روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۱ يکشنبه ۲۱ اسفند - شماره 4329

بررسی نحوه تصویب و تغییرات لایحه بودجه در مجلس

ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه ۱۴۰۲ این هفته بررسی می‌شود

 کائنات -ستاد هماهنگی اقتصادی دولت جمعه شب جلسه ویژه و فوق‌العاده‌ای تشکیل داد و چند موضوع اقتصادی کشور را بررسی کرد. در این جلسه که به ریاست سیدابراهیم رئیسی برگزار شد، بعد از گزارش سازمان برنامه و بودجه از تصویب لایحه بودجه سال آینده کل کشور و میزان تغییرات و اصلاحات به عمل آمده در این لایحه در مجلس شورای اسلامی، موضوع نرخ ارز و کاهشی شدن آن بررسی شد و بانک مرکزی گزارشی از اقداماتش در حوزه داخلی و بین‌المللی در این راستا را ارائه کرد.
در جلسه شامگاه جمعه ستاد هماهنگی اقتصادی همچنین بر ضرورت جلوگیری از نوسان قیمت‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله ارز، دارو، مواد غذایی، مسکن و صنایع تولیدی و پرمصرف و لزوم ایجاد ثبات و آرامش در بازار در روزهای پایانی سال، ارائه برنامه تثبیت بازار و کاهش التهاب در سال ۱۴۰۲ تأکید و راهکارهای پیشنهادی در این زمینه بررسی شد.
بررسی الزامات تحقق رونق تولید و ارائه راهکارهای تأمین مالی برای اجرا و تکمیل پروژه‌های بزرگ و زیرساختی کشور در جهت تحقق رشد هدف‌گذاری شده و لزوم تلاش پیگیر و منسجم همه دستگاه‌ها و نهادها با مشارکت بخش عمومی و دولتی در این زمینه از دیگر محورهای دستور کار جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت بود.
روایت سخنگوی کمیسیون تلفیق از میزان تغییرات بودجه سال ۱۴۰۲
همچنین دیروز رحیم زارع  سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1402، با اشاره به پایان یافتن بررسی لایحه بودجه 1402 در مجلس گفت: علی رغم هجمه هایی که در طول بررسی بودجه علیه مجلس صورت گرفت بودجه 1402 کمترین تغییر را در مقایسه با بودجه های ادوار گذشته داشت. همواره میانگین تغییر بودجه در سال های گذشته حدود 5 درصد بوده است و امسال حتی کمتر از این مسئله رخ داده است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر هم  در موردی سقف بودجه را افزایش دادیم در بخش واردات خودرو بوده است و این مسئله به زیان و ضرر دولت نبوده و قرار است منابع آن به بودجه حمل و نقل عمومی،صنعت، دانش بینان اضافه شود. سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1402 در زمینه ادعای افزایش انتشار اوراق بودجه در مجلس بیان کرد: خیر اینطور نیست و سقف اوراق 187 هزار میلیارد تومان است لذا اینکه شهرداری و یا قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) اقدام به انتشار اوراق کند روی سقف بودجه تاثیر ندارد. بنابراین ما در این بخش از ظرفیت اوراق برای دستگاه ها آن هم به صورت محدود استفاده شد.
ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه ۱۴۰۲ این هفته بررسی می‌شود
عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی از بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه ۱۴۰۲ در صحن علنی خبر داد و گفت: طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس هم در دستور کار نمایندگان است.
حجت الاسلام علیرضا سلیمی درباره دستور کار جلسات علنی مجلس شورای اسلامی در این هفته گفت: بررسی ایراداتی که شورای نگهبان به برخی از مصوبات مجلس در لایحه بودجه ۱۴۰۲ گرفته، مهمترین دستور جلسات این هفته صحن علنی است و البته بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز در دستور نمایندگان قرار خواهد گرفت.
عضو هیأت‌ رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: قرار است جلسات علنی مجلس در روزهای یکشنبه (۲۱ اسفند) و سه‌شنبه (۲۴ اسفند) برگزار شود و در صورت نیاز برای اصلاح موارد مربوط به لایحه بودجه ۱۴۰۲، نشست علنی فوق‌العاده‌ای در روز دوشنبه (۲۲ اسفند) هم برگزار خواهد شد تا قبل از پایان سال،‌ روند رسیدگی به لایحه بودجه به اتمام برسد.
وی درباره ایرادهایی که مجمع تشخیص مصلحت نظام از نظر مغایریت مصوبه مجلس با سیاست های کلی نظام مطرح کرده است، ابراز بی اطلاعی کرد و خاطرنشان کرد: باید نظر شورای نگهبان درباره لایحه بودجه به مجلس ارسال شود تا بتوان در این باره اظهارنظر کرد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه