روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۴ اسفند - شماره 4332

گزارش کمیسیون فرهنگی مجلس؛

به روز نبودن قوانین در مواجهه با مشکلات، موجب بروز بی‌حجابی شده‌است

 کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گزارشی با اعلام اینکه ۳۲ دستگاه در زمینه حجاب و عفاف وظایف ایجابی و فرهنگی دارند، گفت: ضعف قوانین اجرایی و به روز نبودن آن در مواجهه با مسائل و مشکلات اخلاقی جامعه موجب بروز و تظاهر بی حجابی در کشور شده است.
احمد راستینه سخنگوی کمیسیون فرهنگی در نشست علنی روز سه شنبه گزارش نظارتی این کمیسیون در مورد مصوبات عفاف و حجاب را قرائت کرد.
در این گزارش با استناد به دیدگاههای امام خمینی (ره) و رهبر انقلاب اسلامی در موضوع حجاب آمده است: موضوع عفاف و حجاب که در اصل چهارم قانون اساسی با رویکرد حاکمیت اسلام بر همه قوانین و مقررات کشور به آن اشاره شده است، به عنوان سمبل شخصیت مردمان ایران زمین در اکثر دوران تاریخ خود نمایی می کند. حجاب زن مسلمان بخصوص پس از دوران انقلاب شکوهمند اسلامی نمادی از شخصیت و اعتبار برای ملت مسلمان ایران در میان سایر ملل و کشورهای جهان زبان زد عام و خاص بوده است و حمله و هجمه دشمنان انقلاب اسلامی به مسئله حجاب نیز بعنوان تلاشی برای سرنگونی نماد شخصیت و معنویت ملت بزرگ ایران به حساب می آید.
این گزارش می افزاید: دشمنان به خوبی می دانند پیشرفت های شگرف انقلاب اسلامی در دهه های گذشته در سایه تربیت صحیح و بی بدیل جوانان این مرز و بوم و آن هم توسط زنان و مادران ایرانی صورت گرفته است و برای جلوگیری از این حرکت عظیم مهمترین هدف دشمنان تغییر سبک زندگی ایرانی اسلامی و ضربه زدن به عفاف و حجاب بعنوان اصلی ترین عقبه اخلاقی جامعه ایران است و از این رو هر از گاهی با انجام توطئه و به بهانه های گوناگون سعی در مخدوش کردن چهره زن ایرانی و غالب کردن فرهنگ مبتذل غربی در کشور دارند.
کمیسیون فرهنگی مجلس در گزارش خود خاطر نشان کرد: ضعف قوانین اجرایی و به روز نبودن آن در مواجهه با مسائل و مشکلات اخلاقی جامعه در کنار بی قانونی در فضای مجازی کشور که امروزه حتی از خطرات فضای حقیقی پیشی گرفته و مرزهای فکری و اخلاقی ایران اسلامی را به چالش کشیده است و از طرفی کوتاهی دستگاه های اجرایی، تقنینی و قضایی کشور در اعمال قوانین و مقررات موجود و همچنین بی انگیزه بودن برخی از مدیران، در احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر که می تواند با شیوه های نوین و کارآمد صورت بگیرد موجب بروز و تظاهر بی حجابی در کشور شده است که علاوه بر تاثیر روحی و روانی بر آحاد جامعه همچنین موجب اعتراض اقشار مختلف مردم از عملکرد مسئولان و دست اندرکاران اجرایی، قضایی و تقنینی کشور شده است.
پس از قرائت این گزارش، برخی از نمایندگان به بیان دیدگاههای خود در این زمینه پرداختند؛ علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری با بیان اینکه اگر دستگاههای مختلف به وظایف خود عمل می کردند، امروز بحث عفاف و حجاب به مقوله سیاسی و دوقطبی تبدیل نمی شد.
وی با بیان اینکه نباید اجازه داد دشمن برای ما خوراک تهیه کند، خواستار تدوین یک راهبرد شفاف در این خصوص شد تا با دستگاههای کم کار در حوزه عفاف و حجاب برخورد شود.
احمدحسین فلاحی نماینده همدان نیز با یادآوری اینکه نه تنها حجاب یک بحث شرعی است بلکه یک موضوع قانونی است، گفت: اقدام به کشف حجاب با برنامه ریزی و ساماندهی دشمن انجام می‌شود.
در ادامه بیژن نوباوه نماینده مردم تهران در مجلس برخی ساختارشکنی ها در حوزه عفاف و حجاب را نتیجه برنامه ریزی دشمن دانست و تاکید کرد: در گزارش کمیسیون فرهنگی مجلس هفت پیشنهاد برای برخورد غیرمستقیم و هوشمند در این خصوص آمده بود تا هیچگونه برخورد فیزیکی در اعمال قانون صورت نگیرد اما نمی دانم چرا در صحن مجلس قرائت نشد.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس وظایف قانونی دستگاههای مختلف در برخورد با کشف حجاب در اماکن و انظار عمومی را متذکر شد و گفت: دشمن به دنبال تخریب نمادهای جمهوری اسلامی از جمله حجاب است.
حجت الاسلام مرتضی آقاتهرانی رییس کمیسیون فرهنگی مجلس نیز با بیان اینکه اقدامات خوبی در حوزه قانونی در زمینه عفاف و حجاب صورت گرفته است، گفت: اصل سوم قانون اساسی تاکید دارد که دولت جمهوری اسلامی موظف است همه امکانات خود را برای رشد فضائل اخلاقی بکار گیرد. همچنین اصل چهارم قانون اساسی نیز تاکید دارد که ما باید براساس موازین اسلامی عمل کنیم.
وی به اصل ۱۰ قانون اساسی استناد کرد که بر اساس آن خانواده رکن اصلی جامعه اسلامی است و سپس اظهار داشت: مردم شریف ایران که افتخار مسلمان بودن دارند، باید مراعات کنند حتی اگر کسی مسلمان هم نیست باید به قانون عمل کند و حتی هر غریبه‌ای هم می‌داند که حجاب جزئی از ضوابط اسلامی است به همین دلیل دشمن در این جهت برنامه‌ریزی کرده تا این نماد جمهوری اسلامی ایران را خراب کند.
وی با بیان اینکه قطعاً امر به معروف تأثیرگذار است، ادامه داد: همه ما باید به وظایف دینی و اخلاقی خود عمل کنیم تا ان شاء الله حجاب و عفاف در کشورمان بهتر اجرا شود.
غلامحسین رضوانی نماینده تهران نیز با یادآوری اینکه دشمنان برای دلسوزی از بُعد فرهنگ به موضوع حجاب وارد شدند چرا که می‌خواهند قدرت و اقتدار ایران را نشانه بروند؛ در اغتشاشات اخیر عده زیادی به درستی به نقاط ضعف اقتصادی توجه داشتند، دشمنان به یک مسئله دیگر معطوف شدند که ربطی به مسئله اقتصادی نداشت.
زهره لاجوردی دیگر نماینده تهران نیز به بخشی از وصیت نامه امام خمینی (ره) استناد کرد و گفت: درخصوص مسئله حجاب باید توجه کنیم که این موضوع یک ضرورت شرعی و مقوله ای چندوجهی است و نمی توانیم آن را منحصر در مسائل فرهنگی و اجتماعی بدانیم زیرا امروز خارج نشینان از این مسئله برای براندازی استفاده می کنند.
وی خاطر نشان کرد: متاسفانه در سال های اخیر نفوذی های داخلی با پشتیبانی سرویس های جاسوسی با عملیات روانی، الزام حجاب را به چالش کشیده‌اند در حالی که دشمن فروپاشی خانواده ها را هدف گرفته است.
محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز نیز تاکید کرد: لازم است تمام دستگاه‌هایی که ۵۰ درصد سهام آن‌ها در اختیار دولت و نهادهای عمومی غیردولتی است و به نوعی با حاکمیت ارتباط دارند به این موضوع عفاف و حجاب ورود پیدا کنند.
وی یادآور شد: برخورد با رعایت نکردن هنجارها در تمام دنیا مرسوم است بنابراین اینکه دست روی دست گذاشته و تنها به ارائه گزارش بسنده شود، کفایت نمی کند. حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس نیز یادآور شد: حذف محتواهای دینی از کتاب‌های درسی توسط برخی دولت ها زمینه ساز این وضعیت شد چرا که مباحث فرهنگی در درازمدت اثر خود را می گذارند.
عضو هیات رییسه مجلس تاکید کرد:آمارها بیانگر بهبود وضعیت زنان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است کما اینکه قبل از انقلاب تنها ۳۵ درصد زنان باسواد بودند اما امروزه بیش از ۹۰ درصد آن ها باسواد هستند، همچنین در شرایط کنونی ۵۶ درصد دانشجویان بانوان هستند، ۹۵۰۰ نفر زن نویسنده و ۸۴۰ نفر از زنان ناشر هستند. همچنین تعداد پزشکان متخصص، معلمان و اساتید زن نیز گویای این مهم است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه