روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۱ يکشنبه ۲۱ اسفند - شماره 4329

توافق ایران و عربستان به نفع امنیت منطقه است

دولت سیزدهم در سیاست همسایگی موفق عمل کرده است

  معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: همه تماس‌ها و واکنش‌ها از کشورهایی مثل عمان، عراق و قطر، نشان می‌دهد که این حرکت به نفع امنیت منطقه است.
سید محمد حسینی روز شنبه در گفت‌وگویی با اشاره به توافق حاصل‌شده میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان، گفت: در سفر رئیس‌جمهور به چین، گفت‌وگوهایی در این خصوص انجام شد که امروز نتایج عملی آن را شاهد هستیم؛ در دیدار علی شمخانی با طرف عربستانی و چینی، توافق‌نامه‌ای امضاء شد که بر اساس آن ظرف ۲ ماه آینده تبادل سفیر ایران و عربستان انجام و روابط دیپلماتیک برقرار می شود.
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور اضافه کرد: ۷ سال بود که به دلیل وجود مشکلاتی، روابط دو کشور قطع شده بود. حج عمره تعطیل شده بود و مردم علاقه‌مند نمی‌توانستند به مکه سفر کنند. به هرحال دو کشور، دو قدرت بزرگ متطقه هستند و عربستان نقش حائز اهمیتی روی بقیه کشورهای حاشیه خلیج فارس دارد و از این جهت، همکاری‌ها می‌تواند بسیار موثر بوده و در همه حوزه‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی می‌تواند آثار مطلوبی را به همراه داشته باشد.
وی افزود: بنای جمهوری اسلامی به ویژه دلت سیزدهم، همواره بر همکاری بوده و در سفر رئیس‌جمهور به کشورهای منطقه نتایج مثبتی داشته است. همه تماس‌ها و واکنش‌ها از کشورهایی مثل عمان، عراق و قطر نشان می‌دهد که این حرکت به نفع امنیت منطقه است.
احیای روابط تهران - ریاض در انسجام کشورهای اسلامی تاثیرگذار است
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: احیای روابط ایران و عربستان تعریف جدیدی از معادلات سیاسی در منطقه است و تاثیر زیادی در انسجام کشورهای اسلامی دارد. فداحسین مالکی در مورد احیای روابط ایران و عربستان که به ابتکار چین صورت گرفت، گفت: سرد شدن روابط دو کشور رخدادی بود که حدود هفت سال پیش اتفاق افتاد اما باید گفت که قطع همکاری های دو کشور در حوزه های مختلف به نفع منطقه نبود زیرا تهران و ریاض دو کشور بزرگ تاثیر گذار در جهان اسلام هستند که وجودشان در منطقه لازم و ملزوم است. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: شیطنت های صورت گرفته از سوی برخی کشورهای غربی ها باعث شد که قطع روابط دو کشور چند سالی ادامه یابد و اکنون با احیای روابط تهران- ریاض، منطقه شاهد تحولات مثبتی در حوزه های مختلف خواهد بود. نماینده مردم زاهدان در مجلس بیان داشت: با اعلام خبر از سرگیری روابط تهران- ریاض، حتی شاهد تحولات مثبتی در بازار ارز بودیم که این روند می‌تواند در معادلات سیاسی منطقه و حوزه آسیایی مرکزی تاثیر گذار باشد.
مالکی با اشاره به نقش پکن برای احیای روابط ایران و عربستان گفت: چین با این اقدام خود نشان داد که ظرفیت سیاسی لازم را برای نقش آفرینی در معادلات جهانی دارد و می تواند علاوه بر قدرت اقتصادی در حوزه سیاسی هم تاثیر گذار باشد.
محوریت چین در حل و فصل روابط ایران و عربستان باعث حذف شدن آمریکا از معادلات منطقه‌ای می شود
نماینده مردم زاهدان در مجلس گفت: محوریت چین در حل و فصل روابط ایران و عربستان باعث حذف آمریکا از معادلات منطقه‌ای می شود و نوعی دهن کجی سیاسی به آمریکایی هاست تا آنها بدانند که قدرت اول جهان نیستند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: نزدیک شدن قدرت هایی همانند ایران، عربستان و روسیه که بزرگترین قدرت های انرژی جهان هستند، در اقتصاد جهانی نیز تاثیرگذار است.
صهیونیست ها در تلاشند تا در روابط تهران- ریاض خدشه وارد کنند
مالکی از سرگیری روابط تهران و ریاض را تهدیدی برای صهیونیست‌ها عنوان کرد و گفت: این رژیم از اراده ایران و عربستان برای از سرگیری روابط ابراز ناراحتی می کنند زیرا این پیوند حضورشان را در منطقه و بویژه معادلات سیاسی و اقتصادی کشورها به هم می زند و لذا در تلاشند تا در روابط ایران و عربستان خدشه وارد کنند.
نماینده مردم زاهدان در مجلس احیای روابط سیاسی تهران - ریاض را مثبت ارزیابی کرد و گفت: از سرگیری روابط سیاسی ایران و عربستان به رشد و توسعه تعاملات فرهنگی و علمی منجر می‌شود که پیوند ملتها را به دنبال دارد.
روابط تهران-ریاض موجب تقویت همکاری‌های منطقه‌ای می‌شود
حسن عابدینی درباره توافق ایران و عربستان سعودی اظهار کرد: توافق ایران و عربستان که با وساطت چین اتفاق افتاده است به نظر می‌رسد گشایشی را در حوزه روابط منطقه‌ای به‌ویژه در غرب آسیا ایجاد کند که آثار و پیامدهای آن در یک دوره زمانی قابل‌قبول خواهد بود.
دولت سیزدهم نشان داد که در سیاست همسایگی موفق عمل کرده است
وی افزود: این موضوع از چند جهت قابل تحلیل است. نخست اینکه یکی از راهبردهای دولت سیزدهم سیاست همسایگی و توسعه با همسایگان است که نشان داد این سیاست را به طور جدی دنبال کرده تا روابط با همسایگان را در اولویت قرار دهد.
کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: عربستان سعودی یکی از کشورهای بزرگ منطقه و از همسایگانی است که در حوزه خلیج‌فارس نقش‌آفرین است و بعد از گذشت ۷ سال تنش در روابط دو کشور ایران و عربستان، آغاز روابط میتواند برای منطقه خاورمیانه مفید باشد.
عابدینی عنوان کرد:‌ جمهوری اسلامی همواره تلاش کرده است تا در چارچوب امنیت دسته جمعی و منطقه‌ای گام بردارد که یکی از این حوزه‌ها ایجاد روابط حسنه با عربستان سعودی است که در این زمینه می‌تواند موثر واقع شود.
تنش زدایی میان ایران و عربستان موجب تقویت همکاری‌های منطقه‌ای می‌شود
وی ادامه داد: موضوع بعدی روابط در چارچوب پیمان‌های منطقه‌ای است که پیوستن ایران به شانگهای، اوراسیا و حتی بریکس می‌تواند در این زمینه کمک کند و تنش‌زدایی در روابط ایران و عربستان می‌تواند به تقویت همکاری‌های منطقه‌ای بینجامد.
کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: از سوی دیگر روابط ایران و عربستان می‌تواند بر پرونده‌های سایر کشورها در منطقه غرب آسیا تاثیرگذارباشد چراکه این پرونده ها با یکدیگر مرتبط هستند و از سرگیری روابط امنیت را به کشورهای یمن، لبنان، سوریه، عراق برمی گرداند.
توافق ایران و عربستان موجب امنیت منطقه خواهد شد
عابدینی گفت: عربستان و ایران به این موضوع واقف هستند که امنیت منطقه باید توسط خود منطقه تامین شود و هر زمان که کشورهای فرامنطقه‌ای و قدرت‌های بزرگ به منطقه آمدند جز ناامنی، ویرانی و عدم ثبات سیاسی و امنیتی چیزی حاصل منطقه نشده است.
وی تصریح کرد: توافق ایران و عربستان به نظر می‌رسد گام ابتدایی برای تامین امنیت منطقه توسط کشورهای خود منطقه است به ویژه اینکه بسیاری از این کشورها مانند کویت و امارات و بسیاری از کشورهایی که با عربستان همسو بودند هم از این توافق استقبال کرده‌اند.
کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: اگر همکاری‌های اقتصادی و تجارت میان کشورهای منطقه بتواند در چهارچوب دلارزدایی و با پول‌های ملی انجام شود حتماً می‌تواند تاثیر آمریکا را در منطقه کاهش دهد. البته نمی‌خواهیم بگوییم همین الان و در یک دوره بسیار کوتاه، نفوذ آمریکایی‌ها کاهش پیدا می‌کند اما حتماً سرآغازی برای پایان دادن به مداخله قدرت‌های بزرگ در منطقه اسلامی غرب آسیا است. عابدینی درباره توسعه روابط در حوزه‌های علمی و فرهنگی میان تهران و ریاض گفت: عربستان سعودی مکانی است که سالانه ده‌ها هزار نفر ایرانی در قالب سفرهای مذهبی و در چهارچوب مراسم حج اعم از حج تمتع و حج عمره به این کشور سفر می‌کنند و این موضوع نشان می‌دهد که ایران و عربستان نمی‌توانند به وضعیت نداشتن سفیر ادامه بدهند چرا که هر ساله این سفرهای مذهبی صورت می‌گیرد.
وی اضافه کرد: وقتی که ایران و عربستان بتواندد در این حوزه‌ها با یکدیگر همکاری کنند طبعاً در سایر حوزه‌ها از جمله مسائل اقتصادی، پرونده‌های منطقه‌ای به‌ویژه به عنوان دو کشور قدرتمند در حوزه همکاری‌های اسلامی می‌توانند با یکدیگر همکاری کنند و نقش تعیین کننده‌ای در پیشبرد موضوعات جهان اسلام داشته باشند.
کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: کشورها در گذر زمان ممکن است سیاست‌های خود را دلایل مختلف تغییر بدهند که یکی از آن دلایل نگاه به شرایط منطقه‌ای است و آمریکایی‌ها هم همین وضعیت را دارند. عابدینی ادامه داد:‌ جمهوری اسلامی ایران اکنون به بازدارندگی راهبردی رسیده است و علیرغم همه تلاش‌هایی که نظام سلطه در جریان ۶۳ روز اغتشاش انجام داد شاهد بودیم که مردم در بیست و دوم بهمن این مسئولیت راهبردی را به نمایش گذاشتند و به نظر می‌رسد این اتفاقات در تصمیم‌گیری‌هایی که کشورهای دیگر در قبال جمهوری اسلامی ایران دارند موثر است. کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: ما نه‌فقط در این حوزه بلکه در حوزه همکاری که ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با یکدیگر داشتند و آژانس که سابق بر این از دیدگاه‌ها خود تلاش می‌کرد رویکرد مناقشه‌آمیز با جمهوری اسلامی داشته باشد دیدیم که آقای گروسی در جریان سفری که به عنوان مدیرکل آژانس به تهران داشت با این رویکرد اندکی فاصله گرفت. لذا امیدواریم که این روند در آینده تاثیرات خود را در سایر حوزه‌ها هم بگذارد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه