روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۱ شنبه ۲۰ اسفند - شماره 4328

کاشت درخت زیتون به عنوان نماد صلح و دوستی در فرهنگسرای نیاوران


  مراسم روز درختکاری روز 16  اسفند ۱۴۰۱ با حضور جمعی از هنرمندان، کودکان و علاقمندان در فرهنگسرای نیاوران  برگزار شد.
به گزارش کائنات به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران،  با هدف امیدآفرینی و ترویج فرهنگ درختکاری و نیز تاکید بر اهمیت حفاظت از محیط زیست،  مراسم کاشت درخت با همکاری سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری منطقه یک، در فضای باغ این مجموعه صورت گرفت.  در بخش اول این کارگاه که اجرای آن برعهده «مهرناز خیاطی» و «صالح عابدی» بود،  کودکان با محیط زیست و تأثیرات آن در زندگی  و در بخش دوم با توجه به محیط فرهنگسرای نیاوران که گونه‌های مختلف پرندگان را دارد، پرنده شناسی را توسط «ندا کوهی» تجربه کردند.  برگزاری کارگاه هنری آموزشی توسط گروه «تئاتر نارنجی»  به سرپرستی «سجاد آقا بابایی» برای کودکان از دیگر بخش‌های این رویداد بود.  در پایان مراسم، تعداد 30 اصله درخت مثمر توسط کودکان مؤسسه‌ی خیریه «دختران آفتاب» کاشته شد.  همچنین هنرمندانی که سال گذشته درختانی در این مجموعه کاشته بودند از پلاک آن درختان رونمایی کردند.   برگزاری جشن تولد هشتاد سالگی عزت‌الله رمضانی‌فر،  بازیگر ، پیشکسوت سینما و تئاتر نیز از برنامه‌های جنبی  این مراسم بود.  
محمدهادی فدوی، جواد بختیاری، مرام نوری، عزت‌الله رمضانی‌فر و ابوالفضل همراه از هنرمندان حاضر در این رویداد بودند.

محمد رحمانیان:
 برای اجرای «شب سال نو» از من اجازه نگیرید!
 محمد رحمانیان با ابراز خوشنودی از چاپ دوم نمایشنامه «شب سال نو» اعلام می‌کند که گروه‌های تئاتری در هر کجای کشورمان می‌توانند بدون اجازه او این نمایشنامه را اجرا کنند.
نمایشنامه‌ «شب سال نو» که زمستان ۱۴۰۰ برای نخستین بار از سوی نشر «چلچله» منتشر شده بود، به فاصله­ یک سال به چاپ دوم رسید.
محمد رحمانیان، نویسنده این نمایشنامه با ابراز خوشحالی از اینکه این نمایشنامه که سال ۹۱ نوشته شده، مورد پذیرش عمومی قرار گرفته است، گفت: فکر نمی‌کردم نمایشنامه­‌ای که به نیّت اجرای هنرجویانِ جوان کارگاهِ بازیگری مهتاب نصیرپور در ونکوور کانادا نوشته بودم، این چنین با استقبال مخاطبان روبرو شود. از زمان انتشار این نمایشنامه و در طی این یک سال اخیر بیشترین تقاضای اجرا را از شهرستان‌های مختلف ایران داشته‌ام، بخصوص در این روزهای آخر سال که حال و هوای سالِ نو بهترین زمان برای اجرای این نمایشنامه است.
او اضافه کرد: به دلیل همین استقبال جوانان و دانشجویان و هنرجویان تئاتر، در همین جا اعلام می‌کنم اجرای این نمایشنامه ـ «شب سال نو» ـ مانند نمایشنامه­ «مصاحبه» که پیش از این اعلام کرده بودم، نیاز به کسب مجوّز از سوی نویسنده ندارد و گروه‌های تئاتری در هر کجای این کشور می‌توانند این نمایشنامه را اجرا کنند.
رحمانیان در مورد حال و هوای این نمایشنامه نیز گفت: حدود بیست سال پیش، حمید امجد از من و محمّد چرمشیر دعوت کرد تله تئاترهایی با مضمون «شب سال نو» بنویسیم. متاسفانه آن هرگز به نتیجه نرسید، اما همواره دلم می‌خواست آن مضمون را در قالب یک نمایشنامه بنویسم. در طول نگارش این نمایشنامه که یک فروپاشی خانوادگی را در تهران معاصر ترسیم می‌­کند، همواره به استاد اکبر رادی می‌­اندیشیدم و تراژدی‌های خانوادگی او که بی‌همتاست و جایگزین ندارد. بنابراین می­‌توانم بگویم نمایشنامه «شب سال نو» بسیار مرهون حمید امجد و استاد اکبر رادی است.
این نمایشنامه تا کنون دوبار در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ در فرهنگسرای اندیشه و پردیس سینمایی چارسو و با حضور بازیگرانی چون علی عمرانی، مهتاب نصیرپور، هومن برق نورد، حبیب رضایی، افشین هاشمی، بهنوش طباطبایی، رویا بختیاری، رامین ناصرنصیر، آزاده صمدی، علی سرابی و... نمایشنامه­‌خوانی شده است. گفتنی است در نخستین جشن تئاتر حافظ که در اردیبهشت  ۱۴۰۱برگزار شد، نمایشنامه «شب سال نو» به عنوان اثر برگزیده انتخاب شد و جایزه­ نخست و تندیسِ این جشن را از آن خود کرد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه