روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۱ سه شنبه ۱۶ اسفند - شماره 4327

به انتخاب مجله «سایت اند ساوند» صورت گرفت؛

عباس کیارستمی بالاتر از چارلی چاپلین، روسلینی و آنتونیونی

 مجله سینمایی «سایت‌ اند ساوند»، پس از ۱۰ سال فهرست جدیدی از برترین کارگردانان تاریخ سینمای را با نظرسنجی از منتقدان سینمایی منتشر کرد.
مجله سینمایی «سایت اند ساوند» که از سوی موسسه فیلم بریتانیا منتشر می‌شود و هر ۱۰ سال اقدام به معرفی برترین فیلم‌های و بزرگترین کارگردانان تاریخ سینما بر اساس نظرسنجی از منتقدان سینمایی می‌کند، در جدیدترین فهرست خود عباس کیارستمی کارگردان سرشناس سینمای ایران در عرصه بین‌المللی را در رتبه بیست و پنجم بزرگترین کارگردانان تمام اداور سینمای قرار داد.
در این فهرست که شامل ۳۵ کارگردان است، «آلفرد هیچکاک» با ۴۳۷ رای همچنان در صدر قرار دارد در حالی که «شانتال آکرمن» با ۳۱۴ رای رتبه دوم را به خود اختصاص داده و «دیوید لینچ»، «فرانسیس فورد کاپولا»، «ژان لوک گدار»، «آنیس واردا»، «اورسن ولز»، «یاسوجیرو اوزو» و «استنلی کوبریک» رتبه‌های سوم تا نهم را کسب کرده اند و «وونگ کار وای» و «اینگمار برگمان» نیز به صورت مشترک در رتبه دهم جای گرفته‌اند.
عباس کیارستمی سینماگر درگذشته ایرانی هم بالاتر از سینماگران بزرگی چون «چارلی چاپلین»، «فریتز لانگ»، «لوئیس بونوئل»، «میکل‌آنجلو آنتونیونی»، «روبرتو روسلینی» و «کنجی میزوگوچی» رتبه ۲۵ را به خود اختصاص داده است.
فهرست بزرگترین کارگردان سینما به انتخاب مجله ساید اند ساوند به همراه تعداد آرا به هر کارگردان در زیر آمده است:
۳۳. استنلی دونن و جین کلی (۱۰۳)
۳۲. کنجی میزوگوچی (۱۰۶)
۳۰. روبرتو روسلینی (۱۰۸)
۳۰. ژیگا ورتوف (۱۰۸)
۲۹. میکل آنجلو آنتونیونی (۱۰۹)
۲۸. لوئیس بونوئل (۱۱۱)
۲۷. فریتز لانگ (۱۲۰)
۲۶. چارلی چاپلین (۱۲۳)
۲۵. عباس کیارستمی (۱۳۴)
۲۴. مایکل پاول و امریک پرسبرگر (۱۳۹)
۲۳. فریدریش ویلهلم مورنائو (۱۴۲)
۲۲. هاوارد هاکس (۱۴۴)
۲۱. کلر دنی (۱۵۷)
۲۰. فدریکو فلینی (۱۵۲)
۱۹. بیلی وایلدر (۱۵۸)
۱۸. روبر برسون (۱۶۳)
۱۷. کارل تئودور درایر (۱۶۷)
۱۶. ژان رنوار (۱۶۸)
۱۵. مارتین اسکورسیزی (۱۶۹)
۱۴. آندری تارکوفسکی (۱۷۲)
۱۳. آکی‌را کوروساوا (۱۸۵)
۱۲. جان فورد (۱۸۷)
۱۰. وونگ کار وای (۱۹۴)
۱۰. اینگمار برگمان (۱۹۴)
۹. آنیس واردا (۱۹۵)
۸. دیوید لینچ (۲۱۱)
۷. فرانسیس فورد کاپولا (۲۱۲)
۶. اورسن ولز (۲۳۲)
۵. ژان لوک گدار (۲۳۸)
۴. استنلی کوبریک (۲۵۵)
۳. یاسوجیرو اوزو (۲۶۱)
۲. شانتال آکرمن (۳۱۴)
۱. آلفرد هیچکاک (۴۳۷)
موسسه فیلم بریتانیا چندی پیش پس از ۱۰ سال فهرست ۱۰۰ فیلم برتر تاریخ سینما را نیز بروزرسانی کرد و این فهرست که در مجله «ساید اند ساوند» منتشر شد بر اساس نظرسنجی از ۱۶۳۹ منتقد، برنامه‌ریز، آرشیودار و استاد دانشگاه انجام پذیرفته بود و در نهایت فیلم سه ساعت و ۲۱ دقیقه‌ای «ژان دیلمان» ساخته «شانتال آکرمن» در رتبه اول این فهرست جای «سرگیجه» هیچکاک را گرفت تا این نخستین باری باشد که ساخته یک کارگردان زن در صدر فهرست برترین آثار تاریخ سینما قرار می‌گیرد.
«همشهری کین» ساخته «اورسن ولز»، «داستان توکیو» اثر «یاسوجیرو اوزو»، «در حال و هوای عشق» اثر «وونگ کار وای»، «۲۰۰۱: اودیسه فضایی» اثر «استنلی کوبریک»، «کار نیکو» اثر «کلر دنی»، «جاده مالهالند» اثر «دیوید لینچ»، «مردی با دوربین سینما» اثر «ژیگا ورتوف» و «آواز در باران» اثر «استنلی دانن» در این نظرسنجی رتبه‌های بعدی (سوم تا دهم) را به خود اختصاص داد و «کلوز آپ» کیارستمی نیز در جایگاه هفدهم قرار گرفته است.

کنسرت «حجت اشرف‌زاده» و یک سؤال؛
برگزاری کنسرت در خراسان رضوی رفع ممنوعیت شد؟
 برگزاری کنسرت در مشهد و حتی سایر شهرهای استان خراسان رضوی، همیشه مساله‌ای پر حرف و حدیث بوده است؛ به این سبب که اگرچه هیچگاه به صورت علنی اعلام موضع نشده که برگزاری کنسرت در این استان ممنوع است یا خیر، اما در این سال‌ها هرگاه خواننده‌ای قصد رفتن روی سن را داشته است، این اجراها به حاشیه کشیده شده و اغلب هم به لغو کنسرت در شب‌های بعد انجامیده است.
اکنون پس از گذشت سال‌ها حاشیه و البته ممنوعیت غیررسمی برگزاری کنسرت در خراسان رضوی، حجت اشرف‌زاده قرار است در روزهای ۱۸، ۱۹ و ۲۰ اسفند ماه در شهر نیشابور به روی صحنه برود؛ اجراهایی که باید دید آیا این بار بدون حاشیه به اتمام خواهد رسید؟
* مجوزهای قانونی ارشاد و اما و اگرهای بعد از آن
اگرچه بارها تاکید شده است که به طور قانونی «هیچ محدودیت جغرافیایی» برای برگزاری کنسرت‌های موسیقی در کشورمان وجود ندارد، اما همچنان بارها شاهد بوده‌ایم که در برخی از استان‌ها از جمله خراسان رضوی، حتی با وجود صدور مجوز از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهادهای مختلف برخوردهای سلیقه‌ای با اجراها داشته‌اند. این در حالی است که وزارت ارشاد هر بار در مواردی که منجر به لغو کنسرت‌ها شده‌، تاکید کرده است که پیش از صدور هرگونه مجوزی برای برگزاری کنسرت، از دستگاه‌های مختلف استعلام گرفته می‌شود، آنها پاسخ می‌دهند و صدور مجوز یک فرآیند کاملا قانونی را طی می کند. در حقیقت مسیر صدور مجوز برای برگزاری یک کنسرت از سوی ارشاد، روندی خاص و در عین حال مشخص است که دستگاه‌های مختلفی را درگیر می‌کند. دستگاه‌های نظارتی، امنیتی و انتظامی همه در صدور مجوز یک کنسرت نقش دارند و ارشاد مرحله پایانی است. وقتی همه مجوزها و تأییدیه‌ها گرفته شد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم مجوز را صادر می‌کند. با این همه و به‌رغم تمام ملاحظات، پروسه برگزاری کنسرت در برخی استان‌ها حتی پس از دریافت مجوز، با اما و اگرهایی همراه است. مصداق این امر را می‌توان در لغو کنسرت‌های تابستان سیروان خسروی و سهراب پاکزاد در اهواز دید که اداره ارشاد استان اعلام کرد که مجوزِ صادرشده با تأیید دستگاه‌های مختلف و کاملا قانونی بوده است. اما شورای تامین شهرستان اهواز که نهادی بالادستی است، پس از برگزاری یک شب از اجرای خسروی بدون توضیحی، دستور لغو دو شب بعدی کنسرت‌های او را داد. البته که این اتفاق واکنش‌های بسیاری را به همراه داشت و از وزیر کشور گرفته تا معاون هنری وزارت فرهنگ نسبت این رفتار واکنش نشان دادند و خواستار برخورد با قانون‌شکنان شدند اما از آن زمان تاکنون خبری از برگزاری کنسرت در استان خوزستان نیست و آخرین بار هم برگزاری دوباره کنسرت در این استان را به تصمیم مراجع ذی‌صلاح از جمله شورای تأمین استان، منوط دانستند.

علی نصیریان عضو شورای سیاست‌گذاری
جشنواره نمایش‌های آیینی شد
 با حکم محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعضای شورای سیاست‌گذاری بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی معرفی شدند.
به گزارش کائنات به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس شورای سیاست‌گذاری بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی روز گذشته یکشنبه (چهاردهم اسفند) طی احکام جداگانه‌ای اعضای شورای سیاست‌گذاری این رویداد هنری را معرفی و منصوب کرد.
در مراسمی که با حضور محمود سالاری، کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی و رییس جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی و احمد جولایی، دبیر بیست‌ویکمین دوره این جشنواره برگزار شد، علی نصیریان، داوود فتحعلی‌بیگی، غلامرضا منتظری، حسن قنادیان، محمدباقر قهرمانی و هوشنگ جاوید به‌عنوان اعضای شورای سیاست‌گذاری بیست و یکمین جشنواره بین المللی معرفی شدند.
متن حکم به شرح زیر است: «نمایش ایرانی درّ گرانقدر گنجینه هنر ایرانی است. گنجینه ارزشمندی که قرن‌هاست زیباترین و ناب‌ترین آفریده‌های هنرمندان بزرگ و نیک نام این سرزمین را در خود دارد. بر ماست که این سرمایه گران‌سنگ را قدر دانسته و در پویایی و پایایی آن به قدر توان و شاید بیش از آن بکوشیم.موجب خرسندی و سپاس است که با حضور و همراهی ارزشمندتان به عنوان «عضو شورای سیاست‌گذاری بیست و یکمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی» یاریگر ما در این رویداد فاخر ملی هستید.امید که با حضور و همراهی شما و ارائه پیشنهادات سازنده و اثرگذار شاهد برگزاری هرچه شایسته‌تر این رویداد هنری ارزشمند باشیم.از پروردگار مهربان برای شما پیروزی و سربلندی آرزو دارم.» بیست و یکمین جشنواره بین المللی نمایش های آیینی و سنتی سال آینده در تهران برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه