روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۱ شنبه ۲۰ اسفند - شماره 4328

محمد مخبر در واکنش به رفع مشکل استراماچونی:

امیدواریم بتوانیم مشکلات باشگاه‌ها را حل کنیم


  معاون اول رئیس جمهور در مورد کمک دولت به باشگاه استقلال توضیحاتی ارائه کرد.
محمد مخبر در خصوص کمک مالی به باشگاه استقلال برای پرداخت بدهی استراماچونی، اظهار داشت: به طورکلی تصمیم دولت کمک به باشگاه‌های ورزشی به صورت عام است نه به صورت خاص، امیدواریم بتوانیم مشکلات باشگاه‌ها را حل کنیم. معاون اول رئیس جمهور در مورد اینکه زمان برای باشگاه استقلال کم است و چه راهکاری اتخاذ شده، گفت: این بحث را مدیران باشگاه باید دنبال کنند ولی به طور کلی کمک می‌کنیم که ان‌شاالله مشکل برطرف شود. وی در مورد اینکه علی فتح‌الله زاده بارها اعلام کرده باشگاه استقلال به دنبال دریافت قرض یا وام است، عنوان کرد: هماهنگ می‌کنیم. باید کمک‌شان کرد. مخبر در مورد اینکه این کار شدنی است یا نه تصریح کرد: قطعا درست می‌شود. دولت فی النفسه نمی تواند کمک کند. باید تسهیل کنیم تا به شکل دیگری کمک شان شود.

کاهش مدت زمان خدمت سربازی در دستور کار
مجلس سربازان
 در سال های اخیر در راستای خوشایندسازی خدمت سربازی اقدامات مهمی صورت گرفته است که از جمله مهمترین آنها، افزایش حقوق سربازان و در ادامه کاهش مدت زمان سربازی با توجه به وضعیت بومی و غیربومی بودن فرد مشمول و همچنین حضور در مناطق درگیر و بد آب و هواست.
در حال حاضر مدت خدمت سربازی در مناطق :عادی» برای سرباز بومی ۲۴ ماه و برای مشمول غیر بومی ۲۱ ماه در نظر گرفته شده است. اگر سرباز در مناطق «امنیتی غیر درگیر یا بد آب و هوا« دوره خدمت سربازی خود را بگذراند اگر سرباز بومی آن منطقه باشد ۲۱ ماه و اگر سرباز غیر بومی باشد به میزان ۱۸ ماه خدمت سربازی دارد؛ همچنین برای سربازان بومی و غیربومی که در مناطق« درگیر عملیاتی» خدمت سربازی خود را بگذرانند هفده ماه دوره سربازی در نظر گرفته شده است.  البته باید گفت سربازانی که در مناطق امنیتی، بد آب و هوا و درگیر عملیاتی خدمت می‌کنند نسبت به سربازانی که در مناطق عادی خدمت سربازی خود را سپری می کنند حقوق بیشتری هم دریافت می کنند.
بررسی کاهش مدت سربازی در سال آینده
در همین راستا رییس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: درحال بررسی برای کاهش مدت خدمت سربازی از سال آینده هستیم. سرلشکر باقری در حاشیه برنامه مرکز آموزش ۰۱ نیروی زمینی ارتش درباره حقوق سال آینده سربازان هم اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی تصمیم بهتری نسبت به سال گذشته گرفته و حقوق سربازان را ارتقای بهتری داده است. وی همچنین گفت: در حال بررسی هستیم که بتوانیم در سال آینده مقداری از طول خدمت سربازان را کاهش دهیم.
افزایش حقوق سربازان
یکی از مهمترین مشوق‌های سربازی، افزایش حقوق سربازان است؛ طبق ماده ۵۰و ۴۹  قانون حقوق سربازان باید ۶۰ تا ۹۰ درصد حداقل حقوق نیروهای مسلح باشد؛ در قانون بودجه سال قبل حداقل حقوق تبدیل به حداقل پرداختی نیروهای مسلح شد و به نفع سرباز شد چون حداقل پرداختی ۵ میلیون و ششصد هزار تومان بود و حداقل حقوق ۳ میلیون و ششصد هزار تومان؛ ولی دولت سال گذشته نتوانست تامین اعتبار کند و برای همین تنها ۷۵ درصد بودجه اجرا شد و مبلغ پرداختی به سربازان از دو میلیون و پانصد هزار تومان تا هفت میلیون تومان پرداخت شد در واقع  چندان افزایش حقوق را طبق قانون نداشتیم. باید توجه داشت که دریافتی سربازان در شرایط حال حاضر پاسخگوی نیاز روزمره آنان نیست، چه برسد به مشمولان متأهل؛ اگرچه فوق‌العاده، هزینه رفت و آمد، سفر، منطقه مرزی، حق همسر و حق فرزند به سربازان تعلق می‌گیرد، اما باز هم این عدد کفاف مخارج حال حاضر را نمی‌دهد.
حداقل حقوق سربازان در سال ۱۴۰۲
هفته گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه ای حداقل حقوق سربازان در سال آینده را ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین کردند.نمایندگان مجلس در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، جزء ۷ بند الف تبصره ۱۲ را تصویب کردند.
طبق این مصوبه، در اجرای ماده (۴۹) قانون خدمت وظیفه عمومی مصوب ۱۳۶۳/۷/۲۹با اصلاحات و الحاقات بعدی، حداقل دریافتی ماهانه سربازان وظیفه مجرد مشغول در مناطق غیرعملیاتی معادل شصت درصد (۶۰٪) حداقل دریافتی پایور (چهل و هشت میلیون (۴۸.۰۰۰.۰۰۰) ریال)، حداقل دریافتی ماهانه سربازان وظیفه مجرد مشغول در مناطق عملیاتی معادل هفتاد و پنج درصد (۷۵٪) حداقل دریافتی پایور (شصت میلیون (۶۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال) و حداقل دریافتی ماهانه سربازان وظیفه متأهل بدون فرزند معادل نود درصد (۹۰٪) حداقل دریافتی پایور (هفتاد و دو میلیون (۷۲.۰۰۰.۰۰۰) ریال) می‌باشد. دستورالعمل آن باتوجه به تحصیلات، درجات و تعداد فرزند آنان توسط ستاد کل نیروهای مسلح تهیه می‌شود.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه