روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۱ چهارشنبه ۱۹ بهمن - شماره 4309

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران خبر داد؛

فروش حداقل ۱۰ ملک مازاد آموزش و پرورش در تهران

 مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به روند فروش املاک مازاد آموزش و پرورش و اختصاص منابع حاصله برای ساخت پروژه‌های آموزشی جدید در پایتخت اظهار کرد: حداقل بالغ بر ۱۰ مورد از املاک مازادمان را در تهران برای فروش اعلام کرده‌ایم.
علیرضا کریمیان در این باره اظهار کرد: ما املاکی در آموزش و پرورش داریم که مازاد هستند و در قانون پیش بینی شده است که بتوانیم در راستای مولدسازی این املاک را به فروش رسانده و منابع حاصله را صرف ساخت فضای آموزشی جدید کنیم.
وی افزود: یک فهرست بلندبالایی ارائه دادیم و طبق آخرین اخباری که دارم، روال قانونی و اداری مربوط به صدور مجوز انجام شده و در راستای فروش املاک مازاد به زودی اقدام می‌شود.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه این مجوزها باید در سطوح بالاتر صادر می شد و این مجوزها در حال صدور هستند، درباره آمار این مدارس گفت: حداقل بالای ۱۰ ملک را برای فروش اعلام کرده‌ایم که بعد از نظر کارشناس، قیمت پایه تعیین و به مزایده می‌روند.

معاون امورمجلس سازمان محیط زیست خبر داد
سهم محیط زیست از کل لایحه بودجه ۱۴۰۲
تنها «دو دهم» درصد
 معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امورمجلس سازمان حفاظت محیط زیست با ارائه گزارشی از بودجه ۱۴۰۱ سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: برای اجرای قوانین و مقررات و حفاظت از مناطق چهارگانه نیاز است که بودجه محیط زیست از ۶۸۰ میلیاردتومان به ۳۷۰۰ میلیارد تومان و سهم بودجه محیط زیست از ۱۸ صدم درصد به نیم درصد از کل بودجه افزایش یابد اما بودجه پیشنهادی برای ۱۴۰۲ نیز تنها دو دهم درصد است.
۲۱ دی رئیس جمهوری لایحه بودجه را تقدیم مجلس کرد.لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ با سقف کلی ۵۲۶۱ هزار میلیارد تومان در دولت سیزدهم بسته شده که نسبت به سال جاری حدود ۱۵۰۲ هزار میلیارد تومان و معادل ۴۰ درصد افزایش دارد. از این میزان بودجه پیشنهادی برای کل کشور ۱۱۰۰ میلیارد تومان هم سازمان حفاظت محیط زیست است که به گفته معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امورمجلس سازمان حفاظت محیط زیست میزان بودجه پیشنهادی محیط زیست به دو دهم درصد از بودجه کل رسیده و این میزان بسیار کم است و نظام برنامه‌ریزی کشور متاسفانه به محیط زیست کمتر توجه می‌کند.
رضا انجم شعاع با بیان اینکه طی چهار ماه گذشته ستاد برنامه و بودجه در سازمان حفاظت محیط زیست فعال و اقدامات کارشناسی نیز انجام شده است، اظهار کرد: در نتیجه شکل‌گیری این ستاد به نتیجه رسیدیم که در سال ۱۴۰۲ برای انجام وظیفه بهتر سازمان، اجرای قوانین و مقررات و انجام‌ بهتر پایش‌ها و... و بتواند از مناطق چهاگانه به خوبی محافظت کند، سازمان باید به سامانه‌های به روز دنیا و بهره‌وری از فناوری‌های به‌روز دنیا مجهز شود.
وی با تاکید بر این که روش‌های عملکرد کنونی نیاز به یک تحول اساسی دارد، اظهار کرد: پیش‌بینی شده است که طی سال ۱۴۰۲ سامانه‌های سازمان حفاظت محیط زیست طبق الگویی هوشمند شوند و با رعایت همه موازین دولت الکترونیک بتواند فعالیت کند. بهره‌گیری از فناوری‌ها و سامانه‌های روز برای حفاظت از مناطق چهارگانه و پایش‌ها بسیار نیاز است. بنابراین در مجموع  نیاز است که بودجه  ۶۸۰ میلیاردتومانی به ۳۷۰۰ میلیارد تومان افزایش یابد و سهم سازمان حفاظت محیط زیست از کل بودجه کشور که در حال حاضر حدود ۱۸ صدم درصد است به نیم درصد افزایش یابد این در حالیست که سهم بودجه محیط زیست در بسیاری از کشورها یک درصد است.
انجم شعاع  ادامه داد: برای اینکه طی سال ۱۴۰۲ سهم بودجه محیط زیست به نیم درصد افزایش یابد، به ۳۷۰۰ میلیارد تومان منبع مالی نیاز است که هم برنامه زیست‌بوم‌ها به‌طور قابل قبولی در شان مردم اجرا شود و هم برنامه آلاینده‌ها و آموزش که به شدت به آن نیاز است تقویت شود.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا سهم بودجه محیط زیست در لایحه بودجه ۱۴۰۲ افزایش یافته و به نیم درصد مورد هدف رسیده است یا خیر؟ اظهارکرد: سهم بودجه محیط زیست از کل بودجه عمومی در بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۲ دو دهم درصد است. درواقع میزان بودجه پیشنهادی محیط زیست با رشد خیلی جزئی همراه بوده است و باز هم توجه کافی به بودجه محیط زیست نشده است و باید تلاش بیشتری در این زمینه شود.
معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امورمجلس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه تلاش‌های لازم باید در مجلس انجام شود و تلاش می‌کنیم بودجه پیشنهادی در مجلس اصلاح شود، گفت: امیدوارم که در مجلس مواردی به بودجه اضافه شود چراکه ما به دنبال بودجه نیم درصد تا یک درصد بودیم، درحالی که سهم در نظر گرفته شده در بودجه ۱۴۰۲ تنها دو دهم درصد است. بسیاری از کشورها که در زمینه محیط زیست موفق هستند، حداقل یک درصد از بودجه عمومی آن‌ها به محیط زیست اختصاص می‌یابد ولی ایران تازه به دو دهم درصد رسیده و این میزان بسیار کم است و نظام برنامه‌ریزی کشور متاسفانه به محیط زیست کمتر توجه می‌کند.
وی ادامه داد:ما اقتصاد برنامه و بودجه را بررسی کردیم. بودجه پیشنهادی ما برای حداقل نیازهای اجتناب ناپذیر در سال ۱۴۰۲ رقم ۷۸۰۰ میلیارد تومان برآورد شد که از این میزان ۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه ای و ۳۸۰۰ میلیارد تومان برای اعتبار تملک دارایی و عمرانی برآورد شده است اما از این میزان نیز تنها ۵۰ درصد در لایحه بودجه پیش‌بینی شده است. درصورتی که این میزان نیز نیاز حداقلی و اجتناب ناپذیر محیط زیست و اعداد واقعی بود نه اعداد زیاد و غیرواقعی. نیاز بود سازمان حفاظت محیط زیست بودجه خود را در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در  حد قدرت خرید سال ۱۴۰۰ بتواند نگه دارد.
معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امورمجلس سازمان حفاظت محیط زیست در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره بودجه سازمان حفاظت محیط زیست در سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: طی سال ۱۴۰۱ حدود ۶۸۰ میلیارد تومان بودجه متعلق به سازمان تملک دارایی عمرانی سازمان محیط زیست و حدود۱۷۰۰میلیارد تومان نیز بودجه کارکنان این سازمان است. که مجموع این میزان بودجه نیز ۲۴۰۰ میلیارد تومان از بودجه سازمان حفاظت محیط زیست در سال ۱۴۰۱ است. درقالب طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، سازمان حفاظت محیط زیست یک برنامه بسیار مهم تحت عنوان برنامه زیست بوم‌ها دارد که در آن پنج طرح بسیار مهم و اساسی اجرا می‌شود.
انجم شعاع در پایان تصریح کرد: اعتقاد ما بر این است که مجلس و نمایندگان مجلس به دلیل حضور در کنار مردم، می‌توانند در حوزه مسئله‌یابی به سازمان حفاظت محیط زیست بسیار کمک کنند.سازمان حفاظت محیط زیست نیز به دلیل اینکه یک نهاد کارشناسی است می‌تواند در زمینه‌های علمی و کارشناسی کمک کند. بنابراین با در کنار هم قرار گرفتن این دو بخش، بدنه کارشناسی و علمی نیز پیشرفت می‌کند.چرا که بخش کارشناسی و مسئله‌یابی در کنار یکدیگر می‌توانند تاثیرگذار باشند. مجلس و دولت لازم و ملزوم و مکمل یکدیگر هستند.

مدیرکل منایع انسانی وزارت بهداشت اعلام کرد
جزئیات جذب ۲۵هزار نیرو در وزارت بهداشت اعلام شد؛
 مدیرکل منایع انسانی معاونت توسعه وزارت بهداشت از صدور مجوز جذب نیروی ۲۵۰۰۰ نفری برای پروژه‌های بهداشتی و درمانی جدید وزارت بهداشت خبر داد و گفت: اگر به سرعت کار جمع شود، اواخر اسفند یک مرحله آزمون خواهیم داشت.
دکتر سیف‌الله مرادی درباره جزئیات استخدام ۲۵ هزار نفر نیرو برای پروژه‌های جدیدالاحداث وزارت بهداشت، گفت: در بحث استخدام، ۲۵۰۰۰ نفر به نتیجه رسید. طبق سند جامع مدیریت نیروی انسانی ۱۰ هزار تخت و قرار است به ازای هر تخت یک پرستار در قدم اول پیش‌بینی شود.
وی با بیان اینکه ما بر اساس سند در چیدمان نیروی انسانی پیش خواهیم رفت، گفت: از این ۲۵۰۰۰ جذب، ۱۱ هزار مربوط به بخش درمان، ۳۵۰۰ نفر مربوط به فوریت‌های پزشکی و نزدیک به ۱۰ هزار نفر هم برای بخش بهداشت است و تعداد اندکی هم برای سایر بخش‌های در حال راه‌اندازی است. وی گفت: در مرحله بعد قول دادند که خروجی‌های ما را پوشش دهند. یکی از مشکلات ما بازنشسته‌های ما است. در دو سال گذشته ۱۷ هزار بازنشسته داشتیم که باید تامین و جایگزین شوند.
مرادی با بیان اینکه بنابراین اولویت اول تامین نیروی مراکز جدید است، گفت: تلاش داریم که تا پایان سال یک مرحله آزمون داشته باشیم که اگر مجوز زودتر امضا شود، آمادگی برگزاری آزمون را داریم. اگر به سرعت کار جمع شود، اواخر اسفند یک مرحله آزمون خواهیم داشت، در غیر این صورت برای بعد از سال می‌افتد.
مرادی همچنین درباره وضعیت شهدای خدمت حوزه سلامت نیز گفت: در بحث شهدای خدمت تاکنون ۴۵۰ پرونده از سراسر کشور به دست‌مان رسید. یک کمیته شش نفره داریم با حضور نمایندگان بنیاد شهید و... که پرونده را طبق قانون بررسی می‌کنند. قانون می‌گوید کسانی شهدای خدمت محسوب می‌شوند که در درمان مستقیم بیماران کرونایی، به کرونا مبتلا شده باشند. تاکنون ۲۹۶ پرونده تایید شده است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه