روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۱ سه شنبه ۲۳ اسفند - شماره 4331

امضای نقشه راه همکاری‌های همه‌جانبه و هفت سند همکاری میان ایران و بلاروس

رئیسی: ایران از تحریم ها برای خود فرصت ایجاد کرده است

  سید ابراهیم رئیسی دیروز  پس از مراسم استقبال رسمی از رئیس‌ جمهور بلاروس در مجموعه تاریخی سعدآباد تهران و انجام گفت و گوهای دوجانبه در نشست خبری مشترک با همتای بلاروسی خود گفت: روابط ایران و بلاروس در این ۳۰ سال وجود داشته و در دولت سیزدهم این روابط بیشتر شده است.
رئیس جمهور اراده دو کشور را در توسعه روابط در همه حوزه‌ها عنوان کرد و گفت که شرایط تجاری و اقتصادی امروز ما با گذشته قابل قیاس نیست.
رئیسی این را هم گفت که هر دو کشور با یک جانبه گرایی مخالفند و این راهی است که هم تحریم‌ها خنثی می‌شود و از طرفی با توجه به ظرفیت خوب بین کشورهای مستقل به  پیشرفت ملت‌ها و دولت‌ها منجر خواهد شد.
رئیسی با بیان اینکه امروز توافقات خوبی‌ در زمینه‌های صنعت‌، معدن، تجارت، کشاورزی و راه بین دو کشور به امضا رسید، ابراز امیدواری کرد که امضای این اسناد گام‌هایی در جهت توسعه روابط بین دو کشور باشد.
رئیس جمهور تاکید کرد: ما مصمم هستیم روابط منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای خود با بلاروس را افزایش دهیم؛ در این ارتباط مذاکرات خیلی خوب و ثمربخشی با رئیس جمهور بلاروس داشتیم و به نظر می رسد می توانیم در قالب سازمان همکاری شانگهای و اوراسیا نیز همکاری‌های خیلی خوبی داشته باشیم.
رئیسی با ابراز امیدواری به اینکه توسعه روابط تهران و مینسک با توجه به منافع مشترک به همکاری بین‌المللی منجر شود، گفت: اراده دو کشور بر توسعه روابط در همه حوزه‌هاست. این روابط در سی سال وجود داشته است، اما پس از تشکیل این دولت روابط بیشتر شده و الان شرایط ما با گذشته قابل مقایسه نیست.
رئیس جمهور در پایان بار دیگر به رئیس جمهور بلاروس و هیات عالی‌رتبه آنان خوش آمد گفت و اظهار امیدواری کرد که این سفر گام بلندی برای توسعه روابط دو کشور باشد.
لوکاشنکو: حجم مبادلات تجاری ایران و بلاروس سه برابر شده است
الکساندر لوکاشنکو نیز در این نشست مشترک با قدردانی از مهمان نوازی گرم و بسیار خوب و قدردانی از میزبانی رئیس جمهور ایران اظهار کرد: من آخرین بار ۱۷ سال پیش در تهران بودم و سفر رسمی به ایران داشتم.
وی افزود: امروز به صورت مفصل همه موضوعات روابط دوجانبه را با رئیس‌جمهور ایران مورد بررسی قرار دادیم. دو رئیس جمهور موافق هستند که یک دوره‌ای توقفی در روابط ایجاد شده است اما خوشبختانه از این دوره توقف با موفقیت عبور کردیم.
رئیس جمهور بلاروس با اشاره به امضای اسناد همکاری و تفاهم‌نامه‌ میان ایران و بلاروس اظهار داشت: اگر بتوانیم همه اینها را اجرا کنیم، می‌توانیم به هدف حجم تبادلات تجاری دوجانبه که ۱۰۰ میلیون دلار در سال است، دست یابیم.
لوکاشنکو ادامه داد: ما با رئیس جمهور ایران در این موضوع موافقیم که تحریم دوره و زمان فرصت‌هاست و این فرصت کنونی را که برای دو کشور ایجاد شده، نباید از دست داد.
وی افزود: بسیار خوشحال هستم که بگویم مواضع دو کشور در موضوعات بین‌المللی و منطقه‌ای بسیار یکسان و همگون است و هر دو کشور خواهان ساخت جهان عادل چندقطبی هستند.
رئیس جمهور بلاروس عنوان کرد: این را هم بگویم که دو کشور اعتماد کامل به یکدیگر دارند و مردم دو کشور هم از توسعه روابط دو کشور حمایت می‌کنم.
لوکاشنکو خاطرنشان کرد: در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱، حجم تبادلات تجاری ۳ برابر شده است اما همه ما می‌دانیم این سبک بسیار دور است از آن انتظار و فرصت هایی که دو کشور دارند.
وی با بیان اینکه در گذشته اسناد توافق امضا شده بین کشورها به طور معمول اجرا نمی شدند، اظهار داشت: امروز فرصتی پیش آمد تا تاکید کنیم که هر آنچه در مورد آن توافق کردیم، باید بدون هرگونه حاشیه‌ به مرحله اجرا برسد.
رئیس جمهور بلاروس بیان کرد: نکته مهم این است که همه روابط و تماس‌هایی که میان دو کشور ایجاد شده باید در چهارچوبی گسترده‌تر ادامه پیدا کند.
لوکاشنکو عنوان کرد: هر دو کشور از دستاورهای علمی - فناوری بسیار خوبی برخوردار هستند و تصور می‌کنم این ابتکارات و طرح‌ها باید در آینده به مرحله تجاری و بازرگانی هم برسند.
وی یادآور شد: هجدهم ماه مارس تاریخ بسیار مهمی در روابط دوجانبه و رویداد سی‌امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک میان دو کشور است.
رئیس جمهور بلاروس گفت: این سی‌امین سالگرد برقراری روابط دوجانبه بهانه بسیار خوبی است که سطح روابط را به سطح بسیار بالاتری ارتقا دهیم. امروز با همکار خوبم آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور در این مورد صحبت کردیم و از این فرصت استفاده کردیم.
لوکاشنکو افزود: همکاری‌های ما در زمینه‌های مختلفی از جمله انسانی و بشردوستانه ادامه دارد. همانطور که می‌دانید امروز همکاری‌ها در بعد پارلمانی هم توسعه پیدا خواهد کرد.
وی ابراز امیدواری کرد که اجرای نقشه راه و برنامه جامع همکاری‌ها، موافقتنامه‌ها و تفاهمنامه‌هایی که امروز به امضا رسید، به توسعه هرچه بیشتر و بلندمدت روابط دو کشور کمک کند.
رئیس جمهور بلاروس در پایان از آیت الله رئیسی دعوت کرد که بلاروس سفر کند تا بتوانیم ادامه گفت‌وگوهای دوجانبه را در میزبانی کنیم.
امضای نقشه راه همکاری‌های همه‌جانبه و هفت سند همکاری میان ایران و بلاروس
همچنین سید ابراهیم رئیسی به اتفاق الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس نشست هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور را برگزار کردند.
رئیس‌جمهور در این نشست با ابراز رضایت از روند رو به رشد روابط دو کشور گفت: امضای یادداشت تفاهم‌ها در حوزه‌های مختلف نشانگر عزم و اراده دو کشور برای توسعه همه‌جانبه روابط است.
رئیسی در ادامه تعاملات ایران و بلاروس طی ۳۰ سال گذشته از زمان برقراری روابط دیپلماتیک میان دو کشور را خوب و سازنده توصیف و بر استفاده از ظرفیت‌های موجود برای تسریع در تقویت روابط فیمابین تاکید کرد.
رئیس‌جمهور همچنین استفاده از ظرفیت پیمان‌های منطقه‌ای نظیر سازمان همکاری‌های شانگهای و اتحادیه اقتصادی اوراسیا را در افزایش مبادلات و مراودات اقتصادی میان دو کشور و دیگر کشورهای مستقل مؤثر دانست.
رئیسی بر پیگیری اجرایی شدن توافقات میان ایران و بلاروس تا حصول نتیجه و ملموس شدن منافع اقتصادی آن برای ملت‌های دو کشور نیز تأکید کرد.
الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس نیز در این نشست جمهوری اسلامی ایران را یکی از کشورهای پیشرفته در حوزه تمدنی و اقتصادی توصیف کرد و گفت: این سومین بار است که به ایران سفر می‌کنم و هر بار شاهد عزم و اراده بیشتر ملت ایران برای مقابله با فشارها و تحریم‌ها و همچنین حرکت در مسیر پیشرفت هستم.
لوکانشکو در ادامه مواضع مشترک دو کشور در زمینه مقابله با یکجانبه‌گرایی را مورد اشاره قرار داد و خواستار تبادل بیشتر ظرفیت‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، حمل و نقل و فناوری شد.
رئیس‌جمهور بلاروس همچنین با اشاره به کندی گسترش همکاری‌های اقتصادی میان ایران و بلاروس در سال‌های گذشته، از تسریع در توسعه روابط میان دو کشور در دولت آیت‌الله رئیسی تقدیر کرد.
در پایان این نشست نقشه راه همکاری‌های همه جانبه و هفت سند همکاری در حوزه‌های مختلف تجاری، حمل و نقل، کشاورزی و فرهنگی میان جمهوری اسلامی ایران و بلاروس، در حضور رؤسای جمهور دو کشور به امضا رسید.
بازدید رئیسی و لوکاشنکو از نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای دانش‌بنیان ایرانی
ایران و بلاروس در حضور روسای جمهور دو کشور نقشه راه همکاری‌های همه‌جانبه و هفت سند همکاری در حوزه‌های مختلف تجاری، حمل و نقل، کشاورزی و فرهنگی را به امضا رساندند.
همچنین مقامات ارشد ایران و بلاروس در حضور رئیسی و لوکاشنکو اسناد همکاری دو کشور در حوزه‌های مختلف تجاری، حمل و نقل، کشاورزی، فرهنگی و هنری، انتقال محکومان و سند برنامه اجرایی به مناسبت سی‌امین سال برقراری روابط دو کشور را به امضا رساندند.
این اسناد توسط وزرای خارجه، صمت، کشاورزی، راه و شهرسازی و دادگستری با همتایان بلاروسی آنها امضا شد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه