عضو کمیسیون بودجه مجلس:
نرخ تسعیر ۲۳ هزار تومانی ملاک عمل نیست
عضو کمیسیون بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: منطق در نظر گرفتن نرخ 23 هزار تومان روشن است؛ دولت نمیخواهد به بازار گرا دهد و هم اینکه نمیخواهد هزینه تراشی کند چراکه ممکن است تمام درآمدهای در نظر گرفته شده محقق نشود. از این رو هزینه اضافی را ایجاد نمیکند که نتواند آن را حذف کند.
جعفر قادری درباره نرخ تسعیر 23 هزار تومانی در لایحه بودجه 1402 اظهار داشت: نرخ تسعیر در بودجه یک نرخ محاسباتی است و عملا دولت منابع خود را با نرخ آزاد یا نرخ نیمایی به فروش میرساند و نرخی که در بودجه مبنای محاسبات قرار میگیرد صرفا برای ارز به ریال است و ملاک عمل نیست.
وی با اشاره به چرایی اعلام نرخ 23 هزار تومان با توجه به فاصله آن با نرخ نیمایی و نرخ بازار آزاد گفت: منطق در نظر گرفتن نرخ 23 هزار تومان روشن است؛ دولت نمیخواهد به بازار گرا دهد و هم اینکه نمیخواهد هزینه تراشی کند چراکه ممکن است تمام درآمدهای در نظر گرفته شده محقق نشود. از این رو هزینه اضافی را ایجاد نمیکند که نتواند آن را حذف کند چراکه همین عوامل به تنهایی زمینه را برای افزایش نرخ تورم از طریق کسری بودجه ایجاد میکند. به همین دلایل دولت ارز 23 هزار تومانی را در بودجه در نظر گرفته و مبنای محاسبات قرار داده است.
عضو کمیسیون بودجه و محاسبات مجلس درباره برآوردهای مجلس از نرخ تسعیر تا 26 هزار تومانی قبل از ارائه لایحه بودجه 1402 ادامه داد: اگر درآمدهای دولت در بودجه محقق شود بعد از آن هزینه کردن این منابع اضافی و باز پرداخت قبلی و ... از مواردی هستند که طول سال میتوان برای آنها فکری کرد. دولت این امکان را دارد که بتواند اوراق را تسویه کند و بدهیهای خود به پیمانکاران را تسویه کند یا به عنوان کمک به شرکتهای دولتی میتواند به صورت اصلاحیه بیاورد اما دلیلی ندارد که در ابتدای سال هزینههای خود را بالا ببرد و انتظارات تورمی ایجاد کند که قابلیت مهار هم وجود نداشته باشد. قادری در پاسخ به این سوال که امکان بررسی و تصویب بودجه در ماههای باقیمانده از سال اظهار داشت: اگر مجلس به صورت فشردهتر برنامهها را دنبال کند و کمیسیون تلفیق کمک کند که سریعتر انجام دهد و صحن هم به صورت سه شیفت کار کند بتوان تا پایان اسفند ماه بودجه را مورد بررسی قرار دهد. اما اگر تا پایان اسفند ماه بررسی لایحه بودجه 1402 تمام نشود اواخر فروردین ماه سال آینده بررسی به پایان میرسد. وی درباره ارائه زمان برنامه هفتم به مجلس و امکان بررسی آن تا پایان سال گفت: طبق اعلام دولت تا سه هفته آینده برنامه هفتم به مجلس ارائه میشود. برنامه هفتم اگر به مجلس ارائه شود کمیسیون جدا و دیگری به بررسی برنامه میپردازد و تعداد دیگری از نمایندگان مجلس به تلفیق برنامه هفتم رسیدگی میکنند و همزمان با لایحه بودجه 1402، برنامه هفتم هم مورد بررسی قرار میگیرد مگر اینکه صحن جلسات دیگری داشته باشد.
عضو رئیس اتاق بازرگانی ایران خبر داد؛
تردد روزانه ۱۵۰ کامیون بین ایران و آذربایجان
عضو رئیس اتاق بازرگانی ایران خاطر نشان کرد: دولت آذربایجان بهصورت محدود کامیونها را از ایران قبول میکند و از آنجاییکه ما دستگاه ایکس ری نداریم این مشکل تشدید شده است؛ به عبارت دیگر دو گمرک ظرفیت تردد، پذیرش و بازرسی بیشتر از 150 کامیون در روز را ندارند.
بهروز پور سلیمان از کاهش 53 درصدی صادرات از استان اردبیل به کشور آذربایجان در 9 ماه نخست سال جاری خبر داد و افزود: کاهش حجم تجارت در حالی اتفاق افتاده است که تجارت ایران و آذربایجان در هیچ ایامی از سال حتی در زمان شیوع بیماری کرونا قطع نشد؛ و در مناقشه قرهباغ نیز روابط تجاری دو کشور ادامه داشت. این فعال اقتصادی اردبیل را قطب نخست تولید سیبزمینی در کشور معرفی کرد و افزود: در یک بازه زمانی مشخص صادرات سیبزمینی متوقف شد و به نظر میرسد کاهش صادرات استان اردبیل به آذربایجان به دلیل ممنوعیت صادرات سیب زمینی اتفاق افتاد؛ بعد از سیبزمینی اقلام پلاستیکی و سنگهای ساختمانی از این استان به آذربایجان صادر میشود. وی با اشاره به افزایش حجم کالاهای ترانزیتی در مرزهای دو کشور، گفت: 230 درصد کالاهای ترانزیتی در مرز دو کشور افزایش پیدا کردند؛ جنگ اوکراین باعث شد اقلام وارداتی از بندرعباس ایران به آذربایجان ترانزیت شوند همچنین شاهد شکلگیری صفهای طولانی در بیله سوار ناشی از افزایش کالاهای ترانزیتی هستیم. عضو اتاق بازرگانی اتاق ایران در پاسخ به این پرسش که به چه دلیل شاهد صفهای کالای ترانزیتی در مرزهای ایران و آذربایجان هستیم؟ گفت: دولت آذربایجان بهصورت محدود کامیونها را از ایران قبول میکند و از آنجاییکه ما دستگاه ایکس ری نداریم این مشکل تشدید شده است؛ به عبارت دیگر دو گمرک ظرفیت تردد، پذیرش و بازرسی بیشتر از 150 کامیون در روز را ندارند و امیدواریم که با راههای جدید روند تجارت بهبود پیدا کند توافقهای اولیه برای احداث راههای جدید انجام شده است و باید بهصورت کارشناسی و طی عقد قراردادهای جدید وارد مراحل اجرایی شوند. نائب رئیس اتاق بازرگانی اردبیل با اشاره به لزوم توسعه راههای ریلی و جادهای بین ایران و آذربایجان، گفت: یک راه تردد بین آستارا و بیلهسوار وجود دارد که این راه به هیچ عنوان نمیتواند پاسخگوی صادرات و کالاهای ترانزیتی بین دو کشور باشد به همین دلیل ایجاد راههای تردد جدید در دستور کار قرار گرفته و بنا شده است که در پارسآباد استان اردبیل راه ریلی جدیدی به منطقه ایمیشلی احداث شود. همچنین یک پل جدید ارتباطی در رودخانه آستارا ساخته خواهد شد که اگر این راههای تردد باز شود بدون تردید شاهد ترافیک در تردد کامیونها نخواهیم بود و زمینههای افزایش صادرات و مرادوات تجاری بین دو کشور فراهم خواهد شد. به گفته وی؛ نوسانهای نرخ ارز در هر کشوری زمینههای افزایش صادرات میشود و امیدواریم که با افزایش نرخ ارز در آینده شاهد افزایش حجم صادرات باشیم. پورسلیمان در پایان با اشاره به بیتوجهی به تصاحب بازار آذربایجان، افزود: تولیدات ایرانی در زمینه بستهبندی، کیفیت، قیمت، برندسازی و استانداردهای نتوانستند رضایت آذربایجانیها را جلب کنند و ما در گذشته در این زمینهها ضعیف عمل کردیم و نتوانستیم به مثابه کشورهای رقیب خود مانند ترکیه عمل کنیم و بازار این کشور را در دست بگیریم این در حالیست که ما با آذربایجان حدود 370 کیلومتر مرز مشترک داریم و بایستی بیش از این نقش در بازار این کشور ایفا میکردیم.
عضو کمیسیون عمران مجلس:
پیاده کردن مسافران برای کاهش وزن هواپیما تازگی ندارد
عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت:مسئولان راهآهن باید گزارش دهند و پاسخگو باشند که چرا پیشبینیها به صورت دقیق انجام نشده و علت عدم ارائه سرویسدهی مطلوب به مسافران و عدم پیش بینی درست و دقیق چه بوده است؟
رحمتالله فیروزی با اشاره به وضعیت نامساعد مسافران شبکه ریلی در شرایط جوی حاکم در برخی از مسیرها به ویژه استان خراسان رضوی اظهار داشت: برای هموطنانم که به دلیل یخ زدگی ریلها و از کارافتادگی قطارها در راه ماندهاند متاسف هستم و باید عوامل موثر در ایجاد چنین شرایطی برای مسافران مورد بررسی قرار بگیرد.
وی ادامه داد: باید این موضوع مورد بررسی قرار بگیرد که چرا پیش بینیهای لازم صورت نگرفته و چرا مسئولان راهآهن و شرکتهای ریلی پیشبینیهای لازم را نداشتند. نباید مردم این احساس را داشته باشند که مدیریتی در انجام سفرها در این شرایط جوی انجام نشده و نباید مسافران آسیب ببینند. این عضو کمیسیون عمران تاکید کرد: مسئولان راهآهن باید گزارش دهند و پاسخگو باشند که چرا پیشبینیها به صورت دقیق انجام نشده و علت عدم ارائه سرویسدهی مطلوب به مسافران و علت عدم پیش بینی درست و دقیق را توضیح دهند. فیروزی همچنین درباره وضعیت پروازها و با اشاره به پرواز ایران ایر در مسیر تهران-خرمآباد که به دلیل شرایط جوی برای کاهش وزن هواپیما مجبور به حذف دو مسافر از پرواز شدند، اظهار داشت: پیش از این هم با این موارد مواجه بودیم و بعضا خلبان به دلیل شرایط آب و هوای طول مسیر چه در شرایط افزایش دما و چه کاهش دما براساس استانداردها تصمیم به کاهش وزن هواپیما و کاهش تعداد مسافران میگیرد. این نماینده مجلس با بیان اینکه این اقدام خلبان و کاهش تعداد مسافر در پروازی به دلیل شرایط جوی تازگی ندارد، ادامه داد: درباره نحوه تعداد کاهش مسافر و معیار پذیرش نفرات آخر و حذف آنها از پرواز باید دید دستورالعملها و مقررات چه میگوید اما شرکت مربوطه در این باره باید دقیقا براساس دستورالعمل رفتار کند و تصمیم بگیرد. فیروزی تاکید کرد: از سوی دیگر شرکت مربوطه باید برای جبران اولین پرواز به همان مقصد را برای مسافران حذف شده، رزرو و رضایت آنها را جلب کند.
یک بام و دوهوای قیمت پیاز در بازار
با وجود کاهش قیمت پیاز در میدان مرکزی تره بار اما مشاهدات نشان می دهد که هنوز این کاهش قیمت اثری در بازار خرده فروشی نداشته و پیاز همچنان با قیمت های هفته قبل عرضه می شود.
بر اساس مشاهدات میدانی از مغازه های شهر تهران قیمت هر کیلو پیاز زرد و شیری ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان و پیاز قرمز نیز کیلویی حدودا ۲۷ تا ۲۸ هزار تومان است.
حدود یک ماهی می شود که قیمت پیاز افزایش یافته و به بازه قیمت ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان رسیده است. افزایش قیمتی که دلایل متعددی از جمله سردی هوا و دیر عمل آمدن محصولات، بارندگی، افزایش هزینه ای حمل و نقل ، کارگر و صادرات برای آن عنوان شده است. هفته گذشته اما رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی اعلام کرد که بر اساس کشف قیمت عمده فروشی میدان مرکزی قیمت پیاز حدود ۲۰۰۰تا ۵۰۰۰ تومان کاهش داشته است و به زودی اثر این کاهش قیمت در بازار نمایان خواهد شد اما آن طور که بازار نشان می دهد هنور قیمت پیاز در سطح خرده فروشی ها کاهشی به دنبال نداشته است و همچنان با قیمت های ۲۳ تا ۲۸ هزار تومان به دست مصرف کننده می رسد.