روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۱ سه شنبه ۸ آذر - شماره 4260

ایمان ملّی

 محمود صالحی- اقتدار ملي از مهم ترين و اساسي ترين اهداف هر نظام سياسي است که زمينه سـاز حفـظ عزت ملي در عرصه هاي مختلف داخلي و بين المللي است . اقتدار ملي اصـطلاحي نوپديـد و مربوط به دورٔە معاصر است ، اما موضوع آن در انديشۀ سياسي اسلام به ويژه قرآن کـريم از جايگاهي ويژه برخوردار است و آيات به موضوعاتي اشاره مي کند که بيـانگر مفهـوم اقتـدار ّ ملي است ؛ همچنانکه به عنوان يک اصل حياتي که در هر عصـر و زمـان بايـد مـورد توجـه باشد، مسلمانان را مؤظف مي کند کـه هـر قـوه و نيرويـي کـه بـراي مقابلـه بـا تهديـدات و هجومهاي احتمالي لازم است فراهم سازيد تا دشمنان و تهديدکنندگان از شما بترسـند؛
جمهوری اسلامی ایران امروز به عنوان یک کشور قدرتمند در منطقه شناخته می شود و با افزایش نفوذ منطقه ای در قالب انجام عملیات نظامی برون مرزی عراق، سوریه و لبنان در حال تبدیل شدن به قدرت بین المللی است. ایرانی که می کوشد جهت حفظ موجودیت، استقلال، امنیت و رفاه شهروندان خود و همچنین برای مقابله با تهدیدات خارجی روز به‌روز بر توانمندی، اقتدار و قدرت ملی خود در عرصه‌های گوناگون بیفزاید.
اقتدار ملی مقوله ای است که به یک ملت اجازه می دهد ،با اتکاء به توان داخلی در همه ی زمینه های فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی، علمی ، فنی ، اقتصادی ، نظامی و ... بر روی پای خود با یستد وبا قدرت ،جسارت و شجاعت همراه با درایت در برابر زورگویان جهانی ، از حقوق حقه ی خود دفاع کند.
مشهور است که در اقتصاد طلا پشتوانه ی اسکناس و پول ملی است ، اما در زمینه یاقتدار ملی توان مندی های بسیاری است که این اقتداررامی سازد.
اما مهمترین واصلی ترین پشتوانه ی اقتدار ملی ما تمسک به فرهنگ اصیل اسلامی و فرهنگ راه گشای شهادت طلبی درمکتب اسلام است. فرهنگی که با اهدای بیش از 200 هزار شهید و دهها هزار جانباز و آزاده و ایثارگر ، به رهبری امام خمینی در این کشور نهادینه شده است. به بیان دیگر ، می توان گفت زمینه های مختلفی اقتدار ملی را می سازند ، اما پایه ی اساسی اقتدار،اقتدار معنوی ناشی از تمسک به اسلام عزیز است. مقام معظم رهبری در تعاریف خود از اقتدار انقلاب اسلامی و ملت ایران در سطح جهان می فرمایند: ملت ایران به برکت تمسک به اسلام وقرآن و ارزشهای اسلامی ،در سطح جهان اقتدار پیدا کرده است. انقلاب اسلامی نشان دادکه اسلام می تواند به یک ملت ،سرافرازی و عزت بدهد ، ملت را از زیر بار فشار و تحمیل بیگانگان نجات بدهد و از حالت تحقیری که بر آن ملت تحمیل کرده اند ،بیرون بکشد ...می تواند به یک ملت قدرت دفاع از خود ، قدرت دفاع خود ببخشد.
پشتوانه ی اقتدار ملی ما اینک از چهارچوب مرزهای جغرافیایی کشور عبور کرده و موجب تحولات بسیاری در جهان و منطقه علی الخصوص خاور میانه گردیده است.
به گفته رهبر انقلاب در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری:»یک رکن مهمّ اقتدار ملّی، آن چیزهایی است که به طور مستقیم به توده‌ی ملّت برمیگردد؛ مثل اتّحاد ملّی، مثل اعتماد ملّی، مثل امید ملّی، امید عمومی، مثل اعتماد به نفْس ملّی. یک وقت هست جنابعالی که مسئول فلان بخش دستگاه اداره‌ی کشور هستید، آدم دارای اعتماد به نفْسی هستید امّا یک کاری میخواهید انجام بدهید که احتیاج به کمک مردم دارد؛ [اگر] مردم این اعتماد به نفْس را نداشته باشند، شما نمیتوانید این کار را انجام بدهید؛ که بنده مفصّل راجع به این اعتماد به نفْس ملّی یک وقتی صحبت کردم. یا استحکام ایمان ملّی؛ یک اصولی وجود دارد که ملّت ما به این اصول مؤمن است؛ این ایمان موجب شد که در آن وقتی که در دست مردم هیچ اسلحه‌ای نبود، حتّی سنگ هم خیلی اوقات نبود، توانستند در مقابل گلوله‌ی نظامیان رژیم طاغوت بِایستند و او را سرنگون کنند؛ [این] بر اثر ایمان بود. این ایمان ملّی خیلی سرمایه‌ی ارزشمندی است؛ حفظ ایمان ملّی، یکی از این سرمایه‌ها است که به مردم ارتباط پیدا میکند. یا مسئله‌ی معیشت عمومی یا مسئله‌ی روان بودن مسائل اجتماعی.۱۴۰۰/۱۲/۱۹»

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه