روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۱ سه شنبه ۱۶ اسفند - شماره 4327

گروسی: کار مهمی در پیش داریم

مشتاقانه منتظر شرکت در گفت‌گوهای فنی با ایران هستم

 مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با استقبال از همکاری‌های ایران برای حل مسائل پادمانی باقیمانده با آژانس اتمی خاطر نشان کرد: ما کار مهمی در پیش داریم.
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سخنرانی خود در آغاز نشست فصلی شورای حکام آژانس با اشاره به حذف برخی دوربین‌های نظارتی آژانس اتمی در ایران گفت که این نهاد نزدیک به 9 ماه است که به دلیل نصب نبودن تجهیزات نظارتی قادر به انجام فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت بر اجرای برجام در رابطه با تولید و موجودی سانتریفیوژها، روتورها، آب سنگین و کنسانتره سنگ اورانیوم (UOC) نبوده است. بنابر گزارش وب سایت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، وی در ادامه به گفت‌گوهای روز شنبه خود با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اشاره کرد و افزود: من به آنها یادآوری کردم که موافقت ایران برای اجازه دادن به آژانس برای ادامه اقدامات نظارتی و راستی‌آزمایی بیشتر در جهت انجام مأموریت آژانس، ضروری است.  گروسی خاطر نشان کرد: دستیابی به این امر بسیار مهم خواهد بود، زیرا به آژانس اجازه می‌دهد تا در صورت ازسرگیری اجرای تعهدات هسته‌ای ایران تحت برجام، شروع به ایجاد یک خط پایه جدیدِ ضروری کند.
مدیرکل آژانس اتمی همچنین اظهار داشت: اکنون مشتاقانه منتظر بحث‌های فنی بعدی و اجرای سریع و کامل تضمین‌های ایران و بیانیه مشترک من و اسلامی، معاون رئیس جمهور ایران هستم. این بیانیه مشترک را به عنوان ضمیمه آخرین گزارش من در مورد توافقنامه پادمانی NPT با جمهوری اسلامی ایران که در پیش روی شماست، خواهید دید.
رافائل گروسی با ادعای اینکه «ایران بدون اطلاع قبلی» در ماه ژانویه تغییر قابل توجهی را در اطلاعات مربوط به طراحی اعلام شده برای کارخانه غنی‌سازی سوخت فردو (FFEP) اعمال کرد، مدعی شد که این، برخلاف تعهدات ایران ذیل توافقنامه پادمانی بود. وی ادامه داد: پس از گفت‌وگوهای بین ایران و مقامات آژانس، ایران تأیید کرد که افزایش بیشتر دفعات و شدت فعالیت‌های راستی‌آزمایی آژانس اتمی در FFEP، همانطور که توسط آژانس اطلاع داده شده است را تسهیل خواهد کرد. رئیس دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل با طرح این ادعا که آژانس اتمی به‌علاوه در تاسیسات فردو ذرات اورانیوم با غنای بالا را در سطوح غنی‌سازی بسیار فراتر از سطح غنی‌سازی اعلام شده توسط ایران پیدا کرده است، تاکید کرد که آژانس و ایران گفت‌وگوهای فنی را برای روشن شدن کامل این موضوع آغاز کرده‌اند. وی در بخش پایانی اظهارات خود درباره ایران خاطر نشان کرد: من از تضمین‌های سطح بالای ایران مبنی بر اینکه مایل است فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارتی مناسب بیشتری را اجرا کند و با آژانس برای حل مسائل پادمان باقی‌مانده، از جمله موارد مربوط به سه مکان اعلام‌نشده که آژانس در آن‌ها ردی از ذرات اورانیوم پیدا کرده است، همکاری کند، استقبال می‌کنم. با استناد به روح بیانیه مشترک، من مشتاقانه منتظر شرکت در گفت‌گوهای فنی با ایران، همان‌طور که توافق کرده‌ایم، هستم. ما کار مهمی در پیش داریم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه