روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۱ دوشنبه ۱۰ بهمن - شماره 4303

خون در مقابل خون نسل جوان فلسطینی دیگر به مذاکره باور ندارد

 روزنامه هاآرتص نوشت: روزهای آتی احتمالا شاهد تنش‌های بیشتری در سایه افزایش تخریب منازل و بازداشت‌ها و تحریم‌های جمعی و آزاد گذاشتن نیروهای اسرائیلی برای مقابله با فلسطینی‌ها باشیم که احتمالا منجر به گسترش خشونت و قتل در مقابل قتل و خون در مقابل خون خواهد شد.
روزنامه هاآرتص در گزارشی از نیر حسون به عملیات شهادت طلبانه خیری علقم، جوان فلسطینی در قدس اشاره کرد که به کشته شدن ۹ شهرک نشین منجر شد. جد وی در سال ۱۹۹۸ به دست شهرک نشینی کشته شد که به نظر می‌رسد هنوز بازداشت نشده است. شاباک در آن زمان فعالی از گروه افراطی کاخ را بازداشت کرد؛ اما بعدا آزاد شد.
حسون در این گزارش آورده است: تخریب منازل خانواده‌های عاملان عملیات از نظر اخلاقی و قانونی عملی ناپسند است چراکه هدف آن مجازات بی‌گناهان است.
اخیرا منزل خانواده عدی التمیمی در اردوگاه شعفاط که در عملیاتی شهادت طلبانه یک سرباز اسرائیلی را به قتل رساند تخریب شد. طی عملیات تخریب درگیری‌هایی با ساکنان رخ داد و محمدعلی ۱۷ ساله به شهادت رسید. در آن زمان پلیس اسرائیل مدعی شد که وی سلاح به همراه داشته است و بعدا مشخص شد سلاح نبوده بلکه اسباب بازی بوده است. ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی اسرائیل پنجشنبه به سربازانی که جوان مذکور را به شهادت رساندند لوح تقدیر داد و از آن حمایت کامل به عمل آورد.
براساس گزارش این روزنامه خانواده محمدعلی رابطه فامیلی با خانواده علقم دارند. یکی از اعضای خانواده علقم به این روزنامه گفت: شهادت محمد خیری را وادار به انجام عملیات کرد.
این روزنامه نوشت: قتل فلسطینی‌ها حملات بیشتری را به دنبال خواهد داشت. قتل یهود دولت تل‌آویو را وادار می‌کند تا اقدامات متجاوزانه‌ای را در سایه یک دولت راست افراطی اتخاذ کنند و با این وضعیت شاهد خشونت‌های بیشتر خواهیم بود.
جکی خوری، خبرنگار امور فلسطین به این روزنامه گفت: این حوادث آغاز تنش‌هایی است که نمی‌توان گفت تا کجا ادامه خواهد داشت. دولت اسرائیل مثل همیشه به تعداد کشته شدگان اسرائیلی و پاسخ به آن توجه دارد درحالی که رسانه‌های عبری زبان که مشغول مسائل داخلی هستند توجهی به تعداد زیاد شهدای فلسطینی در کرانه باختری ندارند. آنچه در جنین رخ داد خشم و ناراحتی را در همه جا ایجاد کرد و همه از اینکه چه اتفاقی خواهد افتاد نگران بودند. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با مسؤولان دیگر نشستی را برگزار کرد و به هماهنگی امنیتی با اسرائیل پایان داد. میانجیگران مصری نیز برای کنترل واکنش گروه‌های فلسطینی در غزه و واکنش اسرائیل وارد عمل شدند. مسؤولان فلسطینی در رام الله در معرض فشار آمریکا و کشورهای عربی برای ممانعت از تشدید قرار گرفتند و حماس تنها به فراخوان برای شعله ور کردن اوضاع در کرانه باختری اکتفا کرد. در اسرائیل نیز تظاهرات برگزار شد. خوری گفت: واکنش دردناک در منطقه‌ای رخ داد که خارج از دایره سلطه عباس و دستگاه‌های امنیتی‌اش بود. این واکنش با عملیات‌های خیری علقم و محمد عیلات رخ داد که هر دو در زمان انتفاضه دوم متولد نشده بودند و در شبکه‌های اجتماعی و توسط گروه‌های فلسطین تحسین شدند. این عملیات‌ها میزان ناامیدی این نسل را نشان داد. وی گفت: فعالان و نسل جوان فلسطینی دیگر به مذاکره و هماهنگی ایمان ندارند و صحبت از افق سیاسی برای آن‌ها مثل یک رؤیای دروغین است. دفتر محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین می‌داند که هرگونه صحبت درباره تحرک سیاسی واقعیت ندارد و دولت افراطی بنیامین نتانیاهو با شدت پاسخ می‌دهد. اما نتانیاهو و نهاد امنیتی می‌دانند که استفاده زیاد از زور به آرامش منجر نمی‌شود بلکه نتیجه عکس دارد. آن‌هایی که هنوز قادر به ایفای نقشی برای آرام کردن اوضاع هستند آمریکا، پادشاه اردن و رئیس جمهور مصر هستند. اما در حقیقت باید شخص بالغی پیدا کرد که بتواند این گرداب خطرناک را متوقف کند و مانع ریختن خون بیشتر شود. توپ اکنون در زمین اسرائیل می‌چرخد چراکه اسرائیل طرف قوی‌تر و پیروز است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه