روزنامه کائنات
7

شهرستان

۱۴۰۱ چهارشنبه ۱۹ بهمن - شماره 4309

باحضور مسئولین کشوری و استانی صورت گرفت؛

افتتاح چهارمین خانه محیط زیست مازندران در بابلسر

  با حضور معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، رئیس سازمان محیط زیست استان مازندران و مسئولان شهرستانی چهارمین خانه محیط زیست مازندران در بابلسر افتتاح شد.
معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاطت محیط زیست کشور، مباحث آموزش و مشارکت مردمی را ۲ رکن اصلی محیط زیست دانست و با تاکید بر بکارگیری از ظرفیت دانش آموزان برای محافظت و توسعه محیط زیست، اظهار کرد: اصل ۵۰ قانون اساسی کشور، متعالی‌ترین اصل محیط زیستی و یکی از پیشروترین اصول قانون اساسی است که مسائل مرتبط با این حوزه را بسیار روشن و جامع توضیح داده است.
نورالله مرادی، محیط زیست را یک اصل بین نسلی خواند و با بیان اینکه مطابق قانون هرگونه تخریب محیط زیست جرم تلقی می‌شود، گفت: باید شرایطی فرآهم کنیم تا همه نسل‌ها بتوانند از محیط زیست بهره برده و آن را به سالم‌ترین شکل برای نسل آتی باقی بگذارند.
مرادی، افتتاح خانه‌های محیط زیست را در راستای تحقق اصل ۵۰ قانون اساسی دانست و درباره تحقق مشارکت مردمی گفت: نخستین شرط لازم برای تحقق این امر داشتن فضای مناسب برای گفت‌وگو و هم‌اندیشی در حوزه محیط زیست است که در دولت سیزدهم طرح راه‌اندازی خانه‌های محیط زیست برای فراهم کردن بسترهای تعامل و استفاده از همه ظرفیت‌های مردمی شکل گرفت.
وی از افتتاح۶۲۰ خانه محیط زیست در کشور خبر داد و با بیان اینکه این میزان در حال افزایش است، خاطرنشان کرد: این خانه‌ها با هدف شناسایی و طرح ایده، انتقاد و پیشنهاد و بیان مباحث محیط زیستی از سوی همه فعالان این عرصه راه‌اندازی شد تا با گفتمان سازی بسامد واژه محیط زیست در ادبیات همه مسئولان افزایش یابد چراکه در تمام طرح‌های توسعه‌ای بحث و پیوست محیط زیستی حائز اهمیت بوده و باید رعایت شود.
افتتاح چهارمین خانه محیط زیست مازندران
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مازندران نیز ضمن تبریک ایام دهه مبارک فجر ، اظهار کرد: تمام تلاش ما در افتتاح خانه محیط زیست فرآهم کردن بستری است برای تعامل هرچه بیشتر بین ذینفعان این حوزه با سمن‌ها و دغدغه‌مندان و علاقه‌مندان تا حفاظت از محیط زیست در جامعه نهادینه شود.
عطاءالله کاویان با بیان اینکه یقینا مشکلات هر شهرستان را افراد محیط زیستی همان منطقه بهتر لمس کرده و اطلاع دارند، افزود: اگر شناخت خوبی از مسائل داشته باشیم آنگاه راه حل مناسب می‌توان ارائه کرد و فعالان محیط زیستی هر شهرستان به راهکارها اشراف دارند.
کاویان خواستار گفتمان‌سازی و بیان مسائل، معضلات و مشکلات محیط زیست منطقه در خانه‌های محیط زیست هر شهرستان شد و با بیان اینکه تلاش مجموعه سازمان بسته به مشارکت محلی مردم دارد، افزود: هدف این است که دغدغه‌مندان محیط زیست بدون گرفتارشدن با مسائل دولتی بتوانند با نظارت سازمان به مدیریت بهتر محیط زیست منطقه بپردازند.
وی روند افتتاح خانه‌های محیط زیست در استان را مناسب ارزیابی کرد و با یبان اینکه این افتتاح‌ها با عجله انجام نشد، گفت: معتقدیم تا شهرستانی احساس نیاز نکرده خانه‌ای راه اندازی نشود؛ فضای ایجاد نشود که نگهداری آن شامل هزینه و مشکل باشد و خواستیم این مطالبه مسئولان شهری باشد تا پس از راه‌اندازی، فعالیت در آن خانه‌ها استمرار داشته و پرتردد و محل رجوع باشد.
مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست مازندران از تلاش‌ها برای آموزش در مدارس بوسیله کتب کمک آموزشی یا بهره‌گیری از ظرفیت کارشناسان سازمان خبر داد و افزود: امیدوارم در آینده کمترین چالش برای مسائل محیط زیستی داشته باشیم و حتما حفظ محیط زیست توسط مردم بهتر رعایت می‌شود.
مهاجرت درنای «امید» و «رویا» تا ۲۰ روز آینده
کاویان از میزبانی شهرستان‌های ساحلی بابلسر و فریدونکنار از پرندگان مهاجر یاد کرد و با تاکید بر میزبانی مناسب برای حفظ و بقای پرندگان مهاجر، خاطرنشان کرد: حدود یکماه است که با همت سازمان محیط زیست کشور، یک درنای بلژیکی به اسم درنای «رویا» با درنای «امید» که ۱۵ سال تنهاست، همراه کردیم. وی این همراهی را سبب تقویت مهاجرت این گونه‎های حیات وحش به استان دانست و تاکید کرد: تلاش داریم تا این دو پرنده را در مسیر ۳۵۰۰ کیلومتری برگشت به سیبری همراه کنیم که تا ۲۰ روز آینده مهاجرت‌شان آغاز می‌شود و امیدواریم سال دیگر میزبان این ۲ پرنده در تالاب بین‌المللی فریدونکنار باشیم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه