روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۱ يکشنبه ۲۹ آبان - شماره 4253

 در یازدهمین اجلاس شورای‌عالی استان‌ها؛ آینده را روشن می‌بینم

رییس‌جمهور: مدیرانی که نگاه تحول‌گرا ندارند، کنار گذاشته شوند

  رئیس جمهور گفت:کسانی که نمی‌خواهند با این نگاه تحولی کار کنند، کسانی که می‌گویند نمی‌شود و نشد، این افراد نباید در مصدر امور و در جایگاه تصمیم‌گیری قرار گیرند. این افراد باید از مسیر اصلی خدمت کنار گذاشته شوند.
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روز شنبه در یازدهمین اجلاس شورای‌عالی استان‌ها با بیان اینکه شوراهای اسلامی شهر و روستا جایگاه ویژه‌ای در قانون اساسی دارند، گفت: قانون اساسی، بنا بر تقویت جمهوریت نظام و اصل توجه به اراده، خواست و مشارکت مردم در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها، یکی از ارکان مهم تصمیم‌گیری را شوراهای اسلامی شهر و روستا معرفی کرده است. رئیس جمهور با اشاره به اینکه شوراهای اسلامی شهر و روستا از ارکان قانون اساسی هستند و تعبیر رکن در قانون اساسی معنای مهمی دارد، افزود: اجرای عدالت اجتماعی و اقتصادی در همه سطوح و مبارزه با فقر، فساد و تبعیض از شئونات شوراهاست و ساز و کار شوراها باید به نحوی باشد که بتواند از هر گونه تبعیض و فسادی پیشگیری کند. آیت‌الله رئیسی با تاکید بر اینکه نظرات شوراها به عنوان جایگاهی که از مردم نمایندگی دارند، باید در نحوه بودجه‌ریزی روستا یا شهر یا استان مورد توجه قرار بگیرد، اظهار داشت: شورا مقام تصویب‌کننده بودجه نیست ولی مقام اعلام‌نظر برای بودجه هست و می‌تواند در رابطه با بودجه نسبت به استان یا شهرستان اعلام نظر کند و اگر چه اساس اظهارنظرش با نگاه‌های منطقه‌ای و محلی است، اما باید نگاه کلان ملی هم داشته باشد. رئیس جمهور اجرای عدالت بر مبنای توجه به سند آمایش سرزمینی را از دیگر اهداف مهم فعالیت شوراها در کشور عنوان و تصریح کرد: یکی از اهداف مهم در شوراها و برای کشور، اجرای عدالت است. در وهله اول این دولت است که مکلف به اجرای عدالت است و در دولت مردمی خودمان را موظف به اجرای عدالت می‌دانیم، اما شوراها نیز باید اجرای عدالت را دنبال کنند. آیت‌الله رئیسی ادامه داد: شوراها در اجرای عدالت فقط به محله و شهر خودشان توجه نداشته باشند، بلکه نگاه آنها از یک سو به محل خودشان و از سوی دیگر به محل خودشان نسبت به منطقه و کشور باشد؛ این همان نگاه مبتنی بر سند آمایش سرزمینی در راستای تحقق عدالت است که کمک می‌کند نگاه ما در مسیر اجرای عدالت، عادلانه باشد. رئیس جمهور نظر شوراها در مورد بودجه و اعتبارات را با لحاظ سند آمایش سرزمینی حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: نظر شوراها از این منظر می‌تواند کمک بسزایی باشد برای دولت در تنظیم و برای مجلس در تصویب لایحه بودجه باشد.
اگر چانه‌زنی جای نگاه توامان منطقه‌ای و ملی را بگیرد عدالت به حاشیه رانده می‌شود
آیت‌الله رئیسی اضافه کرد: اگر نگاه توامان منطقه‌ای و ملی وجود نداشته باشد کار وارد یک روال چانه‌زنی به گستردگی تمام کشور می‌شود و در این وضعیت چانه‌زنی، عدالت در حاشیه قرار می‌گیرد. تجربه بیش از ۴۰ سال گذشته نشان می‌دهد که باید عدالت را محور قرار دهیم و بودجه و اعتبارات کشور با همه نیازهای کشور دیده شده و به اولویت‌ها توجه شود.
رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت تشخیص اولویت‌ها تصریح کرد: شوراها یکی از بهترین دستگاه‌هایی هستند که می‌توانند در تشخیص اولویت‌های مناطق به دولت کمک کنند. در دولت مردمی جایگاه نمایندگان مردم در شوراها به عنوان کمک‌کننده به دولت، چه در تصمیم‌سازی‌ها و چه در تصمیم‌گیری‌ها بسیار مهم است. رئیسی مسأله مهم دیگر را تراکم نیرو در شهرداری‌ها عنوان و خاطرنشان کرد: اگر در جذب نیرو در شهرداری‌ها ابتدا نیرو را جذب کریم و بعد دنبال پست و مأموریت برای او بودیم، مشکل ایجاد می‌شود. البته این مشکل در همه ادارات هست و فقط در شهرداری‌ها نیست. ادارات و سازمان‌ها باید بر اساس مأموریت‌شان نیرو جذب کنند، آن هم به میزانی که بودجه و اعتبارات اجازه می‌دهد.
باور دولت مردمی این است که با این مردم می‌شود به قله‌ها رسید
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه معتقدیم امروز ظرفیت‌های بسیاری در کشور وجود دارد و به رغم تهدید و تحریم می‌توانیم گام‌های بلندی در جهت پیشرفت کشور برداریم، گفت: می‌دانیم که دشمن نمی‌خواهد ما پیشرفت داشته باشیم، تولید در کشور رونق داشته باشد، اقتصاد ما اقتصاد مقاومتی باشد، علم و دانش در کشور ارتقا پیدا کند و نمی‌خواهد متخصصین و افراد کارآزموده در هر عرصه‌ای گره‌ها را باز کنند.
آیت‌الله رئیسی افزود: دشمن در این راستا در عمل بسیار چوب لای چرخ گذاشت و در هر حوزه‌ای که متخصصین ما وارد شدند آنها را در محدودیت و تحریم قرار داده است. دشمن حتی از تامین داروی مورد نیاز بیماران ما هم ممانعت کرده است. ما چنین دشمنی داریم که در چهل و سه ساله سپری شده از انقلاب همواره در صدد توطئه و فتنه علیه انقلاب و نظام بوده است.
رئیس جمهور اظهار داشت: دشمن اراده کرده قطار پیشرفت ایران اسلامی متوقف شود و ما هم اراده کردیم که این قطار پرشتاب حرکت کند؛ اینجا یک جنگ اراده‌هاست. دشمن همه تلاش خود را کرد تا اراده خود را محقق کند، اما دیدند برخلاف خواست و تلاش آنها صادرات نفت ایران به سطح قبل از تحریم‌ها رسید، تعاملات و مراودات تجاری ایران افزایش یافت و لذا رسما اعلام کردند که سیاست فشار حداکثری آنها شکست خورده است.
رئیسی با اشاره به اینکه دولت مردمی در دو محور برای رفع و خنثی کردن توامان تحریم‌ها تلاش کرد، گفت: دولت مردمی در زمینه افزایش صادرات، تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و اجرای قوانین و طرح‌های معطل مانده مثل سامانه صدور مجوزها که ۱۳ سال در کشور معطل مانده بود یا اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان که ۱۱ سال معطل مانده بود، گام‌های اساسی برداشت.
رئیس جمهور اضافه کرد: دشمن تلاش کرد حرکت دولت را متوقف یا کند نماید، اما به تعبیر رهبری معظم انقلاب اسلامی دید که کشور دارد پیشرفت همه‌جانبه می‌کند و دولت هم نگاهش به دست خارجی‌ها نیست و معطل لبخند و اخم آنها نمی‌ماند و کشور را با اتکا بر توانایی جوانان و نیروی انسانی کارآمد به پیش می‌برد. آیت‌الله رئیسی با تصریح بر اینکه ما اصحاب «ما می‌توانیم» هستیم، اظهار داشت: این دولت هم مشکلات بودجه‌ای و اعتباری دارد اما با قوت، با همین مردمی که جنگ را اداره کردند، با همین مردمی که مشکلات را تحمل کردند و حاضر نشدند ذلت را بپذیرند، کار را به پیش برد؛ باور ما این است که با این مردم می‌شود به قله‌ها رسید.
کسانی که نگاه تحولی ندارند، نباید در مصدر امور قرار گیرند
رئیس جمهور با اشاره به اینکه دشمن از این وضعیت احساس خسارت و عقب‌ماندگی کرد، ادامه داد: در عرصه تحریم نیز گفتیم مذاکره اشکال ندارد، ولی ما حرف‌مان را می‌زنیم که چه می‌خواهیم. شما پیمان‌شکنی کردید ولی ما این کار را نکردیم و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۱۵ بار این موضوع را تایید کرد که در فعالیت‌های هسته‌ای ایران انحرافی وجود ندارد، اما باز امروز می‌گویید که تردید داریم. اتحادیه اروپا رسما اعلام کرد که متن پیشنهادی ایران کاملا منطقی و عقلانی است. رئیسی تصریح کرد: با یک قوم پیمان شکن مواجهیم که به راحتی نقض پیمان و ظلم و تعدی می‌کند، در مقابل آنها چه باید کرد! آیا باید در برابر چنین دشمنانی متوقف شد؟ باور ما این است که در برابر این دشمن باید پیشرفت کرد و لذا اراده کردیم و ملت ما اراده کرده است که پیشرفت داشته باشد.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه با وجود خواست دشمن و به برکت خون مطهر شهیدان و تلاش کسانی که در جای جای این کشور شبانه‌روز خدمت می‌کنند، آینده را روشن می‌بینیم، خاطرنشان کرد: دشمن ۴۳ سال است که علیه ما توطئه و فتنه‌گری می‌کند. همه مسئولان در بخش‌های مختلف بدانند که امروز مهم‌ترین وظیفه ما خدمت کردن به مردم، گره‌گشایی از زندگی مردم، برداشتن موانع از پیش راه تولیدکننده و فعال اقتصادی و کسانی است که می‌خواهند در عرصه‌های مختلف کار و تلاش کنند.
آیت‌الله رئیسی در ادامه گفت: کسانی که نمی‌خواهند با این نگاه تحولی کار کنند، کسانی که می‌گویند نمی‌شود و نشد، این افراد نباید در مصدر امور و در جایگاه تصمیم‌گیری قرار گیرند. این افراد باید از مسیر اصلی خدمت کنار گذاشته شوند، تا این راه ادامه پیدا کند. کارمندی، کارشناسی، مدیری اگر به هر دلیل نمی‌خواهد، جواب مردم را نمی‌دهد، راه را برای خودش بسیار سخت می‌بیند، نگاهش نگاه ما نمی‌توانیم است، این فرد را باید در حاشیه قرار داد و متن و مسیر را در اختیار کارمندان و کسانی قرار داد که روحیه‌شان، روحیه کار، تلاش، گره‌گشایی از زندگی مردم و در یک کلمه روحیه ما می‌توانیم، است.
قومی پیمان‌شکن مواجهیم که به راحتی نقض پیمان و ظلم می‌کند
رئیسی تصریح کرد: با یک قوم پیمان شکن مواجهیم که به راحتی نقض پیمان و ظلم و تعدی می‌کند، در مقابل آنها چه باید کرد! آیا باید در برابر چنین دشمنانی متوقف شد؟ باور ما این است که در برابر این دشمن باید پیشرفت کرد و لذا اراده کردیم و ملت ما اراده کرده است که پیشرفت داشته باشد.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه علی‌رغم خواست دشمن و به برکت خون مطهر شهیدان و تلاش کسانی که در جای جای این کشور شبانه‌روز خدمت می‌کنند، آینده را روشن می‌بینیم، خاطرنشان کرد: دشمن ۴۳ سال است که علیه ما توطئه و فتنه‌گری می‌کند. همه مسئولان در بخش‌های مختلف بدانند که امروز مهم‌ترین وظیفه ما خدمت کردن به مردم، گره‌گشایی از زندگی مردم، برداشتن موانع از پیش راه تولیدکننده و فعال اقتصادی و کسانی است که می‌خواهند در عرصه‌های مختلف کار و تلاش کنند.
آیت‌الله رئیسی در ادامه گفت: کسانی که نمی‌خواهند با این نگاه تحولی کار کنند، کسانی که می‌گویند نمی‌شود و نشد، این افراد نباید در مصدر امور و در جایگاه تصمیم‌گیری قرار گیرند. این افراد باید از مسیر اصلی خدمت کنار گذاشته شوند، تا این راه ادامه پیدا کند. کارمندی، کارشناسی، مدیری اگر به هر دلیل نمی‌خواهد، جواب مردم را نمی‌دهد، راه را برای خودش بسیار سخت می‌بیند، نگاهش نگاه ما نمی‌توانیم است، این فرد را باید در حاشیه قرار داد و متن و مسیر را در اختیار کارمندان و کسانی قرار داد که روحیه‌شان، روحیه کار، تلاش، گره‌گشایی از زندگی مردم و در یک کلمه روحیه ما می‌توانیم است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه