روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۱ سه شنبه ۱ آذر - شماره 4255

سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) خبر داد؛

ساخت ترمینال 410 هزار متری با سرمایه گذاری بخش خصوصی

 سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: 15 پروژه به ارزش 2995 میلیارد تومان در دست اجرا داریم که 2120 میلیارد تومان از منابع داخلی تامین اعتبار می شود و 875 میلیارد تومان توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری می شود همچنین 18 پروژه به ارزش 3 میلیارد یورو برای بخش خصوصی آماده داریم.
سعید چلندری در نشست خبری به مناسبت سالروز عملیاتی شدن شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) اظهار داشت: عملیات ساخت فرودگاه امام (ره) در سال 84 به پایان رسید و فرودگاه عملیاتی شد.
وی ادامه داد: در دولت یازدهم تصمیم گرفته شد این فرودگاه به شهر فرودگاهی تبدیل شود و اواخر اسفند 93 به شهر فرودگاهی امام تبدیل شد و از اواخر آذر 94 با انتصاب اعضای هیات مدیره عملیات شهر فرودگاهی آغاز شد.
سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) بیان کرد: منطقه آزاد فرودگاه پس از تصویب، در سال 98 عملیاتی شد و عملا فعالیت های دیگری در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) آغاز کردیم.
چلندری افزود: شهر فرودگاهی امام با توجه به استقرار دولت سیزدهم و توجه جدی به فرودگاه فعال شده است.هسته پیشران مناطق آزاد از اواخر 1400 به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت.
وی تصریح کرد: 15 پروژه به ارزش 2995 میلیارد تومان در دست اجرا داریم که 2120 میلیارد تومان از منابع داخلی شهر فرودگاهی تامین اعتبار می شود و 875 میلیارد تومان توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری می شود؛ 18 پروژه به ارزش 3 میلیارد یورو برای بخش خصوصی آماده داریم که 13 پروژه آن در محدوده منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام است و 5 تا در محدوده شهر فرودگاهی است.
وی اظهار کرد: برای ترمینال شماره 3 با متراژ 410 هزار متر با 8 شرکت چینی و 4 شرکت داخلی صحبت کرده ایم و در حال بررسی هستیم.تا پایان سال بحث ترمینال 3 از طریق بخش خصوصی به تفاهم نامه یا قرارداد می رسد.
چلندری اظهار کرد: فرودگاه امام قرار بود هاب اول بار منطقه و هاب دوم مسافری هوایی منطقه باشد که تاکنون محقق نشده است اما امیدواریم با اجرای این پروژه ها به تحقق اهداف مذکور نزدیک شویم.
وی ادامه داد: 11 شرکت هواپیمایی داخلی و 23 شرکت خارجی داریم که به 50 مقصد و 28 کشور پرواز انجام می دهد.
چلندری اظهار کرد: ما برای اجرای پروژه های خود هیچ نیازی به بودجه دولتی نداریم از منابع شرکت یا سرمایه گذاری بخش خصوصی استفاده می کنیم اما دستگاه ها کمک کنند ما از ظرفیت بخش خصوصی به خوبی استفاده کنیم. سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی گفت: احداث باند سوم شمالی در مرحله فراخوان است باندی به طول چهار هزار متر به باند شمالی اضافه میشود.
وی درباره گلایه اخیر وزیر راه و شهرسازی از فرودگاه امام گفت: همیشه گفته‌ایم که فاصله زیادی با فرودگاه های سایر کشورها داریم.
چلندری بیان کرد: مدت زمان مدیریت در شهر فرودگاهی امام خمینی همیشه کوتاه بوده است و در گذشته افرادی که چندان اطلاعی از صنعت هوانوردی نداشتند به این شرکت وارد شدند و موجب شد با این مشکلات مواجه شویم.در دولت‌های یازدهم و دوازدهم مدیریت ها را در شهر فرودگاهی امام خمینی دیدید، زمانی که ما آمدیم تلاش کردیم فرودگاه متحول شود،ترمینال سلام که قابل راه اندازی نبود در همین دولت راه اندازی شد.
چلندری اظهار کرد: در ایام حج و اربعین ۲۰۰ هزار زائر از شهر فرودگاهی اعزام شدند یک پرواز جا مانده نداشتیم.
چلندری اظهار کرد: همین ترمینال یک از سال ۸۴ به بهره‌برداری شد هیچ اقدام توسعه نداشت.در سال‌های ۹۳ و ۹۴ من دو بال شرقی و غربی به این ترمینال اضافه کردم اما اجازه ندادند اجرا شود.
چلندری اضافه کرد: ترمینال یک فرودگاه سال ۸۴ برای روزی 30 پر باز راه اندازی شد، در سال ۹۳ ظرفیت ۶ میلیون مسافر داشتیم امسال ۸ میلیون جابجا کردیم.
سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: در فرودگاه امام خدمان پاسپورت به صورتی دست انجام می شود  در کدام فرودگاه بین المللی شرایط اینجور است، ما اعلام کرده‌ایم تا ۳۰ میلیارد تومان برای تجهیز به پاسپورت خوان کمک می‌کنیم.
سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی اضافه کرد: از ۱۱ شب تا ۸ صبح پیک پروازهای ما است، در مدت کوتاهی ۶ هزار مسافر پشت گیت گذرنامه منتظر می مانند. اما با این حال بالای ۶۰ درصد عملیات حج و ۸۲ درصد عملیات ارتباط از فرودگاه امام انجام شد.
چلندری با بیان اینکه بازسازی ترمینال شماره ۱ تا پیش از سال جدید آغاز می شود، گفت: 2 هزار متر از ترمینال شماره ۳ در دولت سیزدهم تکمیل خواهد شد.
وی درباره بودجه شرکت گفت: خرداد امسال عدد ۹۰۰ میلیارد تومان برای بودجه ما پیش‌بینی کرده بودند ما درخواست اصلاح دادیم به هزار و ۷۰۰ میلیون تومان اما سازمان برنامه این رقم را برای ۱۴۰۱ به ۲ هزار میلیارد تومان افزایش داد.
چلندری بیان کرد: فرودگاه امام زیان‌ده نیست و در ارزیابی مجمع عمومی وزارت راه این موضوع مشخص شده است؛ در ۶ ماه اخیر بالای ۶۰ درصد درآمدهای ما تحقق یافته است و به پیمانکاران بدهی نداریم.
وی درباره طلب از شرکت های هواپیمایی، گفت: از دو شرکت هواپیمایی شامل ماهان و هما ۲ هزار میلیارد تومان طلب داریم اما مذاکراتی انجام دادیم که به نتیجه مطلوب رسیده است. وی گفت: در مورد پروازهای قطر روزانه پنج تا شش پرواز توسط قطر ایرلایپ داریم هما نیز تقاضای ۵۸ پرواز داده است که به تدریج برنامه ای می شود. سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: بیشترین مقصد پروازی ما به استانبول بوده است و بیشترین مسافر ما نیز به استانبول دست در هفت ماه اخیر یک میلیون و 336 هزار مسافر به استانبول داشتیم و مقصد بعدی در فرودگاه ، نجف و سپس دوبی است.
وی گفت: بندر خشک شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی به زودی کلید می‌خورد همه مشوق‌های مالیاتی در مناطق آزاد را در فرودگاه امام داریم با دبیرخانه مناطق آزاد همکاری مناسبی داریم. چلندری اظهار کرد: در حال حاضر ماهان بیشترین مسافر در فرودگاه امام جابه جا می‌کند و پس از آن ترکیش، ایران ایر، قشم ایر و آسمان در رتبه های بعدی قرار دارند؛ در حال حاضر در فصل کاهش مسافرتی هستیم و روزانه ۱۱۰ تا ۱۳۰ پرواز داریم که نسبت به هفت ماهه سال ۱۴۰۰ میزان ۵۸ نفر رشد داشته است و ۸۰ درصد افزایش مسافر نسبت به مدت مشابه ۱۴۰۰ داشتیم.
وی گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال به عدد ۷ و نیم میلیون مسافر در سال برسیم. وی با بیان اینکه هتل فرودگاه امام سودده است، گفت: ضریب اشغال هتل بیش از ۶۰ درصد است، در تاخیر های بالای ۶ ساعت مسافران به هتل هدایت می شوند و ممکن است در یک روز سه بار هر اتاق تکمیل و تخلیه شود اما در هر بار هزینه یک روز کامل دریافت می شود.
چلندری درباره سامان دهی تاکسی های فرودگاه گفت: تاکسی های فرودگاه فعال هستند و البته برخی از آنها فرسوده شده است مشکلی که داریم در مورد کرایه تاکسی ها است که اعلام می‌کنند با این هزینه ها کرایه ها چندان پاسخگو نیست و بین 290 تا ۳۵۰ هزار تومان دریافت می‌کردند ما برای آنها ۲۰ درصد افزایش دادیم اما اعلام می کنند با توجه به هزینه ها چندان مناسب نیست از سوی دیگر برنامه‌ریزی کرده‌ایم برای آنها سیستم پرداخت الکترونیک راه اندازی شود و دریافت نقدی نداشته باشیم همچنین محل اسکان استراحتگاه نمازخانه و سرویس بهداشتی در سه مقطع برای آنها در نظر گرفتیم که در حال تکمیل است.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه