روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۱ چهارشنبه ۲ آذر - شماره 4256

مدیرکل برنامه ‌ریزی تولید برق حرارتی:

میزان آلایندگی نیروگاه‌ها از سایر بخش‌ها بسیار کمتر است

 مدیرکل برنامه ‌ریزی تولید شرکت برق حرارتی اظهار کرد: براساس بررسی‌های صورت گرفته گوگردزدایی سوخت باید در پالایشگاه‌ها صورت بگیرد چرا که این کار مشکل اساسی آلودگی سوخت مازوت را به طور کامل برطرف خواهد کرد.
ساناز جعفرزاده در خصوص راهکارهای صورت گرفته برای کاهش آلودگی نیروگاه‌ها اظهار کرد: علی‌رغم این‌که نیروگاه‌ها را عامل اصلی آلودگی هوا می‌دانند، میزان آلایندگی این بخش از سایر بخش‌ها بسیار کمتر است. وی با بیان این‌که پنج شاخص تعیین آلودگی در کشور وجود دارد که اگر یکی از این شاخص‌ها رعایت نشود آلودگی اتفاق می‌افتد، گفت: براساس مطالعات صورت گرفته در طول ۱۰ سال گذشته شاخص ذرات عامل آلودگی بوده است، زمانی که این شاخص افزایش یابد میزان آلودگی افزایش پیدا می‌کند. مدیرکل برنامه ‌ریزی تولید شرکت برق حرارتی با بیان این‌که مازوت انتشار ترکیبات اکسید گوگردی را دارد که اگر شاخص محلول ترکیب اکسید گوگرد بالا رود این موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد گفت: در تمام کلانشهرها آلودگی ذرات بیشتر است و براساس ترازنامه انرژی نیز سهم آلودگی ذرات معلق ۸۰.۸ درصد مربوط به حوزه حمل و نقل بوده است. جعفرزاده ادامه داد: از زمان تصویب قانون هوای پاک در مورد فیلتراسیون نیروگاه‌ها مطالعه صورت گرفته است که براساس این مطالعات با توجه به آب‌بر بودن گوگردزدایی انجام چنین اقدامی به صرفه نیست. در همین راستا در دی‌ماه سال ۱۴۰۰ نیز فراخوان عمومی برای ساخت تجهیزاتی که میزان آلودگی را کاهش می‌دهد برگزار شد و پوروپزال‌هایی که به این کمیته داده شد مورد بررسی وزارت نیرو، سازمان محیط زیست، معاونت علمی ریاست جمهوری و پژوهشگاه نفت قرار گرفت و در نهایت مشخص شد که گوگردزدایی از دود تبعات زیست محیطی بیشتری دارد و در نهایت به استناد موارد بررسی شده با توجه به این‌که نیروگاه‌ها تنها ۱۵ درصد مازوت را استفاده می‌کنند قرار بر این شد که گوگردزدایی از مبدا صورت بگیرد و این مساله سازوکار آن مشخص شده است. به گفته مدیرکل برنامه ‌ریزی تولید شرکت برق حرارتی، تجربه گوگردزدایی سوخت در وزارت نفت وجود دارد و لازم است این وزارتخانه به این مساله توجه داشته باشد. وی با تاکید بر این‌که سوختی که به عنوان سوخت اول در نیروگاه‌ها نیاز داریم سوخت گاز است چرا که سوخت مایع میزان خوردگی سرد را در نیروگاه‌ها افزایش می‌دهند، تصریح کرد: به همین دلیل تمایل ما به استفاده از سوخت مایع نیست و تقاضای سوخت گاز را از وزارت نفت داریم.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه