روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۱ سه شنبه ۱۸ بهمن - شماره 4308

تعداد قربانیان زلزله در ترکیه و سوریه رو به افزایش است

فاجعه در بیخ گوش ایران

اعزام ۶ تیم امدادی و درمانی ایران به کشور ترکیه

 معین صفاوردی- تعداد قربانیان زلزله روز دوشنبه در مناطق مرزی ترکیه و سوریه به بالای دوهزار تن رسیده است. عملیات جستجو و نجات جریان دارد و احتمالاً تلفات بازهم افزایش می‌یابد.
یک زلزله به شدت ۷.۸ درجه ریشتر صبحگاه دوشنبه جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند. این زلزله نیرومند خانه‌ها را ویران کرده و تیم‌های نجات تلاش دارند گرفتاران را از زیر آوار در شهرها نجات دهند.
ساکنان دو سوی مرز ترکیه و سوریه با تکان زلزله از خواب بیدار شدند و در هوای سرد بارانی و برفی در حالی که ساختمان‌ها ویران شده و پس‌لرزه‌ها ادامه داشت، به بیرون از خانه‌ها فرار کردند.
تعداد تلفات زمین‌لرزه شدید در مناطق مرزی ترکیه و سوریه هر لحظه در حال افزایش است و بالاتر از یک هزار تن رسیده است. با توجه به ادامه عملیات نجات، احتمال دارد تلفات به مراتب بیشتر از این باشد.مرکز این زمین لرزه در شهر «پازارجیک» در استان قهرمان‌ماراش و در عمق ۲۴.۱ زمین بوده و پس لرزه‌های این زلزله شدید نیز همچنان در جریان است.
تکان‌های شدید زمین، ساختمان‌های بسیاری را نیز ویران کرده و کشته و زخمی بسیاری در هر دو کشور برجای گذاشته است.
جستجو برای یافتن بازماندگان این حادثه و نجات آنها از زیر آوار ساختمان‌ها همچنان ادامه دارد.
در سوریه نیز خبرها حاکی از آن است که جمعیت بسیاری در این مناطق زخمی شده‌اند و بیمارستان‌های منطقه با وجود کمبود امکانات بهداشتی و درمانی، مملو از زخمی‌ها است.
براساس گزارس اسپوتیک، مقامات ترکیه در ساعت ۱۶  با اعلام آمار جدید جانباختگان زمین لرزه در این کشور اظهار کردند که ۲۸۲۴ ساختمان نیز فروریخته است و شمار قربانیان زلزله در ترکیه به ۱۰۱۴ نفر رسیده است.
در سوریه نیز براساس اعلام رسانه های سوریه در ساعت ۱۶:۳۰ دقیقه، شمار قربانیان زلزله به ۷۸۳ نفر رسیده است.
۱۱ دقیقه بعد از این زلزله، پس لرزه‌های قوی در مرکز ترکیه حس شده و از جمله زلزله دیگری به بزرگی ۶.۷ این منطقه را لرزانده است.
شهروندان مناطق هم مرز با ترکیه از جمله عراق، لبنان و سوریه نیز این زلزله را حس کرده‌اند. گزارش‌ها همچنین حاکیست در بیروت عده ای از مردم به دلیل نگرانی از زلزله به خیابان‌ها آمده‌اند.
به گزارش اسکای نیوز، ساختمان‌های بسیاری ویران شده‌اند و عده زیادی زیر آوار مانده‌اند.
وزیر کشور ترکیه گفته است دست کم ۱۰ شهر از جمله عثمانیه، آدانا و دیاربکر بر اثر زلزله آسیب دیده‌اند. ترکیه روی یکی از مناطق زلزله‌خیز جهان واقع شده است. به گزارش شبکه خبری بی بی سی، در سال ۱۹۹۹ بیش از ۱۷ هزار نفر در پی زلزله‌ای شدید در شمال غرب ترکیه کشته شدند.
اعزام ۶ تیم امدادی و درمانی به کشور ترکیه
معاون بین‌الملل و حقوق بشردوستانه جمعیت هلال‌احمر از اعزام ۶ تیم امداد و نجات و درمانی به کشور ترکیه، خبر داد.
بهنام سعیدی، با اشاره به وقوع زلزله ۷٫۸ ریشتری در ترکیه گفت: پس از وقوع زلزله ۷٫۸ ریشتری در کشور ترکیه، رئیس جمعیت هلال‌احمر کشورمان با ارسال پیامی ضمن تسلیت و اظهار همدردی، اعلام آمادگی جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران را جهت اعزام تیم‌های امدادی و درمانی، در راستای تحقق اهداف جمعیت، یعنی حمایت از زندگی و سلامت انسان‌ها بدون درنظرگرفتن تبعیض، کوشش در جهت برقراری دوستی و تسکین آلام بشری، اعلام کرد.
وی ادامه داد: ۶ تیم، در قالب تیم‌های جست‌‌وجو، امدادونجات، درمان اضطراری و مدیریت هماهنگی عملیات، جهت کمک به آسیب‌دیدگان زلزله ترکیه به این کشور اعزام می‌شوند.
گفتنی است به گفته این مقام مسئول، کارهای اعزام تیم‌های امدادی و درمانی در کوتاه‌ترین زمان ممکن، برای حضور در مناطق زلزله‌زده، با وزارت امور خارجه در حال انجام است.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه