روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۱ دوشنبه ۲۲ اسفند - شماره 4330

رئیس سازمان دامپزشکی:

مجوز واردات ۲۵۰ هزار تن گوشت صادر شد

 رئیس سازمان دامپزشکی کشور ضمن اشاره به اینکه از دوم فروردین ۱۴۰۲ کشتارگاه‌های دام و طیور فعالیت خود را آغاز می‌کنند و در ایام تعطیلات همچنان فعال خواهند بود تا گوشت قرمز و گوشت مرغ به دست مردم برسد، جزئیات مقابله با بیماری تب برفکی را تشریح کرد.
سید محمد آقامیری با حضور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه طرح ملی نظارت‌های بهداشتی بر محصولات پروتئینی  از ۱۳ اسفند در سراسر کشور به اجرا درآمده است و تشدید نظارت‌های بهداشتی این سازمان تا پایان عید فطر ادامه می‌یابد، گفت: در سال جدید هم مانند سال گذشته، از دوم فروردین کشتارگاه‌های دام و طیور فعالیت خود را آغاز کرده و در ایام تعطیلات همچنان فعال خواهند بود تا گوشت قرمز و گوشت مرغ به دست مردم برسد.
آقامیری اضافه کرد: نظارت‌های بهداشتی بر عهده سازمان دامپزشکی است و ناظران شرعی نیز در این ایام پای کار خواهند بود.
وی با اشاره به عملکرد طرح ملی تشدید نظارت بهداشتی بر محصولات پروتئینی با منشا خام دامی خاطرنشان کرد: سال ۱۴۰۰ با افزایش ۴۰ تا ۴۲ درصدی نظارت‌های بهداشتی در طرح نوروزی، نزدیک به ۷۰۰ تن گوشت مرغ از چرخه مصرف انسانی خارج شد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: سال گذشته همچنین با اجرای طرح نظارت بهداشتی در نوروز، عرضه ۲۴۰ تن گوشت قرمز را متوقف کردیم که بخشی از آن معدوم و بخش دیگر به واحدهای صنایع گوشت تحویل داده شد.
آقامیری از طرح جهاد دامپزشکی در ۲۸ استان خبر داد و گفت:‌ بر اساس این واکسیناسیون، سمپایشی درمان دام‌ها به صورت رایگان انجام می‌شود. این طرح در یکسال گذشته در ۲۹۳ شهر انجام شد که ۱۲ میلیون دام و ۵.۴ میلیون قطعه طیور ۱۰۰ درصد واکسینه شدند.
وی با بیان اینکه برخی این اقدامات را موازی‌کاری با بخش خصوصی می‌دانند، گفت:‌این تفکر اشتباهی است زیرا برنامه سازمان افزایش سطح واکسیناسیون برای مقابله با بیماری‌ها است و از هر اقدامی در این راستا استفاده می‌کند ضمن اینکه اقداماتی که جهاد دامپزشکی انجام می‌دهد در مکان‌هایی است که معمولا بخش خصوصی دسترسی به آنها ندارند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به اینکه اخیرا بیماری تب برفکی در کشور عراق دیده شده چه اقداماتی برای کنترل این بیماری انجام داده‌اید؟ گفت: ابتدا مرزهای خود را با عراق بستیم. به هر حال کامیون‌هایی که دام را از ایران به سمت عراق منتقل می‌کردند احتمال داشت موقع برگشتن مبتلا به ویروس شود و جمعیت دام کشور را درگیر کند. در گام دوم استان‌هایی که در مرز بودند را کنترل کردیم استان‌های کرمانشاه، کردستان،‌ آذربایجان غربی و خوزستان اجازه ورود و خروج دام متوقف شد.
وی ادامه داد: علاوه بر این به دنبال خرید واکسن تب برفکی هستیم که مناقصات آن ۲۸ اسفند برگزار می‌شود و تا دو ماه دیگر این واکسن به کشور می‌رسد.
آقامیری افزود: گزارشی از تب برفکی در وان ترکیه هم وجود داشت که ترانزیت کالا به ترکیه را متوقف کردیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر با وزارت جهاد کشاورزی مکاتبه کردیم که ناظرین بهداشتی دوباره برقرار شود.
رئیس سازمان دامپزشکی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه اخیرا مجوز واردات ۲۵۰ هزار تن گوشت صادر شده است، گفت: علاوه بر این عرضه دام داخلی از اواسط بهمن بیشتر شده و این‌ دو عامل قیمت‌های گوشت را بیشتر کاهش خواهد داد.
وی اضافه کرد : قیمت‌های فعلی گوشت در بازار کاذب است و باید منتظر افت بیشتر قیمت‌ها در آینده باشیم.
آقامیری در پایان با اشاره به بیماری جنون گاوی در برزیل گفت:سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که در منطقه‌ای از برزیل بیماری جنون گاوی وجود داشته است. ما از این منطقه واردات انجام نمی‌دهیم.

جذب کارجویان به بازار با کسب تجربه در محیط واقعی کار
 معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آموزش و تربیت نیروهای انسانی ماهر و کارآمد را در ایجاد شغل و تثبیت آن موثر دانست و گفت: بهره‌مندی متقاضیان کار از آموزش‌های مهارتی و کسب تجربه در محیط واقعی کار زمینه اشتغال و جذب افراد به بازار کار را فراهم می‌کند.
غلامحسین حسینی‌نیا با تاکید بر نقش مهارت در افزایش بهره‌وری بنگاه‌ها، تربیت سرمایه‌های انسانی کارآمد و توانمند را در تثبیت و ایجاد اشتغال موثر خواند.
وی صنایع و بنگاه‌های اقتصادی را از جمله شرکای اجتماعی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای نام برد و گفت: بنگاه‌های اقتصادی می توانند در توسعه نهضت ملی مهارت آموزی و تربیت نیروهای انسانی ماهر و کارآمد اثرگذار باشند و از این طریق سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای را یاری دهند.
به گفته معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای یک سازمان حاکمیتی است که ماموریت اصلی آن تربیت نیروی انسانی ماهر و نیمه ماهر در چارچوب صلاحیت‌های حرفه‌ای مهارت‌آموزی و استانداردهای آموزشی است اما ارائه آموزش‌های مهارتی باید توسط همه شرکای اجتماعی صورت پذیرد.
حسینی نیا در عین حال به هزینه‌های سنگین آموزش‌های مهارتی اشاره کرد و گفت: این هزینه‌ها برای کارآموزان مراکز آموزش دولتی به طور رایگان است.
وی توسعه آموزش‌های مهارتی در محیط کار واقعی را مورد اشاره قرار داد و تاکید کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای اهتمام خود را برای ارائه آموزش‌های مهارتی مورد نیاز اشتغال جوانان به کار بسته و در تلاش است با هم افزایی صنایع و بنگاه‌های اقتصادی، متقاضیان اشتغال مهارت‌های مورد نیاز صنایع را در محیط‌های کسب و کار واقعی کسب کرده و در همان محیط مشغول به کار شوند یا در بنگاه اقتصادی دیگر به فعالیت بپردازند.

ایران‌چک‌های ۲۰۰ هزار تومانی به بازار می‌آید
 ایران‌چک‌های ۲۰۰ هزار تومانی با رنگ آبی و طرح سد کارون به زودی وارد بازار خواهد شد. ایران‌چک‌های ۲۰۰ هزار تومانی که برای اولین‌بار منتشر شده است، به زودی و با رنگ آبی و طرح سد کارون وارد بازار خواهد شد.
این ایران‌چک‌های جدید دارای ویژگی‌های امنیتی متعددی است که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱- نخ امنیتی پنجره‌ای هولوگرافیک
 این نخ دارای پوشش ویژه‌ای است که در مقابل نور و با تغییر زاویه دید، به صورت هفت رنگ دیده می‌شود. همچنین روی آن عدد ۲.۰۰۰.۰۰۰ به صورت لاتین درج شده است.
۲- نخ امنیتی پنهان
نخ امنیتی پلی‌استر فلورسنتی به همراه عبارت «بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران»، زیر نور ماوراء بنفش در سه رنگ قرمز، آبی و سبز نمایان می‌شود.
۳- چاپ برجسته
این نوع چاپ با انگشتان دست به سهولت قابل لمس و شناسایی است. تصویر اصلی روی ایران چک، عبارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و ارزش اسمی ایران‌چک به این روش چاپ شده‌اند.
 ۴- واترمارک
تصویر سه‌بعدی پرتره حکیم ابوالقاسم فردوسی به شکل مخفی در خمیره کاغذ قرار گرفته و در مقابل نور به راحتی قابل رؤیت است.
۵- تصویر مکمل
قسمتی از عدد ۲.۰۰۰.۰۰۰ در رو و قسمتی دیگر از آن در پشت اسکناس چاپ شده که در مقابل نور همدیگر را تکمیل کرده و این عدد را به صورت کامل نمایان می‌سازد.
۶- مرکب حرارتی
رنگ به کار گرفته‌شده در چاپ آرم بانک مرکزی به گونه‌ای است که با لمس انگشتان دست و افزایش گرما، ناپدید و پس از سرد شدن مجدداً ظاهر می‌شود.
۷- الیاف فلورسنتی نامرئی
 در فرایند ساخت کاغذ ایران‌چک از الیاف فلورسنت نامرئی استفاده شده است که زیر نور ماوراء بنفش، در رنگ‌های مختلف قابل مشاهده است.
 ۸- شماره سریال
چاپ شماره سریال‌ها با استفاده از مرکب قرمز و مشکی فلورسنت انجام شده و تحت تابش نور ماوراء بنفش به طلایی مایل به زرد و سبز تغییر طیف می‌دهند.
۹- چاپ با مرکب فلورسنت
نوعی مرکب که در چاپ افست بخش‌هایی از زمینه  به کار رفته است. این مرکب با تابش نور ماوراء بنفش، بازتاب نور شدید داشته و به رنگ سبز فسفری تغییر می‌کند.
۱۰- ریزنوشته (میکروپرینت)
نوشته‌های بسیار ریزی که با ابزار بزرگ‌نمایی قابل رؤیت هستند و فقط دستگاه‌های چاپ امنیتی قادر به چاپ آنها هستند.
۱۱- طراحی خطی سه‌بعدی (مدالین)
نوع ویژه‌ای از طراحی امنیتی است که در آن نقوش به صورت برجسته به نظر می‌آیند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه