روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۱ چهارشنبه ۵ بهمن - شماره 4300

افخمی برای «صبح اعدام» پروانه ساخت گرفت


 شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی در جلسه اخیر با سه فیلمنامه موافقت کرد.
به گزارش کائنات به نقل از  اداره کل روابط عمومی سازمان امور سینمایی و سمعی بصری، فیلمنامه‌های «جاده جنگلی» به تهیه‌کنندگی محمدمهدی طباطبائی‌نژاد، کارگردانی محمدمعین کریم‌الدینی و نویسندگی فاطمه سرافراز و محمدمعین کریم‌الدینی، «صبح اعدام» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی بهروز افخمی و «اسفند» به تهیه‌کنندگی محمدرضا تختکشیان و کارگردانی و نویسندگی دانش اقباشاوی موافقت شورای پروانه ساخت سازمان سینمایی را اخذ کردند.

جزییات برنامه سینمایی «هفت» اعلام شد
 برنامه سینمایی «هفت» با اجرای بهروز افخمی از دوازدهم بهمن ماه تا پایان جشنواره به صورت زنده از شبکه نمایش پخش خواهد شد.
به گزارش کائنات به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سیما، محمد تنکابنی ـ تهیه‌کننده برنامه سینمایی «هفت» ـ درباره محتوای این برنامه گفت: امسال این ویژه برنامه از دو بخش اصلی تشکیل شده است؛ در نیمه اول برنامه شاهد میزهای موضوعی مبتلابه صنعت تصویر ایرانی هستیم و در آن به موضوعاتی چون «ژانرهای مغفول»، «امر ملی و هویت ایرانی»، «اقتباس و ادبیات» و... پرداخته می‌شود. به گفته وی در فصل جدید برنامه «هفت» قرار است کمی فراتر از مسائل صنفی سینمای ایران، به آنچه مسیر پیش‌روی صنعت تصویر ایرانی را تسطیح می‌کند، پرداخته شود. این قسمت با حضور کارشناسان مرتبط و مربوطه تدارک دیده شده است.
تهیه‌کننده «هفت» ادامه داد: در بخش دوم که بخش اصلی برنامه است، میز نقد آثار حاضر در جشنواره چهل‌ویکم را خواهیم داشت که با دعوت منتقدان بحث و تبادل نظر خواهد شد. برنامه «هفت» در ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر از هنرمندان، منتقدان و مسئولان فرهنگی و هنری در حوزه سینما، برای گفت‌وگو، نقد، تحلیل و بررسی فیلم و سینما دعوت می‌کند.

با ۱۵ نامزدی اسکار در کارنامه؛
راجر دیکینز از سینماتک جایزه می‌گیرد
 راجر دیکینز فیلم‌بردار مشهور یک جایزه دیگر به فهرست افتخارتش اضافه می‌کند.
به گزارش ورایتی، راجر دیکینز فیلم‌بردار برجسته‌ای که برای آثار ماندگاری که با چهره‌هایی چون برادران کوئن، مارتین اسکورسیزی و دیگران خلق کرده شناخته می‌شود، جایزه یک عمر دستاورد هنری را از سینماتک آمریکا دریافت می‌کند. دیکینز ۱۵ نامزدی اسکار در کارنامه‌اش دارد که ۲ مورد آنها را در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰ برای فیلم‌های «بلید رانر ۲۰۴۹» و «۱۹۱۷» دریافت کرده است. جدیدترین موفقیت وی نامزدی از بفتا و انجمن فیلم‌برداران آمریکا (ASC) برای فیلم جدید سم مندس «امپراتوری نور» بوده است. وی همچنین در طول سالیان با کارگردان‌هایی چون جان سایلس، دنی ویلنوو و آگنیسکا هالند همکاری کرده است.
وی ۵ جایزه بفتا در کارنامه دارد که برای «مردی که آنجا نبود» در سال ۲۰۰۱، «جایی برای پیرمردها نیست» در سال ۲۰۰۷، «شجاعت واقعی» در سال ۲۰۱۱، «بلید رانر ۲۰۴۹» در سال ۲۰۱۷ و «۱۹۱۷» در سال ۲۰۱۹ کسب کرده است. وی برای «فارگو» و «یک مرد جدی» برادران کوئن جوایز اسپریت مستقل را برده است. راجر دیکینز ۷۳ ساله فیلم‌برداری انگلیسی است که به عنوان یکی از بهترین فیلم‌برداران تاریخ سینما شناخته می‌شود. سبک خاص نورپردازی و استفاده از برداشت بلند وی در فیلم‌هایی که ساخته مشهور است. دیکینز از اعضای اصلی انجمن فیلم‌برداران آمریکا و انجمن فیلم‌برداران بریتانیا است. «رستگاری در شاوشنک»، «فارگو»، «جایی برای پیرمردها نیست»، «ذهن زیبا»، «اسکای‌فال» و «سیکاریو» از دیگر آثار مشهور دیکینز هستند. جایزه لومیر فرانسه، جوایز انجمن فیلم‌برداران آمریکا در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۵ و جایزه انجمن فیلم‌برداران بریتانیا در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۵ و جایزه آرتیزین از جشنواره تورنتو ۲۰۱۹ از جمله جوایزی است که وی در کارنامه دارد. وی سال ۲۰۲۱ برای خدماتی که به صنعت سینما کرده عنوان شوالیه را دریافت کرد. برنامه «سینماتک آمریکا» ۹ فوریه در سانتا مونیکا برگزار می‌شود.

همکاری با مت دیمون؛
«هوا» به کارگردانی بن افلک ساخته شد
 فیلم «هوا» یا «ایر» با بازی مت دیمون و بن افلک سال ۲۰۲۳ اکران می‌شود.
به گزارش ورایتی، فیلم «هوا» اولین فیلمی که بن افلک پس از مدت‌ها کارگردانی کرده و خودش با همراهی مت دیمون در آن بازی هم کرده است امسال اکران می‌شود.
این فیلم که درباره تاریخچه موفقیت کمپانی نایک است در بهار امسال و ۵ آوریل هم‌زمان با آغاز به کار برند «ایر جوردن» راهی سینماها می‌شود. این تجربه کارگردانی بن افلک در سراسر جهان اکران می‌شود و در مقایسه با اکران محدود فیلم‌های اخیر آمازون، زمان بیشتری در سینماها می‌ماند و بعد از طریق پرایم ویدیو در بیش از ۲۴۰ کشور جهان در دسترس خواهد بود.
دیمون و افلک که در فیلم‌هایی چون «ویل هانتینگ خوب» و «دگما» با هم همراه بودند، برای اولین بار در فیلمی با هم بازی کرده‌اند که یکی از آنها کارگردانش بوده است.
«هوا» یا «ایر» یک فیلم درام است که در آن افلک در نقش فیل نایت بنیانگذار کمپانی نایک بازی کرده و دیمون در نقش سانی واکارو مدیر اجرایی نایک ظاهر شده است. این ۲ با همکاری خود با تازه‌واردی به نام مایکل جردن بسکتبال را توسعه دادند و دنیای ورزش و فرهنگ را دگرگون کردند. جیسون بیتمن نیز در این فیلم بازی می‌کند و در نقش راب استراسر جلوی دوربین رفته است و کریس مسینا در نقش دیوید فالک و متیو ماهر در نقش پیتر مور بازی کرده‌اند. افلک نخستین تجربه کارگردانی را با فیلم «رفته عزیزم رفته» در سال ۲۰۰۷ پشت سر گذاشت که نویسندگی آن را نیز بر عهده داشت. او سپس کارگردانی درام جنایی «شهر» در سال ۲۰۱۰ و تریلر «آرگو» را سال ۲۰۱۲ انجام داد و برای «آرگو» جایزه بهترین کارگردانی گلدن گلوب و بفتا را کسب کرد و همچنین برندهٔ اسکار بهترین فیلم شد. «تا شب زنده بمان» نیز سال ۲۰۱۶ به کارگردانی وی ساخته شد.
افلک و دیمون چندی پیش بازیگر فیلم «دوئل» ریدلی اسکات بودند.

روایت «شان پن» از آغاز یک جنگ
 مستند «ابرقدرت» که حاصل سفرهای «شان پن» سینماگر آمریکایی پیش از آغاز جنگ و همزمان با وقوع آن در اوکراین است، ماه آینده در بخش غیررقابتی جشنواره برلین رونمایی خواهد شد.
به گزارش ونیتی‌فر، این مستند به کارگردانی مشترک «شان پن» و «آرون کافمن»، اولین نمایش خود را در سالگرد آغاز جنگ مسکو با اوکراین تجربه می‌کند، دوره‌ای که طی آن «پن» چندین بار از منطقه جنگ زده بازدید کرد و با رئیس جمهور آن، ولودیمیر زلنسکی، دیدار کرد.
«کارلو شاتریان» مدیر هنری برلیناله در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: ««شان پن» در کیف با زلنسکی در حال فیلمبرداری بود که جنگ در اوکراین شروع شد. این واقعیت باعث شد که فیلم به چیزی دشوارتر و معنادار تبدیل شود. ما از شان پن و کل تیم بسیار سپاسگزاریم که برلیناله را برای نمایش این فیلم انتخاب کردند. نمایش این فیلم در برلین نسبت به هر جایی دیگر معنای بیشتری دارد، چون ما به اوکراین نزدیک هستیم، مردم اوکراین در برلین زندگی می‌کنند و همچنین به دلیل ارزش سیاسی». روابط رو به رشد «شان پن» و «زلنسکی» در نوامبر گذشته، زمانی که این دو هدایایی را در اوکراین رد و بدل کردند، در کانون توجه قرار گرفت. پس از اینکه پن قبلاً تهدید کرده بود که مجسمه اسکار خود را در حمایت از اوکراین ذوب می کند، بعد از آن یکی از دو جایزه اسکار خود را به «زلنسکی» هدیه داد: «این یک چیز احمقانه نمادین است، اما اگر بدانم که اینجا با شماست، آنگاه احساس بهتری و قدرت کافی برای مبارزه خواهم کرد. وقتی برنده جنگ شدید، آن را به «مالیبو» (شهری در کالیفرنیا) برگردانید. چون با دانستن اینکه تکه‌ای از من در اینجا وجود دارد، احساس خیلی بهتری خواهم داشت».
«زلنسکی» که خود قبلا یک بازیگر و صدابیشه بوده در اینستاگرام نوشت که این مجسمه «تا پایان جنگ در اوکراین باقی خواهد ماند». او در مقابل، نشان لیاقت درجه ۳ را به دلیل خدمات برجسته و همچنین لوح یادبودی را به «شان پن» تقدیم کرد. «شان پن» نخستین بار در سال ۲۰۰۳ برای فیلم «رودخانه مرموز» و دومین بار برای فیلم «میلک» در سال ۲۰۰۸ موفق به کسب جایزه اسکار بازیگری شد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه