روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۱ سه شنبه ۸ آذر - شماره 4260

 طپش دوباره در قلب نظام سلامت

بازگشت ۱۷ هزار پرستار اخراج شده به مراکز درمانی؟

 رئیس سازمان نظام پرستاری کشور گفت: ۱۷ هزار پرستار که در قالب نیروهای طرحی در اوج دوران کرونا در مراکز درمانی مشغول بکار بودند و چند وقتی است که اخراج شده اند، نباید با آنها مانند کارگران فصلی برخورد شود و بازگشت آنها به کارشان ضروری است.
محمد میرزابیگی در یک نشست خبری به مناسبت روز پرستار(۹ آذر) افزود: نیروهای طرحی پرستاری باید تبدیل وضعیت شده و استخدام شوند، آنها از اقشار زحمتکشی هستند که در دوران همه گیری کرونا دوران طرحشان در مراکز درمانی تمدید شد و خدمات ارزشمندی را ارائه دادند.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه کشور به سمت جامعه سالمندی پیش می رود، بیماری‌های مزمن هم رو به افزایش است، باید مانند کشورهای دنیا در حوزه ارتقا و حفظ سلامت پرستاران که نقش اساسی در ارائه خدمات مراقبتی دارند، کوشا باشیم. میرزابیگی ادامه داد : با توجه به نیاز جامعه به خدمات مراقبتی، باید به دنبال آموزش کیفی به پرستاران باشیم تا نیازهای جامعه محقق شود.
به گفته وی، ۲۵۰ هزار نفر جمعیت پرستاری در کشور است که از این تعداد حدود ۶۰ هزار دانشجو، ۱۴۰ هزار نفر پرستار شاغل در بیمارستانهای وزارت بهداشت و مابقی نیز به عنوان افراد بازنشسته، شاغل در مراکز درمانی خصوصی و نیروهای مسلح و مراکز هوم کر هستند. رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به ۹ آذر ماه روز پرستار، اظهار داشت: لازم است همه مسوولان نقش و وظیفه خود را بدرستی در رابطه با پرستاری ایفا کنند، مسائل این قشر صنفی و حرفه ای هستند و تامین و حل آنها به کیفیت مراقبت های پرستاری بستگی دارد، پرستاران تنها گروهی هستند که همواره در جامعه حضور داشته و از ۲۴ ساعت روزانه، ۱۶ ساعت بطور مستقل بیمارستان توسط آنها اداره می شود.
وی از پرستاری به عنوان قلب نظام سلامت یاد کرد و افزود: علی رغم حضور گسترده انها در نظام سلامت، قانون خدمات پرستاری و رهنمودهای مقام رهبری برای این قشر به درستی عملیاتی نمی شود، متاسفانه طرح قاصدک که ترکیبی از اضافه کار و کارانه بود جداگانه مطالبات آنها پرداخت شد.
وی افزود: معوقات پرستاران طولانی شده و اعطای فوق العاده ویژه نیز به درستی اجرا نمی شود همچنین مجوزهای استخدامی که قرار بود از ۵۲ هزار و ۲۰۰ نفر مجوز استخدام ۴۵ درصد پرستار باشند هنوز عملیاتی نشده است.
میرزابیگی تصریح کرد: عملیاتی کردن قانون پرستاری بعد از ۱۵ سال نیز در برخی بیمارستانها دچار مشکل شده و مشکل بیمه ای پیش آمده است.
وی اظهار داشت: ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه برای اجرای تعرفه گذاری خدمات پرستاری اختصاص یافته است و بیمارستانها در این زمینه کم کاری می کنند، سازمان نظام پرستاری در حال پیگیری مطالبات و مشکلات پرستاران است و دولت و مجلس نیز در این زمینه ما را همراهی می کنند.
وی ادامه داد: رسیدگی به بازنشستگان که دچار بیماری مزمن یا صعب‌العلاج هستند در قالب صندوق حمایت از بیماران خاص اجرایی می شود و رایزنی های اولیه با سازمان بیمه سلامت برقرار شده است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه