روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۱ دوشنبه ۲۲ اسفند - شماره 4330

نشست تهران-بغداد از زبان معاون وزیر بازرگانی عراق

رایزنی و گفت گو در مورد مطالبات مالی بانکی ایران از عراق

  «ستار جبار الجابری» معاون وزیر بازرگانی عراق از توافقات متعدد و متنوع بین دو کشور در کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عراق از پرونده های تجاری تا موضوع آب های مشترک خبر داد.
الجابری روز یکشنبه در حاشیه نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عراق گفت: عراق امروز و فردا از هیات ۷۰ نفره ایرانی شامل مسئولان اقتصادی دولتی و پارلمانی استقبال و با آنها دیدارهای متعددی خواهد داشت.
معاون وزیر بازرگانی عراق تصریح کرد: کمیته های ۵ گانه ایران و عراق پیش نویس هایی را برای توافقات در عرصه های متعدد آماده کرده اند که امیدواریم ظرف امروز و فردا به امضا برسد و وارد مرحله اجرا شود.
وی افزود: صورتجلسه مشترک شامل بسیاری از همکاری های راهبردی از جمله توسعه روابط تجاری دو کشور، پرونده های آب و رودخانه های مشترک، پرونده های سیاسی، موضوع ارتباط خط راه آهن بین دو کشور، مسائل مرزی و حمل و نقل جاده ای می شود و قرار است فردا دوشنبه به امضا برسد.
الجابری ادامه داد: کمیته های دو کشور اقداماتی بزرگ و سازوکارهایی فعال را روی میز و دستور کار خود دارند و امیدواریم نتایج این نشست منجر به توسعه روابط راهبردی بین ایران و عراق شود.
به گزارش ایرنا، هیات ۶۰ نفره جمهوری اسلامی ایران به ریاست «احسان خاندوزی» وزیر امور اقتصاد و دارایی و نیز «سید موسی طباطبایی» نماینده وزارت امور خارجه ایران در این نشست ها با طرف های عراقی در راس ۵ کمیته شرکت خواهند کرد.
«عبدالامیر ربیهاوی» رایزن بازرگانی ایران در بغداد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این ۵ کمیته شامل کمیته های تجارت، حمل و نقل جاده ای، بانکی-مالی، سرمایه گذاری و انرژی در این نشست قرار است با مقام های عراقی در جهت توسعه روابط تجاری و سرمایه گذاری دو کشور در حوزه های متنوع دیدار و اسناد همکاری را امضا کنند.
دیدارها از ۲۱ تا ۲۳ اسفند ماه در بغداد پایتخت عراق برگزار می‌شود. «اثیر داوود سلمان» وزیر بازرگانی عراق ریاست هیات و کمیسیون های متناظر عراقی را در این دیدار بر عهده دارد.
یکشنبه «علی فکری» معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی با عامر معاون بانک مرکزی عراق دیدار داشت و یکی از مسائل مورد رایزنی و گفت گو، مطالبات مالی بانکی ایران از عراق بود.
«احمد اسد زاده» معاون بین الملل وزیر نفت کشورمان نیز با «باسم الخضیر» معاون استخراج وزیر نفت عراق دیدار خواهد کرد و سپس متن پیش نویس توافقات توسط روسای کمیته های ۵ گانه تهیه خواهد شد.
احسان خاندوزی وزیر اموز اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران نیز دوشنبه با وزیر دارایی عراق دیدار خواهد کرد.
قرار است «میعاد صالحی» معاون وزیر راه و شهرسازی ایران نیز فردا با «یونس الکعبی» مدیرعامل شرکت راه آهن عراق دیدار داشته باشد.
«حجت عبدالملکی» مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد نیز با «حیدر قاسم » معاون مدیر کل مناطق آزاد عراق دیدار خواهد کرد.
همچنین «وحید جلال زاده» رئیس کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی و «محمد رضا پورابراهیمی» رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با «محسن المندلاوی» نایب رئیس اول پارلمان عراق دیدار خواهند کرد.
جلال زاده قرار است با «عامر حسین جاسم» رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان عراق دیدار کند.
پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای سلامی نیز با «احمد سلیم عبدالرحمن» رئیس کمیسیون اقتصادی پارلمان عراق دیدار می کند.
در برنامه های دیدارها، ملاقات «حسن چنارانی» دبیر کمیسیون اقتصادی هیات دولت نیز با «حازم الخالدی» مشاور نخست وزیر عراق پیش بینی شده و ظهر فردا دوشنبه، سند صورتجلسه پنجمین اجلاس کمیسیون های مشترک همکاری های اقتصادی ایران و عراق توسط وزرای دو کشور امضا و سپس کنفرانسی مطبوعاتی برگزار خواهد شد.
حجم تجارت ایران و عراق در ۱۰ ماه گذشته سال ۱۴۰۱، حدود ۹ میلیارد دلار بوده و در این مدت، صادرات ایران با ۲۳ درصد رشد، به ۸ میلیارد و ۹۲۷ میلیون دلار و واردات از عراق با ۸۴ درصد کاهش به ۱۴۶ میلیون دلار رسید.
چهارمین اجلاس کمیسیون مشترک بین ایران و عراق دی سال ۱۳۹۹ در تهران به میزبانی وزارت نیرو برگزار شد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه