روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۱ چهارشنبه ۲ آذر - شماره 4256

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران خبر داد؛

حفر ۳ حلقه چاه زمین‌گرمایی در ارتفاعات سبلان

 حمیدرضا گلپایگانی، مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران گفت: این شرکت در چارچوب همکاری با شرکت توسعه صنایع نفت و انرژی قشم (OEID) سه حلقه چاه زمین‌گرمایی (ژئوترمال) در ارتفاعات سبلان در شهرستان مشکین‌شهر استان اردبیل حفر می‌کند.
به گزارش شرکت ملی حفاری ایران، حمیدرضا گلپایگانی درباره حفر چاه‌های زمین‌گرمایی در استان اردبیل اظهار کرد: حفاری این چاه‌ها در چارچوب قرارداد شرکت OEID با شرکت نیروگاه‌های مادر تخصصی برق حرارتی صورت می‌پذیرد و با نظر طرفین شمار چاه‌ها قابل افزایش است.
وی افزود: شرکت ملی حفاری ایران پیش از این در سال ۱۳۸۰ نسبت به حفر یک حلقه چاه اکتشافی و دو حلقه چاه تزریقی در این منطقه اقدام کرده بود و با توجه به نتایج مثبت به‌دست‌آمده، با انعقاد توافق‌نامه چهار ساله بین این شرکت و سازمان انرژی‌های نو ایران(سانا)، عملیات حفر و تکمیل ۱۸ حلقه چاه شامل ۱۰ حلقه توسعه‌ای، چهار حلقه توصیفی و چهار حلقه تزریقی در این موقعیت کوهستانی و سردسیر انجام شد.
مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران تصریح کرد: برای شتاب‌بخشی در عملیات اجرایی حفاری سه حلقه چاه ژئوترمال دستگاه حفاری خشکی ۸۵ فتح اختصاص و مراحل جابه‌جایی آن از اهواز به سمت سبلان در استان اردبیل انجام شد و در حال برپایی در موقعیت تعیین شده است.

مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه خبر داد؛
آغاز اورهال سالیانه واحد سوم نیروگاه سد کرخه
 محمدرضا یزدانی پور، مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه از آغاز تعمیرات سالیانه واحد سوم این نیروگاه خبر داد. محمدرضا یزدانی پور با اعلام این خبر اظهار کرد: تعمیرات سالیانه واحد سوم نیروگاه کرخه آغاز و به مدت ۲۰ روز ادامه دارد.
به گزارش شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان، مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه با بیان اهمیت و نقش اورهال سالیانه در آمادگی واحدها افزود: اورهال سالیانه نیروگاه طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده با شبکه دیسپاچینگ ملی و معاونت بهره‌برداری سازمان آب و برق خوزستان انجام می‌شود.
یزدانی پور تصریح کرد: در تعمیرات اساسی واحدهای نیروگاه، علاوه بر فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده، سرویس رادیاتورهای ژنراتور نیز در دستور کار قرار دارد.
سد کرخه در 21 کيلومتری شمال غرب انديمشک در استان خوزستان (در جنوب غربی ايران) احداث گرديده است. اين پروژه در 48 درجه و 7.8 دقيقه طول شرقی و نيز 32 درجه و29.6 دقيقه شمالی واقع شده است. مطالعه طرح توسعه منابع آب و خاک حوزه رودخانه کرخه از سال 1335 توسط شرکت امريکايي عمران و منابع آب آغاز گرديد . شرکت مهندسي مشاور عمران و منابع آب از سال 53 تا 58 مطالعات مرحله اول را با پيشنهاد سد مخزني کرخه صفر انجام داد. در سال 1366 مطالعات تکميلي به مهاب واگذار گرديد و در سال 1368 محورهاي جديد به مهاب قدس و شرکت چيني کانيک پيشنهاد گرديد.

سازمان برنامه و بودجه:
دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد
 سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: دولت به‌صورت متداوم هرگونه افزایش قیمت بنزین را تکذیب کرده است و برنامه‌ای برای اصلاح قیمت بنزین ندارد.
سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: به استناد ماده ۳۹ قانون برنامه ششم توسعه، قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، تبصره (۱۴) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و قوانین بودجه سنواتی، منابع حاصل از فروش داخلی فرآورده‌های نفتی از جمله بنزین جزو منابع سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها بوده و ارتباطی با بودجه عمومی دولت ندارد.
در این راستا تمامی منابع حاصل از فروش داخلی فرآورده‌های نفتی به‌حساب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نزد خزانه واریز و بر اساس ردیف‌های مصوب مصارف جدول تبصره (۱۴) قوانین بودجه سنواتی توسط سازمان برنامه و بودجه کشور برای پرداخت یارانه نقدی و سایر ردیف‌های قانونی تبصره مذکور تخصیص داده می‌شود.
با توجه به موارد یاد شده دولت در صورت وجود کسری بودجه، برای تأمین آن در بودجه عمومی خود قانوناً اختیاری برای اختصاص منابع ناشی از فروش فرآورده‌های نفتی به درآمدهای عمومی دولت را ندارد. از طرف دیگر دولت به‌صورت متداوم هرگونه افزایش قیمت بنزین را تکذیب کرده است و برنامه نیز برای اصلاح قیمت بنزین ندارد. معلوم نیست چرا برخی جریان‌های سیاسی به هر بهانه و بدون داشتن اطلاعات دائم از قصد دولت برای افزایش قیمت بنزین می‌گویند، آیا در شرایط فعلی دامن‌زدن به التهابات افکار عمومی در جهت منافع ملی است؟

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تشریح کرد؛
سیاست‌های مهم کشور برای افزایش فروش نفت
 عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: دولت با تغییر روش فروش نفت، میزان درآمد خود را افزایش داد و برای استمرار این افزایش درآمد توجه به بخش خصوصی لازم است.
الهویردی دهقانی درباره افزایش درآمد نفتی دولت طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: تعامل و بازنگری دولت در روش‌های فروش نفت، ایجاد ارزش افزوده که جزء سیاست‌های دولت سیزدهم در بخش انرژی بوده همراه با افزایش قیمت نفت، تاثیر فراوانی در درآمد دولت از فروش نفت داشته است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: دولت از ابتدای فعالیت خود روش‌های فروش نفت را تغییر داد و حجم صادارت ناشی از محصولات پتروشیمی‌ها نیز افزایش یافت که در حقیقت نشان دهنده موفقیت دولت در دور زدن تحریم‌ها و کارآمدی سیاست‌های اتخاد شده در وزارت نفت است.
نمایده مردم ورزقان یادآور شد: افزایش تولید پتروشیمی‌ها منجر به افزایش ارزش افزوده و صادرات مشتقات نفتی شده و لازم است دولت همچنان این راهبرد را ادامه داده و نسبت به توسعه آن همت کند.
این نماینده مجلس تاکید کرد: دولت سیزدهم تاکنون در بخش فروش نفت و مشتقات نفتی موفق عمل کرده، آمار و ارقام نشان دهنده بی اثر شدن تحریم‌ها است.
وی تاکید کرد: تولید فرآورده‌های نفتی موجب افزایش ارزش صادراتی محصولات نفتی شده و گام مهمی در راستای افزایش اشتغال در کشور است.
دهقانی با تاکید بر لزوم توسعه پالایشگاه‌ها در کشور اظهار داشت: ایران دارای بیش از ۵ هزار کیلومتر ساحل و مرز آبی مشترک با کشورهای همسایه است، در صورتی که با همکاری بخش خصوصی پالایشگاه‌ها در این مناطق گسترش یابد، تولیدات مشتقات نفتی نیز افزایش یافته و بستر مناسبی برای صادرات محصولات پالایشگاهی و پتروشیمی به کشورهای هدف فراهم خواهد شد.
این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه دولت برای کاهش خام فروشی و باید از بخش‌ خصوصی در این حوزه حمایت کند، اضافه کرد: اگر نفت رایگان در اختیار بخش‌ خصوصی که در مینی پالایشگاه‌ها موفق هستند، قرار دهیم، میزان ارزش افزوده کشور در مشتقات نفتی چند برابر خواهد شد. دهقانی خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری بخش خصوصی در استخراج،اکتشاف، فرآوری و تکنولوژی‌های مختلف نفت می‌تواند تاثیر فراوانی در بهبود شرایط اقتصادی کشور ایفا کند.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه