دنبال جبهه‌سازی هستیم و در همین رابطه پشتیبان اتفاقات خوبی چون راهپیمایی ۱۰ کیلومتری خیابان ولیعصر(عج)، همایش ۱۰۰ هزار نفری سرود سلام فرمانده، راهپیمایی جاماندگان اربعین و …. با شهرداری تهران بود.
زاکانی در ادامه پیرامون رویکردهای تحولی شهرداری تهران در دوره مسئولیت خود گفت: در قدم نخست به دنبال ایجاد تحول در داخل خود شهرداری بودیم و هم‌قسم شدیم این مجموعه را تبدیل به نهادی انقلابی کنیم، تحول دوم در مدیریت شهری جدید ناظر به کالبد شهر است و طبق چشم‌انداز باید تهران تا سال ۱۴۱۰ بر مدار ایمنی، هویت شهری، معماری ایرانی-اسلامی، پیوستگی خانواده و مسجد و حمل و نقل عمومی متحول شود. وی افزود: مدیریت قبلی شهر تهران معتقد بود باید پایتخت را گران اداره کرد تا مردم از این شهر مهاجرت کنند اما با مداخله در مسائل مهمی چون مسکن به دنبال ارزان کردن شهر تهران هستیم.
شهردار تهران در ادامه گفت: یکی دیگر از جنبه‌های تحولی مدیریت شهری جدید سپردن مدیریت تهران به دست مردم است، به عنوان مثال مطابق مصوبه شورای شهر تهران قرار است سرای محلات از حالت فعلی خارج شود و مدیریت آن به دست موثرین و معتمدین محلات بیفتد و آنها به ما بگویند که در مدیریت محلات چه کنیم. یا در مثالی دیگر اخیرا ۲۰۸۰ پروژه با اعتبار ۴ هزار میلیارد تومان را در معرض انتخاب و اولویت بندی مردم قرار دادیم و با گزینش ۳۵۰ هزار نفر ۱۴۰۰ پروژه نیز گزینش شد.
زاکانی در بخش دیگری از سخنان خود پیرامون برنامه‌ شهرداری تهران در رابطه با توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: سال آینده به جز بخشی از خط ۶ ، سایر خطوط فعلی متروی تهران تکمیل می‌شود و ان‌شاءالله فرآیند احداث ۴ خط جدید متروی تهران نیز آغاز می‌شود. شهردار تهران تاکید کرد: کمک‌های دولت به شهرداری در یکسال گذشته بی نظیر بوده است. به عنوان مثال از سال ۹۵ قرار بود ۶۳۰ واگن از طریق مشارکت فاینانس ۱۵ درصدی دولت در اختیار شهرداری تهران قرار داده شود که این امر پس از ۶ سال در ماه اخیر محقق شد.
بر اساس گزارش سایت شهر، زاکانی در پایان پیرامون بازار دستفروشان تهران در روزهای پایانی سال نیز گفت: شهرداری تهران به دنبال ساماندهی دستفروشان است و در همین رابطه فقط در منطقه ۱۹، ۹۰۰ غرفه برای کسب و کار دستفروشان در نظر گرفته شده‌است.

انفجار در معدن زغال سنگی در کلمبیا ۲۱ قربانی گرفت
 با اعلام پایان عملیات جستجو و نجات، شمار قربانیان حادثه انفجار در معدن زغال سنگی در مرکز کلمبیا روز گذشته (پنجشنبه) به ۲۱ نفر افزایش یافت.
به گزارش دویچه وله، زمانی که خبر انفجار در این معدن زغال سنگ برای اولین بار در روز چهارشنبه اعلام شد، مشخص شد که ۱۱ معدنچی جان خود را از دست داده و ۱۰ نفر دیگر نیز همچنان مفقود هستند.
با این حال مقامات کلمبیا روز گذشته اعلام کردند که شمار قربانیان این حادثه به ۲۱ تن رسیده است.
گفته می شود که این انفجار ناشی از انباشته شدن گاز در این معدن بوده است.
به گفته مقامات کلمبیا، تنها در سال گذشته در ۱۱۷ حادثه ثبت شده در معادن این کشور، ۱۴۶ کارگر جان خود را از دست دادند.

خروج ۲ قطار از ریل در آمریکا
 دو قطار در روز پنجشنبه در ایالات آریزونا و واشینگتن از ریل خارج شدند.
به گزارش wionews،  دو قطار روز گذشته در حوادث جداگانه ای در ایالت‌های آریزونا و واشینگتن در ایالت متحده آمریکا از ریل خارج شدند. برابر اعلام منابع خبری از قطاری که در ایالت واشینگتن از ریل خارج شد، چندین گالن سوخت دیزل به بیرون نشت کرده و وارد خاک شده است.
تاکنون مصدومیتی ناشی از این حوادث گزارش نشده و علت وقوع آن ها نیز در دست بررسی است. اما از همان دقایق اولیه تیم های امدادی به محل وقوع این حوادث اعزام شده و عملیات پاکسازی را آغاز کردند.
“آنیتا مورتنسن»، یکی از مقامات پلیس آریزونا نیز اعلام کرد که قطار در نزدیکی شهر «تاپاک»، نزدیک مرز ایالت با کالیفرنیا و نوادا از ریل خارج شد. وی هیچ اشاره‌ای به نشت مواد خطرناک از واگن واژگون شده این قطار نکرده است.
پیش از این در اوایل ماه فوریه، یک قطار متعلق به شرکت «نورفولک ساترن»، حامل مواد شیمیایی سمی در شرق ایالت اوهایو در آمریکا از ریل خارج و موجب آتش سوزی گسترده‌ای شد که در پی آن دود غلیظی نیز در هوای منطقه حادثه پخش شد. این امر دستور تخلیه، بسته شدن مدارس و جاده‌ها در این بخش را به دنبال داشت.

توفان «فردی» در مالاوی و موزامبیک
بیش از ۳۰۰ کشته برجا گذاشت
 شمار قربانیان توفان موسوم به «فردی” که موزامبیک و مالاوی را به شدت تحت تاثیر قرار داده، در این دو کشور به بیش از ۳۰۰ تن سیده است.
به گزارش شبکه الجزیره، این توفان برای دومین بار در یک ماه گذشته جنوب آفریقا را درنوردیده است.
فردی یکی از طولانی‌ترین توفان‌های استوایی است که تاکنون به ثبت رسیده و یکی از مرگبارترین توفان‌های آفریقا در سال‌های اخیر نیز است. مقامات مالاوی اعلام کردند که تاکنون ۲۲۵ نفر در این کشور بر اثر حوادث مرتبط با این توفان جان خود را از دست داده اند. همچنین در موزامبیک نیز تاکنون ده ها کشته گزارش شده است. به علاوه این توفان منجر به زخمی و مفقود شدن صدها تن دیگر در مالاوی شده است. ادامه بارش باران و قطع برق تلاش‌های جستجو و نجات را در این هفته با مشکل مواجه کرده است. این توفان منجر به جاری شدن سیلاب و آبگرفتگی جاده ها و مزارع کشاورزی نیز شده است. موزامبیک در چهار هفته گذشته شاهد بارندگی بیش از یک سال بوده است. مالاوی نیز با مرگبارترین شیوع وبا در تاریخ خود دست و پنجه نرم می کند و آژانس‌های سازمان ملل هشدار داده اند که وضعیت ممکن است بدتر هم بشود.

به جای گل سنبل، «شیطان بنفش» را نخریم
 سنبل آبی به «شیطان بنفش» مشهور و ریشه‌های آن جاذب آلاینده‌ها، فلزات سنگین و مواد سمی است بنابراین به عنوان گیاهی سمی و سرطان‌زا شناخته شده است. بدین جهت باید از خرید آن به جای گل سنبل در سفره هفت سین اجتناب کنیم.
گونه‌های مهاجم خارج از زیستگاه اصلی خود به زیستگاه‌های جدید به صورت تعمدی یا تصادفی معرفی می‌شوند. در حقیقت در زیستگاه جدید فرصت‌های زیستی را از سایر گونه‌ها سلب می‌کنند و آن فرصت‌ها را در اختیار جمعیت‌های خود قرار می‌دهند. بدین ترتیب آسیب‌هایی را به گونه‌های بومی منطقه و زیستگاه وارد می‌کنند؛ به عبارتی جمعیت آن‌ها را به مخاطره می‌اندازند.
گونه‌های مهاجم و بیگانه در سطح دنیا جزو تهدیدات اصلی برای تنوع زیستی محسوب می‌شوند، در ایران نیز مخاطراتی را برای طبیعت و تنوع زیستی کشور دارند. آن‌ها پس از سلب فرصت از سایر گونه‌ها، با پرداختن به تکثیر و رشد افسارگسیخته جمعیت خود گونه‌های بومی را تهدید می‌کنند. متاسفانه در حوزه‌های گیاهی و جانوری - هم در محیط های خشکی، هم در محیط های آبی و تالابی - با گونه‌های مهاجم مواجه هستیم. این گونه‌ها به روش‌های مختلف حتی از خارج از کشور وارد شدند، رشد کردند و اکنون با تکثیر و افزایش جمعیت مخاطراتی را برای گونه‌های بومی طبیعت ایجاد کرده‌اند. گونه‌های مهاجم غالبا متعلق به زیستگاه‌های کشور نیستند و به‌صورت مصنوعی به زیستگاه تحمیل شده‌اند.
سنبل آبی با نام علمی Solms Eichhornia crassipes، بومی مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری است که به عنوان گیاه زینتی وارد کشور شده است و در مناطق خارج از محدوده بومی خود اغلب به عنوان یک گونه مهاجم شناخته می‌شود. سنبل آبی گیاهی سرطان‌زا است. این گیاه که گونه‌ای مهاجم در کشور ما به حساب می‌آید نه تنها به اکوسیستم‌های آبی صدمه وارد می‌کند بلکه سلامت افراد را نیز در حالی به خطر می‌اندازد که با وجود هشدارهای بسیار هم اکنون که به سال نو نزدیک می‌شویم بعضا در حال و هوای خریدهای عید نوروز در بساط دستفروشان دیده می‌شود. لازم به ذکر است این گیاه در صورت فراهم شدن شرایط رویشی مناسب، به طور جدی حیات سایر زیستمندان آبزی و کنار آبزی را به مخاطره می‌اندازد.
سنبل آبی‌ دارای برگ‌های گسترده، ضخیم، براق و تخم مرغی شکل ۱۰ تا ۲۰ سانتیمتری است که در سطح آب شناور و دارای ریشه‌های ارغوانی سیاه آزاد است و سنبله‌ای با ۸ تا ۱۵ گل زیبا دارد و عمدتاً رنگ گل‌ها طیفی از رنگ‌های بنفش، صورتی و ارغوانی است.
شهروندان باید از خرید سنبل آبی خودداری کنند چراکه ریشه‌های این گیاه جاذب آلاینده‌ها، فلزات سنگین و مواد سمی است بنابراین گیاهی سمی و احتمالاً سرطان‌زا شناخته شده است. همچنین از آنجا که سنبل آبی یکی از گیاهان است که به سرعت رشد می‌کند، توانایی تولید مقادیر فراوانی بذر با قابلیت دوام طولانی مدت دارد بنابراین توصیه می‌شود که شهروندان اقدام به خرید سنبل آبی نکنند و اگر هم از قبل تهیه کردند، آن را در آب‌های آزاد رها نکنند چون به سرعت تکثیر می‌شود و برای سلامتی‌شان خطرناک است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه