روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۱ چهارشنبه ۹ آذر - شماره 4261

سخنگوی وزارت صمت:

وزارت صنعت از عرضه خودرو در بورس کالا حمایت می‌کند

 سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: وزارت صمت از عرضه همه خودروها اعم از داخلی و وارداتی در بورس کالا حمایت می‌کند.
امید قالیباف در گفت‌وگویی اظهار داشت: خودروهای وارداتی به‌طور قطع از مسیر بورس کالا عرضه می‌شوند.
وی با بیان اینکه در ابتدای امسال خودروسازان باید خودروهایشان را در سامانه قرعه‌کشی می‌آوردند، خاطرنشان‌کرد: در حال حاضر سایپا به طور کامل از قرعه‌کشی خارج شده است.
قالیباف بیان‌داشت: در آینده خودروهای ایران‌خودرو هم با خروج از مکانیزم قرعه‌کشی، در بورس کالا عرضه می‌شوند.
۲۱ تیرماه امسال، شورای‌عالی بورس و اوراق بهادار، عرضه خودرو در بورس کالا را با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت مصوب کرد. کارشناسان معتقدند با عرضه خودرو در بورس، قیمت‌های کاذب موجود در بازار تعدیل شده و همچنین قیمت کارخانه‌ای خودروها اصلاح می‌شود. همچنین این شیوه در میان‌مدت نیز با شکل‌دهی رقابت در بورس، موجب ارتقای کیفی خودروهای تولیدی، متنوع‌تر شدن تولیدات و افزایش تیراژ خواهد شد.

رییس اتاق تعاون ایران:
۶۰ درصد صنایع پتروشیمی و پایین‌دستی در اختیار تعاونی‌هاست
 رییس اتاق تعاون ایران گفت: ۱۵درصد از تعاونی‌ها در بخش صنعت و معدن فعال و ۶۰ درصد صنایع پتروشیمی و صنایع پایین‌دستی در اختیار تعاونی‌هاست که آمار قابل‌توجهی محسوب می‌شود.
بهمن عبداللهی در جلسه‌ای با کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: حدود ۶درصد از GDP در اختیار تعاونی‌هاست.
وی افزود: در کشور بالغ بر ۲۰۰ هزار شرکت تعاونی ثبت شده است و بالغ بر ۹۹ هزار تعاونی فعال و در دست اجرا داریم.
رییس اتاق تعاون ایران با اشاره آخرین پایشی که در خصوص اجرای سند توسعه تعاون انجام شده، تصریح کرد: بررسی‌های آماری اولین دوره پایش سند توسعه بخش تعاون تا پایان سال ۱۴۰۰ نشان داد حدود ۲۱ درصد از اهداف سند مذکور محقق شده است.
عبداللهی گفت: ما در بخش تعاون کمبود قانون نداریم و خواسته ما این است که بر اجرای قوانین مرتبط با بخش تعاون نظارت کنید تا اجرا شود.
وی بیان داشت: الزامات در قالب سند و قوانین دیده شده؛ اما اجرا نشده است. عبداللهی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به اینکه تصور اینکه تعاونی‌ها فقط در قالب تعاونی‌های مصرف و مسکن فعالیت می‌کنند، درست نیست؛ چراکه تعاونی‌ها در تمام بخش‌های اقتصادی به‌ویژه صنعت و معدن، پتروشیمی، آهن و فولاد، صنعت آلومینیوم و… فعال هستند.
عبداللهی اذعان داشت: باوجوداینکه بخش تعاون، رکن دوم اقتصاد است و بر مبنای اصل ۴۴ قانون اساسی و منویات مقام معظم رهبری و تأکیدات دولت سیزدهم، اما در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها مغفول واقع می‌شود.
*راهکار توزیع عادلانه ثروت، تعاون است
مصطفی طاهری نماینده مردم زنجان و طارم و رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در این نشست بیان داشت: ایده و دغدغه جمهوری اسلامی توزیع عادلانه ثروت است؛ چراکه ما در کشور ثروت زیادی داریم که بخشی از آن دولتی است.
وی افزود: مطابق اصل ۴۴ قانون اساسی خصوصی‌سازی در راستای سیاست‌های کلی در خردادماه ۱۳۸۴ توسط مقام معظم رهبری ابلاغ و با ابلاغ این سیاست‌ها، قرار بود ریل‌گذاری جدیدی در اقتصاد کشور ایجاد کرد.
طاهری ادامه داد: در نحوه اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، ضعف‌هایی داریم و این مسیر کاملی نیست همچنین نحوه توزیع ثروت را عادلانه نمی‌دانیم در واقع راهکار توزیع عادلانه ثروت تعاون است.
وی گفت: راهکار تعاونی گره‌گشاست و از اهداف جمهوری اسلامی است که باید از آن استفاده شود.
رییس کمیسیون صنایع و معاون مجلس شورای اسلامی با استماع آن بیان داشت: در خصوص مباحث شناسه کالا، مشکلات صادرات صنعت فرش دستباف، اصلاح قانون تشکیل شرکت‌های تعاونی سهامی عام شهرستانی، ارائه مدل‌های جدید مدیریت در تعاونی‌ها و مشکلات تعاونی‌های مرزنشین، بر اساس تقسیم‌کار صورت‌گرفته هرکدام از نمایندگان حاضر در جلسه، یک موضوع را در یک جلسه با حضور نماینده اتاق تعاون ایران و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و نماینده دستگاه‌های ذی‌ربط، به‌صورت کارشناسی بررسی کنند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه